Gå til innhold

5 åring reagere på jesusbilde i Kirken.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har 2 barn,storebror på 5 år & lillesøster på snart 2.

Oldefaren til barna døde for 1 uke siden,å skal begraves i morgen. Men 5 åringen min sier at han ikke vil i kirken pga bildene av jesus. Dette gjelder når det er begravelser.

Han har vært i en begravelse tidlige,når han var 3.

Til sin oldemor. Han mener jesus ser slem & skummel ut.

Nå han jeg prøvd å forklare han at det bare er bilder & at mann på bilde er snill. Men virker som han ikke rikker seg.

Vi ønsker jo å ha han med i morgen.

Oldefar hadde bare 2 oldebarn,å det er mine 2 barn.

Noen som har noe ideer om hvordan snakke med han om det?

Mvh Mamma til 2.

Videoannonse
Annonse
Gjest jomfrua
Skrevet

Jeg ser ingen hensikt i å ha med ett barn i en begravelse om det ikke vil selv.

Det med bildene vil gå over med tiden........så hvorfor lage ett problem av det.

La det ligge - la barnet bestemme.

Skrevet

mulig sønnen din assosierer jesus med døden.. og ikke vil ha den vonde følelsen ved å være i begravelsen. Ikke tving ham til å gå.

• Liker 2
Skrevet

Enig med de over. Hvis han ikke vil, synes jeg han skal få slippe.

Skrevet

La de voksne gå i begravelse og la barna få kose seg med lek, liv og moro hos en egnet barnepasser! :)

• Liker 3
Skrevet

Kommer aldri til å tvinge storebror vist han ikke ønsker seg. Men jeg mener personlig at døden er endel av livet. Vi er åpen og ærlig her om hva døden er og hva som skjer når en person er død. Han var klar & bevist på hva som skjedde med oldefar. Han ønsker å si hade til oldefaren,sier han selv.Men han sier at han ikke liker seg i kirken. Men jeg tvinger han ikke,ønsker han ikke å dra,har jeg allerede ordnet med barnepass.

Takk for svar & meninger!

Skrevet

Tror dere sksl sjekke om han er "Damien" :-)

Men ikke tving han hvis han ikke vil, en skrikende unge i begravelser er fullstendig upassende.

Råder dere heller til å ta han med i kirka en dag den er åpen og det ikke skjer noe der, kanskje kirketjeneren eller presten kan snakke med gutten.

I hvilken kirke er dette "skumle Jesusbildet" forresten?

Skrevet

Kommer ikke til å tvinge han,vist han setter seg på bakbeinan,blir han hjemme sammen med mormor. Så ingen fare der. Er i kirken i byen her vi bor,et bilde han ikke liker sier han. Dette har han sakt opptil flere ganger. Det er bilde av der jesus henger på korset,forteller han. Har vært der flere ganger når ikke det har skjedd noe,iogmed at bestefaren hannes har vært kirketjener i mange år.Men er liksom så det forsterkes jo eldre han blir..

Skrevet

Barn bør velge selv om de vil bli med i begravelse eller ikke. Sønnen min har aldri hatt lyst og han får slippe. Sist sa han at han ikke ville fordi han ble bare så innmari trist.

Det høres ut som en reell frykt sænnen din har. Er kirka noe dere går regelmessig i eller er det bare i begravelser? Jeg ville kanskje gjort noe mer med det om dere bruker kirka ofte.

Skrevet

Vi bruker kirken til dåp,bryllup,begravelse,4 årsboken,julaften,avogtil andre ganger i julen evt påsken.

Han får velge selvom han vil dra. Men er litt kjedelig at han evt har en slik frykt når han selv sier han gjerne vil si hade til oldefaren sin.

Gjest jomfrua
Skrevet

Vi bruker kirken til dåp,bryllup,begravelse,4 årsboken,julaften,avogtil andre ganger i julen evt påsken.

Han får velge selvom han vil dra. Men er litt kjedelig at han evt har en slik frykt når han selv sier han gjerne vil si hade til oldefaren sin.

Jeg tror nok at hans formening om hva det er å si hadet til oldefar er noe annet enn hva du tenker.

Husk - han vet ikke hva han snakker om og har ingen forutsetninger til å forstå hva dette er. Han er liten. Han vet at det er ett skummelt bilde i kirken og dit vil han ikke.

Barn er enkle - både når det gjelder sorg og redsel - vær lydhør. Eneste grunn for å presse og fortsette og spørre han om dette er at du skal dekke dine behov for hva du mener er rett. Men du har helt andre forutsetninger og helt andre erfaringer du har i betraktning - han er ikke der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...