Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gikk opp til privatisteksamen i dag, i muntlig engelsk samfunnsfaglig. Jeg hilste på eksaminator, virket som en hyggelig dame hun, og jeg fikk utlevert oppgaven.

Da jeg skulle inn var jeg helt skjelven, og veldig nervøs, men det er jo noe man bør regne med å være før man skal inn til eksamen.

Så startet jeg å prate om oppgaven, og da jeg var ferdig ble jeg stilt spørsmål. På første spørsmålet svarte jeg tydeligvis veldig feil, og eksaminator og sensor så på hverandre og smålo. Dette ble jeg jo selvfølgelig enda mer nervøs av, og fortsatte så godt jeg kunne, men de småflirte hver gang jeg ikke klarte å svare skikkelig på noe.

Jeg gikk ut på gangen mens de skulle vurdere meg, og da jeg kom inn igjen fortalte sensor at engelsken var god, men at resten ikke holdt til mer enn en treer. Så begynte han å spørre om jeg hadde hatt engelsk på videregående, og det har jeg jo, men da tok jeg internasjonal engelsk. Og så spurte han om HVORFOR jeg da ville ta opp igjen engelsk, og jeg sa at jeg ikke var fornøyd med karakteren fra videregående. Så ville han vite hvorfor jeg tok samfunnsfaglig engelsk istedetfor internasjonal engelsk, og da sa jeg at jeg ikke hadde råd til å betale summen for å ta opp igjen et fag fra videregående, siden den er vesentlig dyrere enn den for å ta et nytt fag. Det skjønte han tydeligvis ikke, og lurte på om det var skolen som ikke hadde råd.

Jeg har alltid hatt en femmer i engelsk, bortsett fra siste halvåret på videregående da jeg på grunn av sykdom ikke hadde bedre grunnlag enn til å få en firer. Så denne eksamen skulle da selvsagt løfte meg fra en firer til en femmer igjen. Allikevel sitter jeg og føler at jeg kunne gjort det så mye bedre, og jeg føler meg hånet av sensor. Jeg er så fortvilet nå, at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Jeg har brukt masse penger og tid på dette.

Tror jeg bare trengte å dele det med noen. Synes dere dette er god nok grunn til å klage?

Skrevet
Synes dere dette er god nok grunn til å klage?

Du måtte vel i såfall klaget der og da, siden det var en muntlig eksamen...?

Skrevet

Jeg tror du kan klage etterpå også, og ja, det er klagegrunnlag nok.

Skrevet

Utdypet de hva du hadde misforstått da? følte du selv at du svarte rett eller hvertfall nogenlunde rett?

hvis engelsken var bra syns jeg det er rart at det ene spørsmålet fikk deg ned på en treer.

OG å le av deg er helt idiotisk!:hakeslepp:

Jeg har selv vært oppe til mange muntlige eksamener som dette og vet hvor utrooolig nervepirrende det er. Jeg var heldigvis heldig med mine sensorer og lærere, hvis noen hadde gjort det mot meg hadde jeg faktisk vurdert å klage. Vet ikke hvordan reglene er, men de skal jo være profesjonelle og hvertfall ikke pskye ut eleven! Føler med deg!

• Liker 1
Skrevet

Klag i vei. For alt du vet kanskje de har fått flere klager på seg. Ikke utenkelig med slik Idol-dommer-oppførsel.

• Liker 1
Skrevet

Klag i vei. For alt du vet kanskje de har fått flere klager på seg. Ikke utenkelig med slik Idol-dommer-oppførsel.

Haha Idol-dommer oppførsel indeed! Skulle tro det var audition på et dustete tv program!

Skrevet

Hvis du skal klage på muntlig eksamen, så tror jeg du må klage der og da hvis jeg ikke tar helt feil.

Gjest BabyBlue
Skrevet

Sensorer er forskjellige på samme som lærere, og noen forventer mer av elevene sine enn andre. Kanskje de til vanlig hadde hatt å gjøre med folk som er supre i engelsk og var på 5-6-er nivå?

Kunne de begrunne hvorfor de ga deg en 3-er, og hvorfor i all verden drev de å grillet deg på den måten? Det handler jo kun om det faglige der og da, ikke hva du gjorde i engelsken som yngre?

Hårreisende oppførsel på de der. Håper jeg ikke treffer på slike folk under muntlig opp gjennom årene her på vgs.

Skrevet

Utdypet de hva du hadde misforstått da? følte du selv at du svarte rett eller hvertfall nogenlunde rett?

hvis engelsken var bra syns jeg det er rart at det ene spørsmålet fikk deg ned på en treer.

OG å le av deg er helt idiotisk!:hakeslepp:

Jeg har selv vært oppe til mange muntlige eksamener som dette og vet hvor utrooolig nervepirrende det er. Jeg var heldigvis heldig med mine sensorer og lærere, hvis noen hadde gjort det mot meg hadde jeg faktisk vurdert å klage. Vet ikke hvordan reglene er, men de skal jo være profesjonelle og hvertfall ikke pskye ut eleven! Føler med deg!

Ja, jeg hadde tydeligvis misforstått egentlig store deler av pensum virket det som, for oppgaven på eksamen fokuserte på nylige hendelser innen britisk politikk, mens jeg hadde fokusert kun på den oppgitte leselisten.

Jeg synes oppgaven var dårlig lagt opp i forhold til pensum, men bortsett fra det fortjente jeg ikke mer enn en treer.

Allikevel vet jeg at jeg sitter med mye kunnskap, og jeg er heller ikke helt blå når det kommer til britisk politikk, men jeg fikk ikke frem det jeg vet jeg sitter inne med i og med at situasjonen ble slik den ble. Etter at sensor lo første gangen ble jeg jo enda mer nervøs enn jeg var fra før av, og det ble litt "uhm" og "ææh".

Uff, dette var ikke noe gøy :-S

Skrevet

Sensorer er forskjellige på samme som lærere, og noen forventer mer av elevene sine enn andre. Kanskje de til vanlig hadde hatt å gjøre med folk som er supre i engelsk og var på 5-6-er nivå?

Kunne de begrunne hvorfor de ga deg en 3-er, og hvorfor i all verden drev de å grillet deg på den måten? Det handler jo kun om det faglige der og da, ikke hva du gjorde i engelsken som yngre?

Hårreisende oppførsel på de der. Håper jeg ikke treffer på slike folk under muntlig opp gjennom årene her på vgs.

De begrunnet treeren med at jeg ikke viste forståelse nok i forhold til den gitte oppgaven, men denne var også fokusert på nylige hendelser knyttet til britisk politikk, og ikke på tekster fra selve leselisten eller pensum. I forhold til oppgaven er jeg enig i at jeg ikke fortjente bedre enn en treer.

Når det kommer til grillingen, har jeg ingen anelse om hva som foregikk. Jeg svarte høflig på spørsmålene, og ville egentlig bare komme meg fortest mulig ut.

Når det er sagt har jeg også hatt veldig positive opplevelser med andre sensorer, også i engelsk, så jeg vet egentlig at jeg bare var veldig uheldig. Jeg tror ikke du har noe å bekymre deg videre over, og på vgs har du ihvertfall faglæreren din til stede, og det gjør det gjerne litt enklere også :-)

Skrevet

Syns absolutt det er grunnlag til å klage! De skal ikke le uansett.. Og fristen din er 10 dager fra eksamen! :) Lykke til

Skrevet

Merkelig oppførsel av sensor, hadde muntlig engelsk selv for en drøy uke siden. Der var det "læreren" om var håpløs og fulgte med på alt annet i rommet enn presentasjonen min, men men...

Synes likevel det er naturlig at pensum knyttes opp mot virkeligheten, f.eks på økonomieksamer i 2008/2009 var finanskrisa en populær ting vi skulle analysere/forklare opp mot forskjellige pensum. Georgia-konflikten i 2008 osv. Å bare kunne pensum bør ikke kvalifisere til mer enn maks 5, kanskje bare 4. Det er å bruke pensum og begreper/teorier derifra som gir deg 5 og 6'ere.

Og "grillingen" på slutten er vanligvis for å justere karakteren, og kartlegge om du bare var heldig med oppgaven f.eks :)

Men klag gjerne på uprofosjonell oppførsel om du føler at det er på sin plass!

Skrevet

Merkelig oppførsel av sensor, hadde muntlig engelsk selv for en drøy uke siden. Der var det "læreren" om var håpløs og fulgte med på alt annet i rommet enn presentasjonen min, men men...

Synes likevel det er naturlig at pensum knyttes opp mot virkeligheten, f.eks på økonomieksamer i 2008/2009 var finanskrisa en populær ting vi skulle analysere/forklare opp mot forskjellige pensum. Georgia-konflikten i 2008 osv. Å bare kunne pensum bør ikke kvalifisere til mer enn maks 5, kanskje bare 4. Det er å bruke pensum og begreper/teorier derifra som gir deg 5 og 6'ere.

Og "grillingen" på slutten er vanligvis for å justere karakteren, og kartlegge om du bare var heldig med oppgaven f.eks :)

Men klag gjerne på uprofosjonell oppførsel om du føler at det er på sin plass!

Det er klart det, jeg vet jo kriteriene for en 5'ere og 6'ere, og jeg kan mye angående britisk politikk, og politikk generelt sett. Men i og med at situasjonen ble så ubehagelig for meg, fikk jeg totalt blackout, og klarte ikke å få fram så mye. Jeg har hatt utallige muntlige eksamener før, og føler jeg har en viss anelse om hvordan det skal foregå.

Den "grillingen" jeg snakket om, skjedde jo etter at karakteren var satt, og sensor lurte på om jeg hadde gått på videregående (ja, fullført), om jeg hadde hatt engelsk på videregående (ja, det har jeg, men internasjonal engelsk), han ville vite hvorfor jeg ville forbedre engelskkarakteren min (for å komme inn på Sosionomstudiet), hvorfor jeg valgte samfunnsfaglig engelsk og ikke internasjonal engelsk (greit, jeg var kanskje litt høy på meg selv da jeg tenkte at jeg kunne klare samfunnsfaglig engelsk på egenhånd, men jeg hadde rett og slett ikke råd til å betale for å forbedre karakter), da lurte han på om det var skolen som ikke hadde råd osv. Han virket bare helt rar hele fyren, og var veldig ubehagelig.

Skrevet

Klag! Absolutt. Angrer på at jeg ikke klaget jeg også, fikk en sensor som lo av meg og hele tiden avbrøt meg hvis jeg hadde bisetninger (tok opp ogjen historie, og da pøvde jeg jo naturligvis å trekke paraleller, slik man lærer at man skal). Han sa flere ganger "men det er jo ikke det vi snakker om, det skjedde mye lengre tilbake," mens jeg egentlig bare prøvde å sammenligne ting, som i følge meg og flere jeg har snakket med, helt relevant.

Uansett! Klag, bedre å ha gjort det nå enn å angre på at du ikke gjorde det!

Men da må du altså ta hele eksamenen på nytt, bare så du er forberedt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...