Piñacolada Skrevet 15. oktober 2003 #1 Skrevet 15. oktober 2003 Prøver ikke å tråkke noen på tærne, men hva i all verden er meningen med å ha så mange navn på barna? Charlotte (pappa valgt) Madeleine (mamma valgt) Åse (etter farmor) Brink-Hansen (etter mamma) Sten-Derbortigården (etter pappa). Jeg er døpt med (heter det det??) kun to navn, og greier meg lenge med det. Vil gjerne ha synspunkter og argumenter.
Joplaya Skrevet 15. oktober 2003 #2 Skrevet 15. oktober 2003 Skjønner hvorfor folk gjerne vil ha mellomnavn på sine barn fordi da minsker muligheten for at der er tre i samme klasse med samme navn. Og barnet kan selv velge hvilket navn h*n vil bruke. Jeg liker best ett fornavn og ett etternavn - sånn som jeg selv har det. Men jenten min har fått mitt etternavn som mellomnavn fordi jeg gjerne ville hun skulle ha det med seg... Og fordi jeg ikke liker sambo sitt etternavn. Siden jeg ikke turte ta det opp med han for å slippe at hun skal ha det etternavnet, presset jeg heller inn mitt etternavn innimellom. Angrer på det i dag, selv om jeg ikke vet om han hadde vært enig i det eller ikke. Sikkert ikke... For mange navn er bare rett og slett latterlig og sikkert slitsomt for vedkommende.
Arwen Skrevet 15. oktober 2003 #3 Skrevet 15. oktober 2003 Jeg liker denne jeg: fornavn + mellomnavn (ikke etternavn) + etternavn. Aner ikke hvorfor men
bluesky Skrevet 15. oktober 2003 #4 Skrevet 15. oktober 2003 Jeg liker denne jeg: fornavn + mellomnavn (ikke etternavn) + etternavn. Aner ikke hvorfor men Hva mener du egentlig, mener du at du liker to fornavn og ett etternavn? Et mellomnavn som ikke er etternavn blir litt rart for et mellomnavn er et etternavn men ikke hovedetternavnet.
Arwen Skrevet 15. oktober 2003 #5 Skrevet 15. oktober 2003 Hva mener du egentlig, mener du at du liker to fornavn og ett etternavn? Et mellomnavn som ikke er etternavn blir litt rart for et mellomnavn er et etternavn men ikke hovedetternavnet. :o forvirrende det her. Liker sånne navn som det her hvis det hjelper litt: Thomas Andrè Nilsen (tatt ut av løse lufta) ikke: Thomas Hansen Olsen (også tatt ut av løse lufta)
Gjest innom på besøk:) Skrevet 15. oktober 2003 #6 Skrevet 15. oktober 2003 Mine barn har to etternavn, kun fordi jeg syns det er koselig at de har farens etternavn også. Så det har de som mellomnavn og mitt som etternavn. Ett av barna har to fornavn, vi bruker enten begge eller det første eller det andre (mao - vi kaller ham det vi føler for eller det vi liker best, han svarer på alt:)) . De tre andre barna har bare ett fornavn hver. Syns det ville bli feil bare å gi ungene mitt etternavn fordi det var "praktisk" eller noe med ett etternavn. Såh - de fleste av dem heter: Fornavn - Fars etternavn - Mors etternavn.
Gjest Starya Skrevet 15. oktober 2003 #7 Skrevet 15. oktober 2003 Jeg har to fornavn. Det har også mine brødre. Og begge mine foreldre. Jeg er så vant til dette at jeg ikke kunne tenke meg å gi mitt barn "bare" ett fornavn. No' så stusslig! Da jeg var tenåring tok jeg mors pikenavn som mellomnavn. Foreldrene mine skilte seg, og mor tok tilbake pikenavnet, og da ville jeg ha begge. Da jeg fikk barn førte jeg dette videre, og ga sønnen mitt etternavn (ikke mellomnavn) som sitt mellomnavn, og farens etternavn som sitt etternavn. *puh* Dette kommer jeg til å holde på ved evt barn jeg måtte få senere, så det blir en langnavnet familie.
@lfa Skrevet 15. oktober 2003 #8 Skrevet 15. oktober 2003 Synes det er greit med flere navn hvis de passer hverandre. Nå er det jo hver sin smak og delte meninger om hva som passer sammen og ikke, så jeg tror ikke jeg bryr meg om å legge ut eksempler. :blunke: Likevel synes jeg det er mer enn nok med 4 navn til sammen, inkludert etternavn. Man skal jo ha litt pust igjen etter at man har presentert seg... Jeg har ett fornavn + ett mellomnavn + ett etternavn. Det samme har sønnen min.
Gjest Tex Skrevet 16. oktober 2003 #9 Skrevet 16. oktober 2003 Nå er det slik at fornavn ikke kan være mellomnavn. Dvs heter du Thomas Andre Hansen har du Thomas Andre som fornavn og Hansen som etternavn. Heter du derimot Thomas Hansen Nilsen har du Thomas som fornavn, Hansen som mellomnavn og Nilsen som etternavn. Heter du Thomas Hansen-Nilsen har du Thomas som fornavn og Hansen-Nilsen som etternavn. Mine barn har forøvrig tre fornavn, et mellomnavn og et etternavn hver seg. Jeg syns det er kult!
Gjest Hilde K S Skrevet 16. oktober 2003 #10 Skrevet 16. oktober 2003 Mine barn, min mann og jeg har alle to fornavn og et etternavn. To fornavn er tradisjon og som Starya sier ville jeg også syntes det var stusseilig med bare et navn. Nå bruker vi ikke begge navnene på alle barna da men....
Gjest lmari Skrevet 16. oktober 2003 #11 Skrevet 16. oktober 2003 Jeg liker best bare to navn - et fornavn og et etternavn. Vet at jeg har snakket om dette før her inne, men jeg sier det igjen: det er virkelig ikke morsomt å se små fire-femåringer som skal fortelle journalisten som kommer på besøk i barnehagen hva de heter. Det pleier å være massevis av navn, og mange som må staves for å få det helt riktig, og det er ikke bare-bare for en liten tass... Synes det er tungvint med flere navn, enda jeg selv har tre navn - to fornavn og et etternavn. Trives med mitt navn, og synes egentlig det er ganske fint. Men hvis jeg skal gifte meg og ta navnet til samboeren min, blir jeg hetende fire navn, og det er i hvert fall tungvint... Har derfor bestemt meg for at mine barn skal få et fornavn og et etternavn. Enkelt og greit. Men navn er vanskelig!! Og dere har mange gode argumenter for å ha flere navn...
Lisemor Skrevet 16. oktober 2003 #12 Skrevet 16. oktober 2003 Jeg ga 2 navn på min datter for det 1 navnet ble ikke godkjent alene.Hun har også 2 etternavn-farens som mellomnavn og mitt som etternavn. Hadde ikke lyst å ha 2 fornavn siden hun skulle ha 2 etternavn men slik ble det da.Kunne søke om å få fjernet det andre fornavnet men det kom til å ta 1/2 år og da hadde hun jo 2 fornavn,så.... Når hun blir voksen kan hun gjøre hva hun vil med navnene sine.Ellers bruker vi jo bare 1 fornavn og siste etternavn til daglikt.Det er jo bare på div. papirer en må skrive fult navn.
Gjest lmari Skrevet 16. oktober 2003 #13 Skrevet 16. oktober 2003 Ellers bruker vi jo bare 1 fornavn og siste etternavn til daglikt.Det er jo bare på div. papirer en må skrive fult navn. Da bare lurer jeg på hva som er vitsen med å døpe henne flere navn, jeg? Hvis dere ikke bruker dem likevel?? Den har jeg aldri skjønt...
Gjest care Skrevet 16. oktober 2003 #14 Skrevet 16. oktober 2003 Motstander av mange navn?? :klø: Vel, jeg er motstander av krig, narkotika, voldelig mennesker osv...men hva folk kaller barna sine for da være en privatsak, mener nå jeg :blunke:
Klips Skrevet 16. oktober 2003 #15 Skrevet 16. oktober 2003 Har selv et ekstra fornavn som ikke brukes, og liker det veldig godt. Fornavnet som brukes er kort og litt uvanlig, litt slik som Milla. Fornavnet som ikke brukes er lengre og litt romantisk, litt som Therese. Det er min egen lille hemmelige skatt, og når det nevnes eller brukes er det som en glad overraskelse for meg; "ja det er sant, jeg heter jo det også" Derfor heter datteren min Milla Therese. Dessuten har hun både mitt og mannens etternavn, med bindestrek, så begge blir etternavn. Synes hun dette blir slitsomt får hun bare kutte ut noe selv. Synes det er stilig med litt overdåd, jeg. Ikke alt trenger å være så himla kjekt og greit, vel?
Fakse Skrevet 16. oktober 2003 #16 Skrevet 16. oktober 2003 Jeg skjønner hvorfor man i retferdighetens navn vil ha to etternavn (egentlig ett mellomnavn og ett etternavn) på ungene sine. Men hvorfor man velger å ha flere fornavn dersom man ikke bruker dem skjønner jeg ikke. Min mann har dobbelt fornavn, men bruker bare det første. Da han var liten brukte de begge, men siden han gikk på internasjonal skole (de bodde ikke i Norge) droppet han å bruke det andre fornavnet siden utlendinger ikke klarte å uttale det. Men skal man ha to navn på en unge synes jeg at man i det minste bør ha intensjoner om å bruke det andre navnet. Men selvfølgelig, folk får gjøre som de selv vil, så tenker jeg mitt uten å si noe til foreldrene
Gjest Anonymous Skrevet 16. oktober 2003 #17 Skrevet 16. oktober 2003 Jeg liker ikke for mange navn og synes at et fornavn og et etternavn er nok. Likevell ble det to fornavn og et etternavn på eldstegutten, men jentene har et fornavn og et etternavn. Jeg har to fornavn og et etternavn, mens min mann har et fornavn og et etternavn.
Gjest Ikke innlogget... Skrevet 16. oktober 2003 #18 Skrevet 16. oktober 2003 Da bare lurer jeg på hva som er vitsen med å døpe henne flere navn, jeg? Hvis dere ikke bruker dem likevel?? Den har jeg aldri skjønt... Vi har flere fornavn på barna våre, faktisk hele 3!! Men det er fordi de er adoptert og hadde med seg navn da vi fikk dem. Vi bruker bare første fornavnet (det norske), mens de andre navnene står på alle papirer etc. Når de blir større kan de jo velge selv hvilke(t) navn de vil bruke. Og bare for å være litt pirkete, barn får navn selv om de ikke døpes. Presten spør: "Hva heter barnet"? Ikke: "Hva skal barnet hete"?
Cawarra Skrevet 16. oktober 2003 #19 Skrevet 16. oktober 2003 Ungen min har fornavn, mellomnavn (mitt etternavn) og etternavn (sambos etternavn). Jeg synes tre navn er max og i o m at det er helt uaktuelt at jeg noen gang vil ta min samboers etternavn og samtidig vil at ungen skal ha med mitt, ble det det "bare" et fornavn. Jeg synes rett og slett det blir for langt og tungt med flere enn tre navn. Hva skal man egentlig med mange navn? Mitt inntrykk er at de med mange navn dropper noen av navnene i de fleste sammenhenger og hva er da vitsen. Samtlige jeg kjenner som har fire eller flere navn synes det er noe herk.
Gjest GreenSky Skrevet 16. oktober 2003 #20 Skrevet 16. oktober 2003 Prøver ikke å tråkke noen på tærne, men hva i all verden er meningen med å ha så mange navn på barna? Charlotte (pappa valgt) Madeleine (mamma valgt) Åse (etter farmor) Brink-Hansen (etter mamma) Sten-Derbortigården (etter pappa). Jeg er døpt med (heter det det??) kun to navn, og greier meg lenge med det. Vil gjerne ha synspunkter og argumenter. Eh... :klø: Er dette et problem? Hvis du ikke liker mange navn, så la vær å gi dine ev. barn mange navn, da vel. Og liker en mange navn... Så gir en barna mange navn. Selv har jeg tre fornavn og et mellomnavn. Synes det er genialt, jeg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå