Gjest gjest- silje Skrevet 8. desember 2010 #1 Skrevet 8. desember 2010 Sonyen min er levert inn til reperasjon 3ganger nå. Jeg ønsker å heve kjøpet siden de enda ikke har klart å reparere mandagstelefonen, men buikken sier at sony ericson har sagt nei, og da kan de ikke gjøre noe. Det jeg kunne var å levere den inn på rep igjen, eller kontakte forbrukerrådet? Så hva gjør jeg?
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2010 #2 Skrevet 8. desember 2010 At Sony Ericsson sier nei er ikke relevant. Butikken er din kontraktspart og du har rett til å heve etter forbrukerkjøpsloven.
Gjest gjest- silje Skrevet 8. desember 2010 #3 Skrevet 8. desember 2010 At Sony Ericsson sier nei er ikke relevant. Butikken er din kontraktspart og du har rett til å heve etter forbrukerkjøpsloven. Ja prøvde meg på denne, men det nyttet ikke. Dette er deres begrunnelse.
Nalla Skrevet 8. desember 2010 #4 Skrevet 8. desember 2010 Les deg opp på forbrukerkjøpsloven, og da spesielt kapittel 4 som omhandler mangler, og deretter kapittel 6 som omhandler dine krav når en magel forekommer. Det er den personen DU har kjøpt produktet av som skal stå for dette, ikke en evt. produsent. (F.eks tilbyr egentlig ikke Apple garanti på sine produkter, mens kjøper du det i Norge har du selvfølgelig fem års reklamasjon, selv om salger ikke får dekt dette fra Apple) Er de fortsatt kranglete er det bare å si at du vil melde fra til forbrukerombudet. Så lenge du følger loven (at det er samme mangel, at du ikke brukte tid utover det loven sier på å melde fra osv.) så har du krav på omlevering (ny telefon) eller heving av kjøpet. Skriv gjerne ut loven og be om å snakke med sjefen... Forhåpentligvis har du bare truffet på en uvitende ekstrahjelp!
Anglofil Skrevet 8. desember 2010 #5 Skrevet 8. desember 2010 (endret) Det er viktig å presisere at varen må også repareres tre ganger for samme feil/mangel for at du skal ha rett på nytt produkt. Er du sikker på at produktet ditt er reparert for akkurat samme feil/mangel alle tre gangene? Mvh Yvonne Endret 8. desember 2010 av Yvonne
Gjest gjest- silje Skrevet 8. desember 2010 #6 Skrevet 8. desember 2010 Jeg har svart på hvitt, at de har reparert for samme feil og mangler 3 ganger. De sa selv at jeg kunne gå til forbrukerrådet med saken. Så de mener at jeg ikke har retten på min side? De har bare ikke registrert at de fant feil den første gangen? kanskje det er det som er hovedproblemet, og en tverr selger? Ja jeg nevnte loven, og de var jo enige i det, men det nytta visst ikke, siden sony hadde sagt nei??
Nalla Skrevet 8. desember 2010 #7 Skrevet 8. desember 2010 (endret) Det er viktig å presisere at varen må også repareres tre ganger for samme feil/mangel for at du skal ha rett på nytt produkt. Er du sikker på at produktet ditt er reparert for akkurat samme feil/mangel alle tre gangene? Mvh Yvonne Den tredje gangen har du rett på omlevering/heving av kjøpet jf. Forbrukerkjøpsloven § 30 annet ledd Til TS: Kjenner jeg blir skikkelig oppgitt over dette, og synes egentlig du skal ta kontakt med forbrukerombudet for å gi bedriften en smekk på fingeren, og få saken løst enkelt. Er du litt påståelig/sinna synes jeg du skal printe ut loven, og markere med en markeringstusj følgende paragrafer: § 1 - omhandler hvem loven gjelder for, legg særskilt merke til siste ledd her! § 3 - om lovens ufravikelighet § 15 - om tingens egenskapker § 16 - om mangler § 26 - om forbrukerens krav ved mangler § 29 - om at selger har rett til omlevering eller avhjelp istedet for å heve kjøpet § 30 - om gjennomføring av avhjelp (første ledd, ikke vesentlig ulempe for forbruker og annet ledd om maks to avhjelpsforsøk) §§ 31-33 - om prisavslag, heving og erstatning Har på følelsen at han du snakket meg kanskje trodde at du ikke orket å bringe Forbrukerombudet inn i saken, og at de dermed skal slippe unna... De er den profesjonelle part i denne sammenhengen og bør oppføre seg deretter! Lykke til! Endret 8. desember 2010 av Nalla
Anglofil Skrevet 8. desember 2010 #8 Skrevet 8. desember 2010 Den tredje gangen har du rett på omlevering/heving av kjøpet jf. Forbrukerkjøpsloven § 30 annet ledd Det er helt riktig, men så vidt meg bekjent så er det snakk om at det må gjelde samme feil tre ganger. Det har det ihvertfall alltid vært der jeg jobbet før, men mye mulig disse reglene har endret seg i det siste. Mvh Yvonne
Nalla Skrevet 8. desember 2010 #9 Skrevet 8. desember 2010 Det er helt riktig, men så vidt meg bekjent så er det snakk om at det må gjelde samme feil tre ganger. Det har det ihvertfall alltid vært der jeg jobbet før, men mye mulig disse reglene har endret seg i det siste. Mvh Yvonne Det er sant, står forøvrig i samme paragraf.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå