xinnia Skrevet 8. desember 2010 #1 Skrevet 8. desember 2010 har skrevet en leiekontrakt med en huseier med innflyttingsdato den 15.12. Husleie kontrakten er tidsubestemt med gjensidig oppsigelse på 2 mnd. I dag ringer han å sier at de har noen problemer, men at jeg kan bo der i en mnd. Hva skal jeg gjøre? og har jeg noen rettigheter her..ikke lett å finne ett annet sted nå rett før jul.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2010 #2 Skrevet 8. desember 2010 Se husleieloven paragraf 9-5 og 9-6 spesielt, der sies det blant annet at huseier kan si opp boligen hvis han skal bruke den selv, pusses opp eller en annen fornuftig grunn. Men oppsigelsestiden skal jo i utgangspunktet følges, så dersom han sier opp nå så skal du i prinsippet ha to måneder på deg.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2010 #3 Skrevet 8. desember 2010 Stemmer det med at huseier har vanlig oppsigelsesfrist. Kontrakten er juridisk bindende. Huseier må klargjøre hvorfor. Det holder ikke at han heller vil leie ut til sønnen av et vennepar. Nå er det ikke ok for deg å bå der en måned. ting skal jo flyttes og det koster penger. Finn deg en ny leilighet snarest og så håper jeg at du har et sted du kan mellomlande på.
camilla* Skrevet 9. desember 2010 #4 Skrevet 9. desember 2010 Du har en måneds klagefrist på oppsigelsen. Og så må du vite hva problemet er. Skal de bruke den selv står de sterke en om de skal pusse opp. Pusse opp er vel egentlig ikke noen grunn, det er rehabilitering slik grad at det umuliggjør at du bor der som er grunn nok. Og da kan du evt si at du kan flytte inn når de har rehabilitert ferdig.. Utleier står egentlig ganske så svakt når det gjelder å si opp en leietager. Men så er det dette - ønsker man å leie t sted hvor du vet utleier ikke ønsker deg boende?
xinnia Skrevet 9. desember 2010 Forfatter #5 Skrevet 9. desember 2010 Pratet med Leierboerforeningens advokat i dag, og dersom grunnen er at de skal benytte boligen selv så er det kontrakt brudd. Dette med at de faktisk har tegnet en kontrakt uten intensjon om å holde den. Så det jeg kan gjøre er å kreve de for erstatning - dersom vi må bo på hotell frem til vi finner ett sted så må de betale merkostnadene dette vil koste. Finner jeg en leilighet innen tiden og denne har høyere leie så kan jeg kreve at de betaler dette.. da må jeg imidlleertidig lete etter noe rimeligere innen 6 mnd. Eller jeg kan flytte inn og bestride utkastelsen..Altså jeg har en mnd på meg til å protesterer på den.. så må de gå til retten, så må de ta stilling til hvem som skal bo der.. Kinkig situasjon.. jeg som hadde gledet meg til å flytte før jul....
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2010 #6 Skrevet 10. desember 2010 Pratet med Leierboerforeningens advokat i dag, og dersom grunnen er at de skal benytte boligen selv så er det kontrakt brudd. Dette med at de faktisk har tegnet en kontrakt uten intensjon om å holde den. Så det jeg kan gjøre er å kreve de for erstatning - dersom vi må bo på hotell frem til vi finner ett sted så må de betale merkostnadene dette vil koste. Finner jeg en leilighet innen tiden og denne har høyere leie så kan jeg kreve at de betaler dette.. da må jeg imidlleertidig lete etter noe rimeligere innen 6 mnd. Eller jeg kan flytte inn og bestride utkastelsen..Altså jeg har en mnd på meg til å protesterer på den.. så må de gå til retten, så må de ta stilling til hvem som skal bo der.. Kinkig situasjon.. jeg som hadde gledet meg til å flytte før jul.... Bør vel presisere at begrunnelse om at man skal bo der selv faktisk er gyldig grunn for huseier. Men oppsigelsestiden skal følges, og det er det som brytes i kontrakten.
xinnia Skrevet 10. desember 2010 Forfatter #7 Skrevet 10. desember 2010 Men da må de faktisk la meg flytte inn.. for det har de ikke tenkt å gjøre etter hva jeg forstår. De har solgt den gml leiligheten tydeligvis. De har kjøpt seg ny leilighet og i påvente av at den gml ble solgt har de funnet ut at de skal leie ut den nye. Dette ble ikke jeg informert om, da hadde jeg aldri sagt ja. De tok kontakt med meg etter en annonse jeg har på finn. De var veldig ivrige på at kontrakten skulle skrives med engang da de var redd jeg skulle trekke meg.... Så de har faktisk begått konktrakt brudd.. iflg advokaten. Får vite mer mandag.. og ja jeg leter etter ett annet sted, men det er ikke lett når man har hund og i tillegg er det få dager til vi ikke har noe sted å bo.... ekle mennesker!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå