Gå til innhold

Klasseskiller

Fremhevede innlegg

Skrevet

det er det som er så gøy.

Que? Synes du det er gøy at elektrikere tjener langt bedre enn velutdannede akademikere? Hvorfor det?? I de aller fleste land ville dette vært absurd, men ikke i Norge hvor intellektuell kapital alltid har vært uglesett. En husmannsnasjon rett og slett, kun opptatt av idrett og å kose seg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanvittig: <300

Lavt: 300-400

Middels: 400-600

Høyt: 600+

Skrevet

Bor i Oslo, kommer til å få utbetalt 380.000,- i året etter endt studie.

Jeg mener dette:

Lav: under 400.000,-

Middels: 400 - 900.000,-

Høy: 900.000,- og oppover.

Skal det være, så skal det være! ;)

Skrevet

Que? Synes du det er gøy at elektrikere tjener langt bedre enn velutdannede akademikere? Hvorfor det?? I de aller fleste land ville dette vært absurd, men ikke i Norge hvor intellektuell kapital alltid har vært uglesett. En husmannsnasjon rett og slett, kun opptatt av idrett og å kose seg.

Jeg ser faktisk ikke noe galt i at kameraten min som er elektriker og driver for seg selv tjener bra. Han jobber stort sett 10-12 timer hver dag og står på som bare det. Hvorfor skal ikke han få lov til å tjene 700.000 i året?

Skrevet

Men, med høyere lønn kunne de som ikke arver hus kjøpe ett.

Så forstår ikke helt hva du mener om at det "er ikke som bestemmer klasseskille".

Jeg mente bare at de som er så heldige at de arver et hus/bolig i Oslo stiller seg plutselig mye bedre økonomisk enn vi andre. Enda vi har god jobb og utdannelse, men vi har ingen sjans på boligmarkedet sånn som det har utviklet seg nå. Jeg synes jeg har hårreisende høy lønn :gjeiper:, den er dobbelt så høy som snittet i Europa, og det har samboeren min òg. Enda kan ikke vi ta opp et lån for å kjøpe en fireroms leilighet. De koster nemlig ikke mindre enn 4,5 millioner. Og en fireroms, for en familie på 4, er vel ingen luksus, er det?

Skrevet

Jeg ser faktisk ikke noe galt i at kameraten min som er elektriker og driver for seg selv tjener bra. Han jobber stort sett 10-12 timer hver dag og står på som bare det. Hvorfor skal ikke han få lov til å tjene 700.000 i året?

Har ikke noe i mot at elektrikere er høytlønte. Kameraten din har tydeligvis bra arbeidsmoral og dét synes jeg skal betale seg. Det jeg derimot har problemer med er at akademikere er så forbaska lavtlønte. Norge verdsetter ikke akademisk kunnskap, så enkelt er det. Se til Sverige, Danmark, Tyskland, England, og fremfor alt Frankrike så er tilstanden en helt annen. Norge ER en husmannsnasjon, har alltid vært det, kommer alltid til å være det. Vi er fremdeles like bondske nå som vi var på 50-tallet, oljen og rikdommen har ikke endret noe på det, bare at bøndene har blitt rikere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...