kallekrakil Skrevet 8. desember 2010 #21 Skrevet 8. desember 2010 (endret) Antar at det er nok en siv.ing eller noe fra NTNU/NTH med nesa høyt i sky som mener at alle som ikke er en selv er ikke verdig å vandre på denne jord. At mange innen realfag ikke forstår hvordan samfunnet fungerer og ikke evner å reflektere over tilværelsen mer er rene dronene uten kreativ driv viser seg gang på gang når de skal prøve å forklare noe. Alt kan de gjøre bedre, og alt annet er egentlig bare unyttig. Heldigvis er ikke alle som deg og mange med ingeniør og realfagsbakgrunn som er fornuftige mennesker som ikke innbiller seg at de kan fungerer som selvutnevnte profeter og eksperter på alle områder. Endret 8. desember 2010 av kallekrakil 1
Independent_ Skrevet 8. desember 2010 #22 Skrevet 8. desember 2010 Ja.. Selv er jeg utdannet innen realfag og føler jeg faktisk bidrar til verden og samfunnet gjennom mitt yrke som absolutt er et nødvendig yrke. Kan ikke skjønne at folk velger å bli såkalt "kunstnere", idrettsutøvere og annet tull. Det fremstår for meg som egoisme, mangel på sosial ansvarsfølelse og intens trang til selvrealisering!! Har 10 ganger så mye respekt for en søppeltømmer som faktisk sørger for at samfunnet holdes gående og alt medmennesker har det bra enn en fjasete Nobelprisvinner i litteratur eller en svevende HF-er......... Irriterer meg over dette, kan du si. Vet du hva som irriterer meg? Selvgode, selvopptatte realfags folk som tror de er de eneste som gjør en forskjell Vi som mennesker er eventyrlystne, og vi er interesserte i ting, og vi er avhengige av underholdning! Underholdning er det som driver kunstnere, fotballspillere, forfattere og alle disse yrkene. De lager underholdning for alle oss andre uten kunsteriske eller atletiske evner. Sånn at vi skal ha noe vi kan se på TV, høre på radio og lese under solen. Når det gjelder lønnsnivået på de forskjellige yrkene, så er jeg forsvidt litt uenig i det. Jeg tenker at en fotballspiller kanskje bør tjene det samme som en søppeltømmer. Desverre så kan en fotballspiller tjene mange millioner i året, mens en søppeltømmer sliter med å få økonomien til å gå rundt. Men begge disse yrkene er da nødvendige, på hver sin måte.
Gjest chayzi Skrevet 8. desember 2010 #23 Skrevet 8. desember 2010 Ja.. Selv er jeg utdannet innen realfag og føler jeg faktisk bidrar til verden og samfunnet gjennom mitt yrke som absolutt er et nødvendig yrke. Kan ikke skjønne at folk velger å bli såkalt "kunstnere", idrettsutøvere og annet tull. Det fremstår for meg som egoisme, mangel på sosial ansvarsfølelse og intens trang til selvrealisering!! Har 10 ganger så mye respekt for en søppeltømmer som faktisk sørger for at samfunnet holdes gående og alt medmennesker har det bra enn en fjasete Nobelprisvinner i litteratur eller en svevende HF-er......... Irriterer meg over dette, kan du si. Det er ikke unyttige yrker, mtp at de er i underholdningsbransjen. Noe som faktisk er ekstremt viktig for mennesket Ingenting er unyttige yrker vel...
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2010 #24 Skrevet 9. desember 2010 Når det gjelder lønnsnivået på de forskjellige yrkene, så er jeg forsvidt litt uenig i det. Jeg tenker at en fotballspiller kanskje bør tjene det samme som en søppeltømmer. Desverre så kan en fotballspiller tjene mange millioner i året, mens en søppeltømmer sliter med å få økonomien til å gå rundt. Men begge disse yrkene er da nødvendige, på hver sin måte. Nå bør det kanskje legges til grunn at en fotballspiller (avhengig av posisjon på banen) har maks 15-20 år i sin karriere, mot søppeltømmeren som i prinsippet kan holde det gående i 40-50 år hvis han/hun er ved god helse. TS: God bedring.
SummerGirl Skrevet 9. desember 2010 #25 Skrevet 9. desember 2010 Hehe, dette virker for latterlig.. Kunne ønske ts ikke var seriøs her, for syns virkelig synd på han/henne som har et slik syn på verden. Det må være trist.
Yme Skrevet 9. desember 2010 #26 Skrevet 9. desember 2010 Jeg er kunstner fordi jeg får det til, og syns det er gøy. Når jeg maler eller tegner, kan jeg lage ting som gjør folk glade, får dem til å tenke, eller kanskje provosere litt. Kultur bidrar til samfunnet, og det er veldig hyggelig å feks dra på et galleri eller en utstilling, akkurat som at det er hyggelig å dra på kafè. For å ha et friskt sinn må man være glad, å det er det veldig mange som blir av kunst, musikk, literatur osv, så det er bra noen gidder å holde på med sånt, til tross for at det ikke er godt betalt for alle. Selvom man kan selge et maleri for 90.000 kr så er det ikke bra betalt, siden man bruker laaaang tid på det (et bilde kan ta noen år), og om man har bildene på galleri skal de gjerne ha over 40% av det du selger for. 3
Samulita Skrevet 9. desember 2010 #27 Skrevet 9. desember 2010 Årets BESTE innlegg, TS! Tipper du føler deg akkurat passe dust nå, eller hva?!
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2010 #28 Skrevet 9. desember 2010 Ja.. Selv er jeg utdannet innen realfag og føler jeg faktisk bidrar til verden og samfunnet gjennom mitt yrke som absolutt er et nødvendig yrke. Kan ikke skjønne at folk velger å bli såkalt "kunstnere", idrettsutøvere og annet tull. Det fremstår for meg som egoisme, mangel på sosial ansvarsfølelse og intens trang til selvrealisering!! Har 10 ganger så mye respekt for en søppeltømmer som faktisk sørger for at samfunnet holdes gående og alt medmennesker har det bra enn en fjasete Nobelprisvinner i litteratur eller en svevende HF-er......... Irriterer meg over dette, kan du si. Vel, hvis man tenker noen år bakover i tid, er det også en del andre yrkesgrupper som har bidratt til verden og samfunnet. Tenk bare på Sokrates, Platon og Aristoteles. Eller hva med filologene som har lagt grunnlaget for språket vårt? Vi hadde ikke kommet langt, selv ikke dere realister, uten vår kulturelle arv og et språk for å formidle kunnskapen vår. Og i etterpåklokskapens tegn, hva slags samfunn og verden har vi skapt i dette fremskrittets tegn? (Stikkord: forurensning og klimakrise). Så kan man jo diskutere bruken av begrepene sosial ansvarsfølelse og intens trang til selvrealisering 1
Nalla Skrevet 9. desember 2010 #29 Skrevet 9. desember 2010 Hva med designeren/ingeniøren som tegnet søppelbilen og søppelbøtten? Har hun/han et "nytte" yrke i dine øyne, eller driver de også bare med fjas? Og hva synes du om forskere? Er de også litt i grenseland? Hvis dette innlegget er seriøst synes jeg rett og slett du er ganske korttenkt. Tenker du deg etter kan jeg nesten garantere at du er avhengig av mange ting som slike samfunnsunyttige mennesker har stått for daglig i ditt yrke også.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2010 #30 Skrevet 9. desember 2010 Jeg er til dels enig med TS. Klarer du å livnære deg som kunstner, forfatter eller hva det nå skulle være, så all ære til deg for det. Men klarer du ikke å tjene nok penger på kunsten din til å få hjulene til å gå rundt, da bør du se deg om etter noe annet. Jeg er enig i dette: – Det at Norge kanskje har verdens beste stipendordninger, gjør at man kanskje blir litt late. Kunstnere får stipend i to-tre år, og når de er ferdige, er de kjempefornøyde hvis de selger et bilde til 10.000 kroner. Er dette SFO eller en slags verna bedrift? http://www.nytid.no/arkiv/artikler/20070308/kunsten_a_overleve/ Naive HF-ere synes jeg bare synd på. Mange av dem betaler en stor sum penger for å utdanne seg til arbeidslegighet. Joda, vi har alle muligheten til å velge en utdannelse vi brenner for, men man må være realistisk nok til å se at visse utdannelser ikke nødvendigvis fører frem til jobb.
Vulpes Skrevet 9. desember 2010 #31 Skrevet 9. desember 2010 Jeg er til dels enig med TS. Klarer du å livnære deg som kunstner, forfatter eller hva det nå skulle være, så all ære til deg for det. Men klarer du ikke å tjene nok penger på kunsten din til å få hjulene til å gå rundt, da bør du se deg om etter noe annet. Jeg er enig i dette: http://www.nytid.no/arkiv/artikler/20070308/kunsten_a_overleve/ Naive HF-ere synes jeg bare synd på. Mange av dem betaler en stor sum penger for å utdanne seg til arbeidslegighet. Joda, vi har alle muligheten til å velge en utdannelse vi brenner for, men man må være realistisk nok til å se at visse utdannelser ikke nødvendigvis fører frem til jobb. Ikke alle lykkes, det er sant. Mange av disse yrkene er ganske usikre yrker sånn økonomisk sett. Men om man vil lykkes eller ikke vet man ikke før man har prøvd, og skal man prøve skikkelig må man gjerne holde på noen år. Og når disse årene har gått er det kanskje ikke like enkelt og plutselig starte på et nytt studie og bytte karriære, når man har funnet noe man brenner lidenskapelig for. Men så klart, man er selv ansvarlig for sitt eget liv. Men hadde det ikke vært støtte til slike yrker, ville vel nesten ingen turt å prøve seg på det.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2010 #32 Skrevet 9. desember 2010 Ja.. Selv er jeg utdannet innen realfag og føler jeg faktisk bidrar til verden og samfunnet gjennom mitt yrke som absolutt er et nødvendig yrke. Så fint at du i det minste føler det! At du ikke klarer å se nytten i andre funksjoner enn din egen og søppeltømmernes, viser ikke verdien til andre: det avslører din manglende innsikt og evne til overblikk. 1
Karmosin Skrevet 9. desember 2010 #33 Skrevet 9. desember 2010 Pussig nok kjenner jeg ingen "naive HF-ere" som ikke er i full og som oftest godt betalt jobb.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2010 #34 Skrevet 9. desember 2010 Ja.. Selv er jeg utdannet innen realfag og føler jeg faktisk bidrar til verden og samfunnet gjennom mitt yrke som absolutt er et nødvendig yrke. Kan ikke skjønne at folk velger å bli såkalt "kunstnere", idrettsutøvere og annet tull. Det fremstår for meg som egoisme, mangel på sosial ansvarsfølelse og intens trang til selvrealisering!! Har 10 ganger så mye respekt for en søppeltømmer som faktisk sørger for at samfunnet holdes gående og alt medmennesker har det bra enn en fjasete Nobelprisvinner i litteratur eller en svevende HF-er......... Irriterer meg over dette, kan du si. Hva jobber du som?
Sequax Skrevet 9. desember 2010 #35 Skrevet 9. desember 2010 Merkelig å opprette en tråd for så ikke å svare i den... Eller ble det litt for ubehagelig at absolutt INGEN andre deler ditt snevre syn?
Karmosin Skrevet 9. desember 2010 #37 Skrevet 9. desember 2010 Hva er en HF-er? En som har studert humanistiske fag, for eksempel språk, historie, filosofi, religionsvitenskap, arkeologi, retorikk, litteraturvitenskap osv. osv.
Sequax Skrevet 9. desember 2010 #38 Skrevet 9. desember 2010 Ja, der sa du noe... Hva mener TS om "sløve HF-ere" som lærer seg språk? Ikke nyttig, det heller?
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2010 #39 Skrevet 9. desember 2010 Pussig nok kjenner jeg ingen "naive HF-ere" som ikke er i full og som oftest godt betalt jobb. Det at din omgangskrets har funnet relevante jobber er bra, men det endrer ikke det faktum at statistisk sett har HF-ere relativt dårlige utsikter til å lykkes i arbeidsmarkedet. http://www.underdusken.no/kultur/2009/16/1501387/%E2%80%93+humanister+kommer+alltid+d%C3%A5rligst+ut
Sequax Skrevet 9. desember 2010 #40 Skrevet 9. desember 2010 Det at din omgangskrets har funnet relevante jobber er bra, men det endrer ikke det faktum at statistisk sett har HF-ere relativt dårlige utsikter til å lykkes i arbeidsmarkedet. http://www.underdusken.no/kultur/2009/16/1501387/%E2%80%93+humanister+kommer+alltid+d%C3%A5rligst+ut Det kommer mye an på hvor mye man står på selv. HF-yrker er gjerne frilans. Det finnes også x antall lærerjobber som mange hopper på; du har næringsmiddelbransjen ( tolk og oversetter ) du har turistbransjen, forlag, Staten...Uendelige muligheter om man snuser litt rundt. Er man tafatt og sitter med hendene i fanget kommer man ingen vei, enten man er realist eller HF-er. Heldigvis er HF-ere som oftest kreative mennesker som finner gode løsninger! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå