Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om TS er et troll eller ikke spiller egentlig liten rolle da det faktisk finnes en del realister med akkurat denne holdninga. Mange av de som jobber innen realfag er blottet for kreativitet og fantasi, og klarer ikke se den store sammenhengen. Men nå er det jo slik vi mennesker er konstruert - noen er flinke med tall, andre er flinke i idrett osv. Jeg er glad i språk, men finnes ikke flink i matte for eksempel :)

Når det gjelder eksemplene på ubrukelige yrker som TS kommer med, så er det verdt å merke seg at HF utdanner veldig mange lærere, og det er da langt i fra unyttig! Og å trekke frem Nobelprisen i litteratur viser hvor lite TS vet om det h*n snakker om. Forfattere får denne prisen fordi de gjennom bøkene sine retter søkelyset mot kritikkverdige forhold i samfunnet, og dette skaper debatt og forandring.

Synes det er flott at folk velger retninger de selv trives med. Som noen andre nevte tidligere i tråden, så er det uansett ikke nok jobber til alle innen realfag.

Du blir ikke lærer på HF. Det blir du på UV (Utdanningsvitenskapelig fakultet)

Hilsen en som har gått 5 år på HF og nå går på UV :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når det kommer til mellommenneskelige yrker ( f.eks. legeyrket ) er det veldig synd at mange som innehar disse jobbene er iskalde realister uten fantasi og forståelse. Jeg har vært borti noen slike som jeg gjerne skulle ha sendt til kurs for å lære om humor, empati og nestekjærlighet.

Tror ikke god, etisk pasientbehandling står i fokus hos så mange leger. Tror ikke mange leger velger utdannelsen fordi de ønsker å lege mennesker; men for å ha et statusyrke som bringer masse penger.

Noen genuine, varme leger finnes det selvfølgelig, men de går det ikke mange av på dusinet. Enkelte realister er übermaterialistiske pengemaskiner som kun har fokus på en kald og kjærlighetsløs verden av ting, penger og status.

Det er nok godt for Ts å se at det ikke bare er h*n som har et enporet syn på virkeligheten ;)

Som HFer må jeg stemme i og si at humaniora har sin verdi, absolutt. Samtidig må vi ikke glemme hvor helt enormt mye naturvitenskapen har å si for menneskeheten.

Jeg kjenner flere realister som slett ikke er kjærlighetsløse egoister, men som faktisk i kraft av sin kunnskap gjør mer for menneskeheten enn jeg selv nok noen gang kommer til å gjøre.

Den ene realisten jeg kjenner skriver master om hvordan man kan forbedre solcelleteknologien, og jobber i verdens største solcellefirma. En annen kamerat studerer medisin og driver med programmering. Han skal jobbe med å lage kunstige lemmer i fremtiden, og driver nå forskning ved siden av medisinstudiet. En tredje kamerat tar doktorgrad i laserteknologi som kan brukes til svært mye nyttig. Mine tre kamerater har genuine ønsker om å bruke sin unike og hardt tilkjempede kompetanse til å gjøre verden til et bedre sted. Jeg tror de vil lykkes, og håper virkelig de får den anerkjennelsen de fortjener!

Selvsagt er mange humaniorafag spennende og nyttige. Samtidig er fag på HF og SV svært billige for staten, i motsetning til realfag som koster mer i form av laboratorier og slikt. Heldigvis går det hele opp når man møter arbeidsmarkedet og folk får seg jobb etter hvilken kompetanse som etterspørres :)

Skrevet

Nåja, jeg ble lærer etter å ha gått på HF, tok ped.sem etterpå.

Skrevet

Nåja, jeg ble lærer etter å ha gått på HF, tok ped.sem etterpå.

Nå må man ha et år med PPU for å kunne bli fast ansatt lærer. På Blindern tilbyr ikke HF PPU men kanskje de gjør det andre steder

Skrevet

Lektorutdanninga på NTNU er underlagt HF-fakultetet :)

Hilsen en som har tatt alle fag i bachelor + hittil i master sammen med lektorstudenter. På HF.

Skrevet

TS: Jeg har selv realfaglig utdanning (er ingeniør), og jeg klarer ikke fatte at du er så trangsynt. Skjønner du virkelig ikke at vi trenger kunstnere, designere og forfattere også? Og dansere?

Ja, søppeltømmere og leger er viktige, veldig viktige, men fytti grisen så kjedelig det hadde blitt her i verden dersom vi ikke hadde hatt noen kreative sjeler her. :)

• Liker 1
Skrevet

Det er nok godt for Ts å se at det ikke bare er h*n som har et enporet syn på virkeligheten ;)

Som HFer må jeg stemme i og si at humaniora har sin verdi, absolutt. Samtidig må vi ikke glemme hvor helt enormt mye naturvitenskapen har å si for menneskeheten.

Jeg kjenner flere realister som slett ikke er kjærlighetsløse egoister, men som faktisk i kraft av sin kunnskap gjør mer for menneskeheten enn jeg selv nok noen gang kommer til å gjøre.

Den ene realisten jeg kjenner skriver master om hvordan man kan forbedre solcelleteknologien, og jobber i verdens største solcellefirma. En annen kamerat studerer medisin og driver med programmering. Han skal jobbe med å lage kunstige lemmer i fremtiden, og driver nå forskning ved siden av medisinstudiet. En tredje kamerat tar doktorgrad i laserteknologi som kan brukes til svært mye nyttig. Mine tre kamerater har genuine ønsker om å bruke sin unike og hardt tilkjempede kompetanse til å gjøre verden til et bedre sted. Jeg tror de vil lykkes, og håper virkelig de får den anerkjennelsen de fortjener!

Selvsagt er mange humaniorafag spennende og nyttige. Samtidig er fag på HF og SV svært billige for staten, i motsetning til realfag som koster mer i form av laboratorier og slikt. Heldigvis går det hele opp når man møter arbeidsmarkedet og folk får seg jobb etter hvilken kompetanse som etterspørres :)

Her tror jeg du har misforstått litt med vilje? Jeg skrev dette som en motvekt mot trådstarters misnøye mot ikke-realistiske fag. Legg merke til at jeg bruker ord som "enkelte" og "noen".

Realister er like viktig som resten av oss, og det finnes mange fantastiske folk der ute utdannet i stikk motsatt retning av meg; blant annet han som snart skal bli far til barnet mitt! ;)

Skrevet

Om TS er et troll eller ikke spiller egentlig liten rolle da det faktisk finnes en del realister med akkurat denne holdninga. Mange av de som jobber innen realfag er blottet for kreativitet og fantasi, og klarer ikke se den store sammenhengen. Men nå er det jo slik vi mennesker er konstruert - noen er flinke med tall, andre er flinke i idrett osv. Jeg er glad i språk, men finnes ikke flink i matte for eksempel :)

Du er forholdsvis fordomsfull selv vil jeg si, bare andre veien. Jeg er sivilingeniør og er ganske vant til å bli kalt fantasiløs og lite kreativ. En skikkelig tørrpinn er jeg, i følge mange "kreative" HF-ere. Lurer på om de i det hele tatt vet hva programmering går ut på?

For øvrig er jeg flink i idrett og språk også, bare så det er sagt ;)

Skrevet

Hvorfor sier dere ikke bare humanister isteden for HF'ere?:sjenert:

Skrevet

Skjønner ikke hvordan du kan at alle de yrkene du nevner er unyttige, tenk så tris og kjedelig verden ville vært hvis alle skulle utdannet seg innefor realfag. Folk velger jo yrker som de selv liker, noe man brenne for, skal jo tross alt holde på med dette resten av livet. Merker jeg er utrolig glad for at folk er forskjellige :sukk:

• 2 uker senere...
Skrevet

Sånn umiddelbart tenker jeg at de som er utdannet innenfor realfag ofte har samme forhold til fysikk som noen har til musikk, de synes rett og slett det er veldig fascinerende og spennende sant, det er vel ikke sånn at folk som tar kjemi f.eks gjør det utelukkende pga samvittighetshensyn, at de må studere noe samfunnet trenger eller whatever, det handler jo om interesse. Jeg synes de som har anlegg for realfag er priviligerte, ikke fornuftige, jeg kunne godt vært ingeniør, men jeg er langt sterkere i kreative fag enn i matte.

Skrevet

Jeg ville nok ikke legge ut om at alle som velger å være skuespillere og sånt er unyttige, synes egentlig de er ganske modige mennesker sånn sett. Man må vel virkelig like yrket når man satser på noe sånt, man er jo nesten garantert å ikke ha noe bra lønn resten av livet.

Men hva som er mer nyttig for samfunnet, det er en annen sak, Utdannelse gir merverdi for samfunnet, men i ulik grad, artikkelen på aftenposten idag.

Gjest Adriana.
Skrevet

Du må være ein veldig kynisk, bitter og jævlig kjedelig person.

Skrevet

Kombinerte det like godt jeg, fem år for å bli musikalartist og så nye fem år for å bli dommersekretær,så jeg skal pushe papir mens jeg synger:D

Man trenger alle slags yrker for å få et samfunn til å fungere, søppeltømmere, lærere, kunstnere og profesjonelle slabbedasker. Alle yrker er like viktige spør du meg, selv om de kanskje ikke er like synlige.

Skrevet

Jeg ville nok ikke legge ut om at alle som velger å være skuespillere og sånt er unyttige, synes egentlig de er ganske modige mennesker sånn sett. Man må vel virkelig like yrket når man satser på noe sånt, man er jo nesten garantert å ikke ha noe bra lønn resten av livet.

Men hva som er mer nyttig for samfunnet, det er en annen sak, Utdannelse gir merverdi for samfunnet, men i ulik grad, artikkelen på aftenposten idag.

Jeg ville tatt den undersøkelsen med en klype salt, i hvert fall lest hele rapporten i stedet for det som står i Aftenposten. At lærere skal gi så lite merverdi synes jeg for eksempel virker ganske feil når en tenker på at det er disse som gir grunnlaget for alle de av oss som blir leger, advokater - og skuespillere.

Tror ellers det er litt "farlig" å tenke for firkantet på det med verdi og nytte - slik jeg ser det er mange jobber innen kunst og kultur veldig viktige for et samfunns identitet, og bidrar kanskje til at mange av oss yter litt ekstra fordi vi får mer tilknytning til det samfunnet vi lever i. Jeg har blant annet lest at i nordiske land har vi en ganske stor prosent av økonomien/omsetningen som bare kan forklares ut fra at vi har unormalt stor tillit til samfunnet/systemet. Selv har jeg utdanning både innen realfag og estetiske fag, og har brukt sistnevnte til å jobbe med undervisningsmateriell... Og jeg bruker nok flere lørdager på kunstutstilling enn på teknisk museum, selv om begge deler har vært viktige for å forme meg.

Skrevet

Folk må få velge de yrkene man vil - men jeg synes vel det bør være begrenset hvor lenge man kan leve på offentlig støtte om man ikke får seg jobb HVIS det finnes jobbmuligheter i andre yrker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...