blå Skrevet 8. desember 2010 #1 Del Skrevet 8. desember 2010 Etter å ha lest en tråd hvor det er mange som ikke liker at barna hører juleevangeliet og sier de ikke feirer jul av relgiøse grunner. Lurer jeg av ren nysgjerrighet på hva dere feirer og hvordan dere feirer jul og påske? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop28 Skrevet 8. desember 2010 #2 Del Skrevet 8. desember 2010 Etter å ha lest en tråd hvor det er mange som ikke liker at barna hører juleevangeliet og sier de ikke feirer jul av relgiøse grunner. Lurer jeg av ren nysgjerrighet på hva dere feirer og hvordan dere feirer jul og påske? De feirer jul med julegaver og nisser og mat og godteri Påske feirer man på fjellet med kvikklunsj og ski eller hjemme med påskekrimmen og påskegodt. Ingenting med påskefeiringen etter min erfaring hjemme har vist et eneste tegn på kristendom. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shade Skrevet 8. desember 2010 #3 Del Skrevet 8. desember 2010 Julen består av god mat, nisser, gaver, to bursdager og tid med familien. Og påsken feirer vi ikke, eller, vi har jo påskeegg men bortsett fra det går vi bare rundt og irriterer oss over at butikkene er stengt 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blå Skrevet 8. desember 2010 Forfatter #4 Del Skrevet 8. desember 2010 De feirer jul med julegaver og nisser og mat og godteri Påske feirer man på fjellet med kvikklunsj og ski eller hjemme med påskekrimmen og påskegodt. Julen består av god mat, nisser, gaver, to bursdager og tid med familien. Er det noe dere feirer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shade Skrevet 8. desember 2010 #5 Del Skrevet 8. desember 2010 Jepp bursdagene feirer vi Men selve juleaften? Nei, det er ikke noe vi feirer på samme måte. Men det er en fin dag sammen med familien med barn i 100 over gaver de har ønsket seg lenge, en nisse som kommer innom og fri fra jobben Og så er det deilig å vite at fra og med 22 så blir det bare lysere og lysere ute. Men i det store og det hele feirer vi vel i større grad på nyttårsaften enn på juleaften Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop28 Skrevet 8. desember 2010 #6 Del Skrevet 8. desember 2010 (endret) Er det noe dere feirer? jaaaa elsker julen. Og selv om jeg ikke er kristen hører jeg på julesanger om både jesus og nisser uansett hvor hyklerisk jeg måtte være. Jul er jul!!! Juleevangeliet har jeg heller ingen problemer med, bortsett fra at den storyen er dørgende kjedelig. Syntes det da jeg var liten og, selv om jeg har gode minner fra det på barneskolen da læreren leste litt av det når vi skulle åpne pakker fra adventskalenderen. Endret 8. desember 2010 av BettyBoop28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meridian Skrevet 8. desember 2010 #7 Del Skrevet 8. desember 2010 (endret) Etter å ha lest en tråd hvor det er mange som ikke liker at barna hører juleevangeliet og sier de ikke feirer jul av relgiøse grunner. Lurer jeg av ren nysgjerrighet på hva dere feirer og hvordan dere feirer jul og påske? Selv om jeg er døpt og konfirmert som alle andre i min familie og slket, så er jeg ikke personlig kristen, som alle andre i min familie og slekt. Vi er normale mennesker som tror på å være snille og gode mot andre, og at man skal ha det bra med seg selv. Gjør som du vil, bare du er snill. Vet ikke hva jeg er for tiden ... jeg tror jeg er mer åndelig, som mange i min familie og slekt er for tiden. Men vi synger jo sanger med kristelig budskap i tillegg til de morsomme juelsangene, fordi det er en tradisjon, og vi har jo tradisjoner med oss fra barndommen av. Jeg har ingenting imot å høre juelevangeliet, eller å høre det kristne budskap. Jeg syns det er mye sant i fortellingene, og at det er noe som man kan ta med seg videre i livet. Det blir litt høytidelig stemning når man synger de fine kristne julesangen og andre fine julesanger, og når man hører om det kristne budskap. Jeg får alltid litt klump inni meg, og blir rørt. Det er alltid liek vondt å se at andre har det vondt, mens vi har det godt. Når det er jul pynter vi med hvite/lilla/røde/grønne/gull- farger og med engler, nisser og reinsdyr og julelys, og juletre og julenisse og julemat og gaver er midtpunktet. Fyller fat og korger med appelsin og mandarin og nøtter og dadler og fikener og rosiner. Så baker vi pepperkaker og pepperkakehus, og pynter det sammen. Julen er for meg en tid for ettertanke, og en tid for å kose seg med familie og å bry seg om de som ikke har det så bra. Ja, selv om jeg ikke er personlig kristen, og bare er kristen fordi det er en fin tradisjon, så er jeg et medmenneske som bryr meg om at alle skal ha det bra. og ved påske pynter vi med gul/grønn/oransje/rød farger og påskekylling og påskehare. Så er påskekrimmen midtpunktet. Vi drar på fjellet og koser oss på ski i påskesola, og koser oss forran peisen om kvelden og det er alltid lam til middag påskeaften. Så går det veldig mye egg Så gjemmer vi påske-egg som barna kan finne. Siden jeg er et "barn" også, selv om jeg er 29 så må jeg være med å finne påske-egg, det er flere voksne som er litt barn da også. Jeg syns det er viktig å ha det koslig med sin familie, og å ta vare på hverandre. Høytidene for meg, er å ta vare på alle rundt meg og at vi kan kose oss sammen, noe som man ikke har tid til ellers i en travel hverdag. Jeg tenke mye på de som ikke har det så bra, uansett hvor mye eller lite man sliter, og prøver å senge varme tanker til de. Hvordan feirer dere personlig troende kristne julen da? Endret 8. desember 2010 av meridian Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blå Skrevet 8. desember 2010 Forfatter #8 Del Skrevet 8. desember 2010 Hvordan feirer dere personlig troende kristne julen da? Jeg er ikke personlig troende kristen. Men de fleste som er det feirer sikkert akkurat som deg. Jeg synes det hadde vært litt spennende å høre hvordan folk som feirer jul av andre enn relgiøse grunner feirer. Noen snakker om sola som snur og om gammel vikingetradisjon, og lurer litt på hvordan de feirer dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkelitenen Skrevet 8. desember 2010 #9 Del Skrevet 8. desember 2010 De drikker seg snydens og tar med seg sverdet/hammeren ut og lekesloss i snøren (I would hadde jeg hatt sverd...) Neida, vi feirer jo i stor grad som kristne, men vi har et helt annet syn på hva vi gjør og hvorfor. Jeg feirer ikke Jesus, jeg feirer at solen snur, det blir lysere tider og at jeg kan være hjemme med familien min og kose meg. Jeg feirer rett og slett for min egen del og for mine gleder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvist Skrevet 8. desember 2010 #10 Del Skrevet 8. desember 2010 De drikker seg snydens og tar med seg sverdet/hammeren ut og lekesloss i snøren (I would hadde jeg hatt sverd...) Neida, vi feirer jo i stor grad som kristne, men vi har et helt annet syn på hva vi gjør og hvorfor. Jeg feirer ikke Jesus, jeg feirer at solen snur, det blir lysere tider og at jeg kan være hjemme med familien min og kose meg. Jeg feirer rett og slett for min egen del og for mine gleder. Jeg har heller ikke sverd Så da blir det tente lys, familie, venner, god mat, gaver, pynt, tradisjoner og fritid. Egentlig alt som er godt, positivt og trygt her i verden, og så tenker jeg på alle de som ikke har det så godt som jeg og håper at det nye året som skal komme vil gi i hvertfall noen av dem mer positivitet og trygghet. Jeg har lysbro i vinduet, en buet en ikke en spiss. For meg symboliserer den samhold, som en bro som bilder to deler sammen. Den symboliserer lys i en mørk tid, og den markerer overgangen til det nye året. At den for andre kan symbolisere andre ting er helt likegyldig for meg. Så HVA jeg feirer og HVORDAN jeg feirer er i stor grad det samme, i motsetning til den kristne feiringen som har en grunn for feiring som kanskje ligger langt unna hvordan feiringen er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå