Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går vg3 påbygg og sliter veldig med karakterene i norsk, nynorsk og naturfag.

I nynorsk har jeg 3+, norsk 2+ og naturfag ligger jeg vel på 2+/3

Føler at jeg gjør stilene og innleveringer bra i norsken, men får alltid dårlige kommentarer fra læreren og aldri noe positivt. I nynorsk så går det litt greit, men alltid vanskelig å skrive nynorsk når man ikke er oppvokst med det. Sliter veldig veldig mye med naturfag, det er mye mer avansert enn det var 1 året og jeg henger ikke med. Er fokusert i timene, men stoffen setter seg ikke inn i hodet! Vi har nå gått igjennom Ernæring og helse, nå holder vi på me stråling og bølger, noe som jeg ikke skjønner noe av. Kjeftet til å med på læreren her en dag, siden han forklarte noe, så sa han noe annet. Deretter fortalte jeg at han sa jo at det var sånn og sånn, og han sa tilbake at jeg ikke fulgte med i heletatt.. så begynte kjeften min å plapre..

Noen som kan gi med noen veldig gode råd?

Har en matte tentamen på fredagen også, trenger hjelp til hvordan jeg kan øve beste mulig!

Takk på forhånd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I norsk-fagene er det fort gjort å vippe opp en karakter eller to dersom man er aktiv/mer aktiv i timene.

Skrevet

Er så og si aktiv, svarer på spørsmål osv. Men det prøver og tekster vi skriver som trekker ned for meg..

Har fått hørt at jeg er mye aktiv i både nynorsk og norsk, men stilene går så dårlige..

Skrevet

Her er mine tips:

1. Les kompetansemålene i alle fagene, og vurder deg selv deretter. Alle lærerene skal bruke kompetansemålene for å vurdere elevene, og det er derfor et lite triks for å vite hva læreren kommer til å spørre om, og hva læreren forventer at dere skal kunne. (Jeg tror alle kompetansemålene ligger ute på utdir.no)

2. Les gjennom ALLE stilene og innleveringene 3 ganger før du leverer og les det _høyt_ for deg selv eller noen andre. På den måten kan du muntlig høre hvilke setninger som høres rare ut, og du kan høre hva som er lurt å rette på. Dessuten så kan du ordne opp i små skrivefeil.

3. Få synspunkter fra andre på tekstene dine. Det er fult mulig å spørre læreren om h*n kan se gjennom stilen din før du levere den. Da kan h*n komme med tips til hva du kan forbedre.

4. I naturfag må du bare lese mer, rett og slett. Gjør alle oppgavene i boka + de på nettstedet til boka dere har. Når det gjelder stråling er ikke det veldig vanskelig, det er bare at man får det inn i hodet. Bare les det om og om igjen til det sitter. Om du ikke føler at læreren forklarer det på en god måte kan du få noen andre i klassen som forstår, til å forklare det bedre.

5. Følg alltid med i timen! Det hjelper ikke å sitte på facebook i timene og forvente at man skal få med seg ting i underbevisstheta. Saken er at det er lettere å lære når man har en "ekspert" som snakker om fagstoffet.

6. Spis nok mat i løpet av skoledagen, drikk mye vann, ta deg frisk luft i frimenuttene, og gjør skolen til et behagelig sted. Gjør det lettere å lære. Samarbeid gjerne med de andre elevene dersom det er mulig. Det sies at man lærer mye av jevnaldrende.

7. På mattetentamen må jeg råde deg til å lese spørsmålet godt nok. Jeg gikk alltid på den feilen at jeg alltid leste spørsmålet for dårlig og mistolket. Det er j*vlig irriterende i matte, da man er avhengig av at spørsmålet er helt forstått. Les det gjerne inni hodet ditt flere ganger. Å husk å skjekke over for småfeil, som feil tall.

Skrevet

Spør læreren hva som er bra i stilene dine eller hvordan du kan "bygge på" det som er bra. Spør om det er noen helt konkrete ting du må lære deg for å gjøre det bedre, og gjør ditt beste for å forstå hva som er de viktigste manglene ved oppgavene dine. Kanskje du f eks misforstår sjangerkravene?

Når det gjelder naturfag holder det ikke å følge med i timen, man må rett og slett lese og gjøre oppgaver. Fysikk synes jeg er vanskelig selv, men det er en del som går inn når jeg jobber med faget. Jeg har alltid vært god i biologi og kjemi (og studerte slike fag videre), og tildels matte - men jeg har lest mye og gjort masse øvingsoppgaver for å få det i blodet.

Gjest Nabojenta
Skrevet

Jeg går og påbyggning nå, og ligger på fire både i norsk skriftlig og i naturfag. Dersom jeg hadde orket å jobbe mer med fagene, hadde jeg nok vært på en femmer.

Men i norsk stilene er det lettest om du velger å feks skrive en artikkel fremfor en novelle eller et kåseri, ettersom det er lettere å få god karakter på en artikkel. Da er det viktig at du skriver en god disposisjon, og at du klarer å drøfte godt.

Har norsk nå, men bare å sende en pm om du trenger tips eller noe ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...