Gå til innhold

Å skremme ungene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du opplevd at foreldrene dine skremte deg fra å gjøre ting som barn eller at du selv har prøvd å skremme ungene, eller fortalt løgner, så det ikke gjør en diverse ting?

Hva ble de skremt med eller løyet til om og hva var tingene de ikke skulle gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, men ei veldig kjent dame her (altså, alle som bor her veit hvem ho er) fortalte ungene sine at dodraguen/nøkken ville komme å ta de om de ikkje pussa tenna sine og at ein eller annen skummel figur (husker ikkje heilt hvilken) ville komme å ta de og dra de med seg inn i skogen om de gikk til eit visst nabolag (som var heilt ufarlig).

Skrevet

Mine foreldre har fortalt meg ulike skrøner om kva som kunne skje viss eg ikkje gjorde ditt eller datt ja ;)

Eg fortel i alle fall 2,5-åringen at tanntrolla kjem og bankar i stykker tennane hans om ikkje me pussar dei.

Skrevet

Ikke skjære grimmaser for da blir du sånn ? Jeg ble jo ikke skremt, men forsøkte å få en permanent grimase når jeg var liten, virket ikke :)

Syntes det er helt ok med sånne små løgner i noen tilfeller. Som at hvis du ikke legger deg fint og tidlig så kommer ikke nissen !! Det er jo et greit kontrol trussel som de vokser fra seg uten problemer.

Skrevet

Nei, jeg er ikke oppvokst med skremselspropaganda.

Mener selv at jeg ikke brukte det overfor ungene heller. Om de nektet å pusse tenner så sa jeg bare at da blir det hull i tenner. Altså at jeg sa bare det som var sant.

Skrevet

Mamma opplevde en fin en da storebroren min var liten og de bodde i Ski. han gjorde et eller annet han ikke skulle, og mamma sa "hvis du gjør det der en gang til så SMELLER det!"

han gjorde det, og jammen smalt det, for det var den gangen Dyno industrier, (sprengstoff) fikk i lufta, man kunne høre det over hele SKi...

• Liker 1
Gjest youlookslashy
Skrevet

jess.. litt nedenfor huset vårt er det en stor gressplen, og en komuneansatt som så ganske skummel ut klippet plenen der mens vi var der i en sånn.... som man sitter i, som ser ut som en traktor. Jeg nektet og pusse tennene mine, så sa mor mi "nå PUSSER DU TENNENE DINE, ellers kommer gressklippermannen og tar deg:|" var livredd i åresvis.

Skrevet

Tanten min var tannpleier og bodde rett hvedsiden av oss så jeg var ganske kjent med historien om Karius og Baktus. Så man måtte pusse tennene hver kveld ellers kom Karius og Baktus og lagte hus i tennene mine og hogget løs.

Skrevet

Mine foreldre har fortalt meg ulike skrøner om kva som kunne skje viss eg ikkje gjorde ditt eller datt ja ;)

Eg fortel i alle fall 2,5-åringen at tanntrolla kjem og bankar i stykker tennane hans om ikkje me pussar dei.

Hva er poenget med å fortelle at noen kommer å banker i stykker tennene ?

Er det ikke bare å si at tennene blir ødelagt hvis en ikke pusser dem .

Bare et spørsmål ..

Funker på 2 åringen her iallefall .

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Det eneste jeg kan huske er "du får firkanta øyne hvis du ser mer på tv i dag", men det var sagt i en spøkefull tone, og så lo både jeg og foreldrene mine.

Det var mer et hint til at jeg skulle finne noe annet å gjøre, enn skremsel.

Skrevet

Lillebroren min var litt for glad i "dra på tur" på egenhånd da han var liten, og litt lenger nede i veien der vi bodde var det en liten dam (kunne bli ganske bred og dyp). Mamma var livredd for at han skulle finne på å dra dit og falle nedi, så det ble fortalt masse historier om Nøkken rundt middagsbordet hjemme hos oss. Og det hjalp. Han var aldri i nærheten av dette vannet, og nå i voksen alder husker han godt at han hadde lyst men ikke turte - nettopp på grunn av Nøkken :)

Skrevet

pappa sa at hvis jeg tegnet på meg med kulepenn kunne jeg bli alvorlig syk. Jeg og en veninne satt alltid å tegnet hverandre på beina, armene, ryggen osv..

Skrevet

Kan ikkje huske at mine foreldre pleide å skremme meg, men nabojenta fekk et par skumle historier.

Moren hennes sa at dersom hun løy, ville det vokse horn i pannen hennes. Dette spilte moren videre på ved at hver gang hun tok datteren i å lyve så sa hun "åh! Nei, nå ser jeg at du lyver, for nå kommer det små horn i pannen på deg! Nå må du fortelle sannheten, ellers så forsvinner de ikke!"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...