Xaphan Skrevet 8. desember 2010 #1 Skrevet 8. desember 2010 Jeg er en jente på 19 år som er veldig glad i å brodere (korssting), og tenkte at jeg kanskje kunne tjene litt penger på det også. Derfor har jeg lurt litt på å brodere bunader, men jeg vet minimalt om hvordan dette fungerer. Jeg lurer på hvor mye man tjener på det, hvordan jeg går fram og hva som "kreves" av meg (f.eks tidfrister for å brodere ferdig) osv. Er det typ en freelancerjobb eller blir jeg ansatt? Jeg er som sagt helt blank på dette emnet. Er det noen her som har peiling eller erfaring med slikt?
afeio Skrevet 8. desember 2010 #2 Skrevet 8. desember 2010 Jeg sitter for tiden å tenker på det samme. Er forøvrig jente på 21 år, og syns det er koselig å se at jeg ikke er eneste med sånn hobby. Slenger meg på her for å håpe at også jeg får noen svar.
Knitcat Skrevet 8. desember 2010 #3 Skrevet 8. desember 2010 Google frem noen forhandlere i ditt område og ta kontakt med dem. Ellers kan du høre med Norsk Flid. Det er kanskje ikke så mye korssting på bunader, men kanskje det er morsomt med annen søm også?
Eidi_81 Skrevet 10. desember 2010 #4 Skrevet 10. desember 2010 Kan ikke så mye jeg heller, men jeg vil tro det er en god start å kontakte husfliden i nærheten av deg. De kjenner jo til alle regler rundt bunader og hvem som holder kurs og hvem som syr hvis men ikke liker å sy selv.
Cordelia Skrevet 10. desember 2010 #5 Skrevet 10. desember 2010 (endret) Ta kontakt med den lokale husfliden ja. Eller så finnes det som regel lokale systuer etc. som også lager bunader, de har sikkert peiling. Kan jo være en god ide å avansere til andre typer broderteknikker, så får du flere valgmuligeter i å sy. Det er jo ofte forskjellige teknikker til rundt omkring på bunaden. Korsting er vel ofte de mindre delene som halslinninger, ermer, seler og belter(varierer etter bunadsmodell). Slik jeg har observert i allefall. Kan du sy hele stakker og liv etc. får du jo automatisk muligheten til å tjene mer. Det finnes jo flere kurs i bunadslaging rundt omkring, da som regel i de lokale bunadsmodellene. Endret 10. desember 2010 av Cordelia
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå