Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tidligere i høst spurte jeg her på forumet ang. ferie når man blir sykemeldt. Pga graviditeten ble jeg sykemeldt da jeg skulle hatt sommerferie. Nå har jeg 15 feriedager igjen som jeg søkte om å overføre til neste år. Dette gjorde jeg for en måneds tid siden.

Jeg er ikke i tvil om regelverket: dersom man er sykemeldt når man skulle ha tatt ut ferie får man denne igjen. I følge arbeidsmiljøloven har han krav på å få overført denne til neste år (i TILLEGG til 2 uker som man alltid kan overføre).

Jeg jobber 50 % om dagen, og er sykemeldt 50 %. Derfor er det helt uaktuelt for meg å avvikle feriedager nå. Jeg har også en del avspasering jeg skal ta ut før nyttår.

Problemet dukket opp denne uka: arbeidsgiver sier at siden jeg nå jobber (50%) så er det mulig for meg å ta ut feriedagene jeg har. Dermed vil de ikke gi meg lov til å overføre mer enn 2 uker. Jeg har prøvd å lese meg opp, og mener fortsatt at jeg har rett... De kan da vel ikke komme så sent i året og si dette?? Så feks at dersom det var uenighet måtte arbeidstaker få beskjed senest 2 mnd før man ble "tvunget" til å ta ut ferie!

HJELP!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nå det lønner seg å være organisert, slik at du har en i en fagforening du kan ta kontakt med og hjelpe deg :)

Dere har vel en tillitsvalgt på arbeidsplassen du kan snakke med?

Skrevet

Det er nå det lønner seg å være organisert, slik at du har en i en fagforening du kan ta kontakt med og hjelpe deg :)

Dere har vel en tillitsvalgt på arbeidsplassen du kan snakke med?

Sier meg enig, du bør være medlem i en fagforening, der får du råd og bistand om alt som har med arbeidsliv å gjøre - store selskaper som små. De er som regel advokater og kan sine saker. De forhandler også god lønn for deg.

Er du akademiker, finn deg din forening hos de! http://www.akademikerne.no/medlemsforeninger1

Eller har du annen bakgrunn?

Let deg frem og søk for din gruppe :)

Skrevet

Ferieloven er innskjerpet, og det har kommet nye føringer på hvor mye ferie du kan overføre. Jeg mener at det nå er kun 12 dager.

Om du skal ha utsatt ferie pga sykmelding så må du be om det senest dagen før ferien din starter, ellers tror jeg du faktisk mister retten til utsatt ferie (med mindre sjefen din er snill).

Det er også føringer på hvordan det er med utsatt ferie for de som jobber i 50% stilling eller mindre.

Ferieloven:

§ 9. Ferieavvikling under sykdom, permisjon, arbeidskamp mv

(1) (Ferieavvikling under sykdomsfravær mv)

Arbeidstaker som blir helt arbeidsufør før ferien, kan kreve at ferien utsettes til senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes senest siste arbeidsdag vedkommende arbeidstaker skulle hatt før ferien.

Arbeidstaker som har vært helt arbeidsufør minst 6 virkedager i ferien, kan kreve at et tilsvarende antall virkedager ferie utsettes og gis som ny ferie senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes uten ugrunnet opphold etter at arbeidet er gjenopptatt.

Medfører arbeidsuførhet at feriefritid ikke blir avviklet innen ferieårets utløp, kan arbeidstaker kreve å få overført inntil 12 virkedager ferie til det påfølgende ferieår. Krav om overføring må fremsettes innen ferieårets utløp.

(2) (Ferieavvikling under foreldrepermisjon mv.)

Dette er det vi forholder oss til gjennom YS.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...