småspiseren Skrevet 27. desember 2010 #21 Skrevet 27. desember 2010 Nei, tror egentlig ikke det, men jeg snakker bare for meg selv her. Av og til er jeg mett lenger og av og til er jeg ikke det. Men jeg har ikke helt hatt samme tankene rundt det som du har. Det er ikke helt lett å finne ut av for din egen del akkurat nå, for hvis du kutter porsjonene så kommer du sikkert til å føle deg sulten selv rett etter måltidet, noe du jo allerede gjør. Mitt tips er at du ikke må være redd for å være sulten, for av det du skriver virker det som det er det som er det største problemet. Det er ikke farlig å være sulten, men det er ubehagelig. Jeg spiser ikke frokost, det har jeg aldri gjort, og da er jeg selvsagt sulten når første måltid for dagen står for tur. Men det er en følelse man venner seg til, faktisk. Det er ikke noe jeg må unngå for enhver pris. Nå skal jeg snart ut på en togtur som tar seks timer, og min plan er å spise en baguett før, eller i begynnelsen av turen. Da er det seks timer til jeg får mat igjen, men jeg vet at det ikke er noe problem. Hadde jeg spist et svært måltid før jeg reiste ville jeg likevel blitt sulten, iallfall etter den erfaringen jeg har med dette her. Stort eller lite måltid, samme sultfølelse. Så da er det fornuftig å velge et lite måltid og ikke det store. En annen ting er at jeg også hadde en greie om at jeg måtte spise opp alt på tallerkenen. Det klarte jeg også å bli kvitt. Ikke slik at det må ligge igjen noe, men hvis jeg er mett så er jeg mett. Da er det lite poeng i å tvinge i seg det siste bare fordi noe i hodet mitt forteller meg at jeg må. Dette er noe jeg sliter med også.. at alt på tallerkenen må spises opp :S da har det endt opp med mange veldig fulle mager. Jeg kommer fra en familie hvor vi gjerne sitter lenge rundt middagsbordet og småspiser rett fra gryter eller panner. Det vi ender opp med er at alle blir alt for mette og at vi ikke får gjort noe spesielt mer den dagen. Jeg har også ett problem med det når jeg er på jobb. vi får så mye brød, smør og melk vi vil, og da skal jeg gjerne hive i meg så mange brødskiver jeg klarer på 30 min. Jeg starter på et prosjekt hvor jeg bare skal spise 2 brødskiver til hvert brødmåltid og slutte å spise når jeg er mett.. har gjort det før og det hjelper. Jeg ble ikke sykelig opptatt av hvor mye jeg spiste eller hva de andre spiste, men jeg fikk et mer bevist forhold til hva og hvor mye jeg puttet i munnen.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2010 #22 Skrevet 28. desember 2010 Jeg har aldri vært overvektig, men det var en periode jeg ville gå ned noen få kg. Jeg var et aktivt barn, og åt overraskende mye for en liten kropp. Spesielt glad i middagsmat. I barndommen stod dette matinntaket til kroppens behov, men etterhvert som jeg ble eldre måtte jeg prøve å endre matvanene noe. - I mitt tilfelle handlet dette ikke om at maten var usunn, men om at jeg var vant til å forsyne meg opptil tre ganger med middag. Så prøvde jeg å bli bevisst på for eksempel hvor mye middag jeg tok på tallerken, slik at jeg syntes det ble en solid nok porsjon, men forsynte meg bare denne ene gangen. Syntes det ble lettere å kose seg med maten når jeg visste at jeg ikke skulle forsyne meg flere ganger. Dette gjorde at jeg også åt saktere, noe som igjen førte til at den beryktede metthetsfølelsen nådde fram i tide. Etter bare få uker ble jeg mett av mindre mat enn tidligere, og dette har vedvart de siste tre årene. Samtidig syklet jeg hvor enn jeg skulle, noe som kanskje utgjorde 30+ min hver dag. Nådde målet mitt på noen få uker.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2010 #23 Skrevet 29. desember 2010 hvet du om du er tvangsspiser kansje? hvis så tillfelle er nok psykolog veien å gå...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå