Gå til innhold

Noen her som er motstander av flere navn...?

Piñacolada

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tok et ekstra fornavn da jeg konfirmerte meg, er et spesielt navn mormor har. Bruker det ikke og det passer heller ikke spesielt godt sammen med døpenavnet mitt, men føler at det gir meg tilknytning til mormor og den siden av familien.

Har derfor 4 navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Eh... eller for å forsvinne bort fra den biologiske faren kanskje... :blunke:

Ok, det virket bare sånn, når du skrev at hun skiftet navn av samme grunn som deg.... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Étoile

Jeg har 4 fire navn, 2 fornavn, ett mellomnavn (mammas etternavn) og ett etternavn (pappas etternavn).

I vår familie har alle 2 fornavn, og 3 av 6 bruker begge navnene. Mine brødre og pappa bruker kun ett navn fordi de har to fornavn som er lange / litt knotete og si sammen. Grunnen til at de allikevel har et ekstra fornavn er fordi det er tradisjon i familien for å føre disse navnene videre. Tror ingen av dem ser på det som en byrde å ha mange navn, heller en fin familietradisjon.

Jeg er forøvrig glad for alle navnene mine, men vurderer å bytte mellomnavnet mitt til pappas mellomnavn. Det er et tradisjonsrikt navn, og jeg vil da bli hetende akkurat det samme som min bestemor som døde like før jeg ble født. Jeg har tidligere tenkt på dette, men trodde mamma ville bli lei seg hvis jeg tok bort hennes navn, men nå nylig foreslo hun faktisk dette for meg selv. Tror jeg skal tenke litt til på det, synes det er litt rart å endre på et navn jeg har hatt i 21 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes stort sett folk kan kalle barna /seg selv det de vil.. men det er ingen fornøyelse å skrive lister (påmeldinger etc) med navn lenger... når alle har minst to fornavn og et par-tre etternavn... :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bare lurer jeg på hva som er vitsen med å døpe henne flere navn, jeg? Hvis dere ikke bruker dem likevel?? Den har jeg aldri skjønt...

For det første får man ikke navn ved dåp. Min datter er aldri døpt.

For det andre så skrev jeg god forklaring på hvorfor hun har 2 fornavn. Vi bruker det hun skulle ha men har ett vi bruker av og til som hun måtte ha for å få godkjent det første.

Hun har farens mellomnavn fordi vi er ikke sammen og det navnet har hun fordi jeg synes det er riktig. Så har hun mitt etternavn.

På lister til forskjellige aktiviteter skriver vi kun første navnet.

Min datter liker navnene sine og forteller stolt hva hun heter når noen spør.

Eneste som har komentert lengden på navnet var legevakten som ikke fikk plass på dataen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Holder meg til Rema 1000 filosofien når det gjelder navn - det enkleste er det beste...

Jeg har et mellomnavn (etternavn) men bare ett fornavn og det samme har datteren min. :wink:

Suz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel innrømme at jeg har tenkt mye over dette med mange navn.

Jeg husker som barn at det var stas når andre unger hadde to fornavn. Ofte brukte de bare det første fornavnet. Husker jeg også ønsket at jeg hadde et ekstra fornavn. Jeg mener at selv om man ikke bruker begge fornavnene er det likevel en stor del av identiteten din. Så lenge man bruker begge skriftelig betyr nok det like mye selv om man ikke sier begge muntelig.

Jeg syns det er flott med flere navn. Før tenkte jeg at ett fornavn og ett etternavn holder. Men nå kunne jeg tenkt meg to fornavn til mine kommende barn. Men mannen min og jeg er ikke helt enige der. Han mener at siden ingen av oss har to fornavn, burde ikke våre barn få heller. Men som en venninde sa til meg, hun ville gjerne gi dattern sin to jente navn siden hun ikke visste om hun kom til å få flere barn eller jenter.

Ellers syns jeg to fornavn holder og ett etternavn. :enig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to fornavn til våre to barn fordi de har navn som var veldig på topp da de ble født. Vi ville ikke at de skulle bli NN nr 1, NN nr 2 osv. i klasse osv. Det viste seg jo at foreløpig har de ikke støtt på noen store problemer med like navn, enda..

Eldstegutten på 7 har sluttet å bruke navn nr.2 på eget initiativ, mens minste på 4 bruker et eller begge alt ettersom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også tilhenger av det enkle, dvs kun 1 fornavn og ett etternavn. Jeg beholdt selv mitt etternavn som mellomnavn da vi giftet oss. Det har jeg ikke overført til dattera vår. Vil hun ha mitt etternavn i tillegg senere, så er jo ikke det noe problem å ordne da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer fra USA, og der borte har veldig mange mellomnavn. Det liker jeg mye og er fornøyde med både mitt navn (Melissa Catherine) og sønnen min sitt navn (Ethan Phoenix). Jeg selv er litt opptatt med å finne på ulike navn men synes med 4 mellomnavn + etternavn er litt for mye og deretter begynner det å være meningsløs. Jeg har opplevd at mange vil bruke mellomnavn til å hedre (ikke sikkert det er riktig ord der) oldefar eller oldemor hvis navnet deres er ganske gammeldags og kanskje upasselige, da får du den brukte likevel og det er litt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte et navn som er veldig lite brukt til mitt barn, og så puttet jeg på mitt andre valg fordi det klinger godt sammen. Nå har hun mulighet til å bruke kun 1. navn, kun 2. navn eller begge to etter sitt eget forgodtbefinnende, og forhåpentligvis vil hun like ihvertfall ett av navnene sine når hun vokser opp. Navnet er jo mitt valg, og ikke hennes. :)

Til daglig bruker jeg kun det første navnet når jeg tiltaler henne.

At folk har forskjellig smak når det gjelder valg av navn og antall navn, synes jeg bare er fint. Akkurat som jeg synes det er fint at folk har forskjellige meninger om annet her i livet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns rett og slett det er vanskelig å finne flere navn som klinger fint sammen. Men det er feks. alltid gøy å oppdage flere fornavn hos venner du trodde du visste alt om. Plutselig viser det seg at jenta heter Cecilie Renè istedet for bare Cecilie, og det er en flott bonus. :wink:

Men utover det er jeg opptatt av at navnet i sin helhet skal klinge bra, og det er vanskeligere å få til jo lengre navnet skal være. Skjønner ikke hvordan du har greid å matche 3 fornavn til barna dine TEX? Og mellomnavn attpåtil? :o :ler:

*gruble*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns det er kult, som fex Kronprinsesse Victoria av Sverige,

som er døpt

Victoria Ingrid Alice Dèsirèe

eller Prinsesse Madeleine, som egentlig heter

Madeleine Thérèse Amelie Josephine......

(og for de som lurer veeeldig,

Prins Carl Philip heter Carl Philip Edmund Bertil....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...