Gå til innhold

Lånekassen og opplysningsplikt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg studerer i utlandet og får stipend og lån fra Lånekassen. I høst arvet jeg litt penger, og kjøpte meg inn i leiligheten til kjæresten. Må jeg melde fra om dette til Lånekassen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det spiller bare noen rolle om du havner over formuesgrensen for Lånekassen per 31.12 (beløpet som gjelder finner du på Lånekassens nettsider). Det finner de uansett ut selv via ligningen din neste år, og selv da skjer det vel ingenting annet enn at en del av lånet ditt gjøres om til stipend. Hvis du ikke har arvet så mye at du ikke trenger studielån, ville jeg ikke ha tatt meg bryet.

Skrevet

Det spiller bare noen rolle om du havner over formuesgrensen for Lånekassen per 31.12 (beløpet som gjelder finner du på Lånekassens nettsider). Det finner de uansett ut selv via ligningen din neste år, og selv da skjer det vel ingenting annet enn at en del av lånet ditt gjøres om til stipend. Hvis du ikke har arvet så mye at du ikke trenger studielån, ville jeg ikke ha tatt meg bryet.

Du mente sikkert omvendt, at en del av stipendet omgjøres tilbake til lån ;)

Skrevet

Du mente sikkert omvendt, at en del av stipendet omgjøres tilbake til lån ;)

Haha ja, det mente jeg nok. Det var nok et eksempel på ønsketenkning fra min side;)

Skrevet

Hvis formuen din overskrider grensen så blir stipendet omgjort til lån, dette finner lånekassen selv ut av. Så du trenger ikke gjøre noe.

Mitt stipend blir hvert år omgjort til lån fordi jeg har en veldig høy formue. Det suger rimelig hardt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...