Gå til innhold

Har du donorkort?

84 stemmer

1. 1. Har du donorkort?

• Ja
      58
    • Nei
      10
    • Nei, men vil være donor
      14
    • Hva er donorkort?
      2

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Hvorfor eller hvorfor ikke?

Jeg har. Fordi jeg vil at de skal kunne bruke organene mine fortest mulig når jeg er død, slik at de kan redde liv. Jeg har ikke noe problem med å gi bort det som jeg ikke trenger lenger. Det er mange som sier at de vil bli begravd hel, men jeg vil heller redde liv en å holde fast på organene mine i døden.

Endret av Chiyo
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enkelt og greit; har ikke printer :P

Skrevet (endret)

Har ikke donorkort men må nok skaffe meg det. Har dog vært blodgiver i mange år og har informert familien om at om noe som helst kan brukes, når jeg takker for meg, så er det bare å forsyne seg.

Endret av pantertante
Skrevet

Ja, det har jeg! Kortet ligger i min lommebok som jeg har med meg overalt. Det er synd at vi ikke har et slikt register i Norge istedet, det ville gjort det mye enklere.. :) Jeg skjønner ikke helt hvorfor folk ikke vil ha donorkort.Så,når livet ikke går som planlagt så kan man i ihvertfall redde andre liv. Jeg har da absolutt ikke behov for å grave ned min kropp sammen med organer som fortsatt kan brukes..

Jeg vil når tiden er inne kremeres isteden for å begraves. Skal mine etterkommere betale for vedlikehold og slikt, nei det må de få slippe.. :)

Skrevet

Det har, såvidt jeg husker, vært foreslått at istedet for å ha donorkort så kan man heller reservere seg mot å være donor. Det synes jeg er et utmerket forslag. Og forresten, jeg vil også kremeres.

Skrevet

Det har jeg.

Har jeg hatt siden jeg var rundt 9.

Kjenner flere som har sluppet en lang smertefull død pga donorer.

Så hvorfor ikke... jeg trenger ikke organene mine mer om jeg er død.

Skrevet (endret)

Jeg vil når tiden er inne kremeres isteden for å begraves. Skal mine etterkommere betale for vedlikehold og slikt, nei det må de få slippe.. :)

Jeg vil også kremeres, men om du leser tråden om graver oppdager du at jeg kommer til å være dyr å ha med å gjøre selv etter jeg er død. :fnise:

Endret av Chiyo
Skrevet (endret)

Jeg har hatt donorkort i vel tre år nå. Hvorfor? Fordi jeg ikke trenger mine indre organer når jeg tar kvelden og takker for meg. Da er det mye bedre å kunne redde liv eller øke livskvaliteten til et annet menneske! :)

Endret av SnikkSnakk
Skrevet

Ja, hatt det ganske lenge. Synes det er en fin ting, vil gjerne gjøre nytte for meg også etter at jeg er borte.

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest Sommertid
Skrevet

Ja det har jeg. Det ligger i lommeboka mi hele tiden. Har også gitt beskjed til familie om det.

Jeg trenger ikke organene mine når jeg dør, så da kan jeg gi dem til noen andre hvis de er brukende enda.

Skrevet

Ja det har jeg.

Slik jeg ser det kommer jeg ikke til å ha bruk for organene mine når jeg dør, og da er det forferdelig bortkastet å la delene som kan gi andre et verdig liv gå til spille :gjeiper:

Skrevet

Jeg har. Det skulle bare mangle!

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Ja. Hatt det i mange år. Jeg har ikke bru for organene mine når jeg er død, så da er det flott om noen andre kan få nytte av dem. :)

Skrevet

Ja, jeg har donorkort. Men det viktigste er at jeg har informert mine pårørende om at jeg ønsker å donere organer dersom den situasjonen skulle oppstå.

Skrevet

Jeg har det, men egentlig vil jeg vel så gjerne donere kroppen til forskning.

Skrevet

Det har jeg og begge jentene mine også. Hvis de skulle dø (gud forby) så kan de hvertfall kanskje redde noen andre barn.

Skrevet

Nei. Jeg har ikke donorkort. Vet det høres tullete ut for andre, men jeg har en snodig tanke om at det å skaffe seg donorkort, blir å utfordre skjebnen unødig, og at noe skal skje meg i det jeg skaffer meg et slikt kort... :sad:

Skrevet

Enkelt og greit; har ikke printer :P

Du kan finne dem på ditt legekontor :)

Det gjorde jeg, var egentlig sånn jeg bestemte meg. Men har alltid tenkt at jeg ville være donor.

Ser liksom ikke vitsen med å ha med meg organene i graven.

I tilleg har vi dødsykdom i familien, noe som har fått meg til å se hvor viktig organdonasjon er!

Gjest Sunshine22
Skrevet

Nei,har ikke donorkort enda...Men skal skaffe meg det:) Jeg trenger ikke organene når jeg er død. Vi har syv organer vi kan gi bort; ett hjerte, to lunger, to nyrer, en lever og én bukspyttkjertel, og ved å være donor, kan man redde livet til flere mennesker:)

Hvis et medlem av din nærmeste familie; en far, en mor, ei søster, din ektemann/kone eller en av dine barn er utsatt for en sykdom, ulykke eller noe annet som gjør at de må få nytt hjerte, eller en ny lunge eller en nyre. Da må man stå på venteliste for å få det organet man trenger, og hvis det ikke finnes noen organer som kan redde ditt familiemedlems liv??

Det finnes omkring 300 mennesker i Norge som trenger organdonasjon per 3.desember.2010.

http://www.klartale.no/norge/article104967.zrm

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...