muffeline Skrevet 8. desember 2010 #1 Skrevet 8. desember 2010 Ja.. Selv er jeg utdannet innen realfag og føler jeg faktisk bidrar til verden og samfunnet gjennom mitt yrke som absolutt er et nødvendig yrke. Kan ikke skjønne at folk velger å bli såkalt "kunstnere", idrettsutøvere og annet tull. Det fremstår for meg som egoisme, mangel på sosial ansvarsfølelse og intens trang til selvrealisering!! Har 10 ganger så mye respekt for en søppeltømmer som faktisk sørger for at samfunnet holdes gående og alt medmennesker har det bra enn en fjasete Nobelprisvinner i litteratur eller en svevende HF-er......... Irriterer meg over dette, kan du si.
Hanselot Skrevet 8. desember 2010 #2 Skrevet 8. desember 2010 Ja.. Selv er jeg utdannet innen realfag og føler jeg faktisk bidrar til verden og samfunnet gjennom mitt yrke som absolutt er et nødvendig yrke. Kan ikke skjønne at folk velger å bli såkalt "kunstnere", idrettsutøvere og annet tull. Det fremstår for meg som egoisme, mangel på sosial ansvarsfølelse og intens trang til selvrealisering!! Har 10 ganger så mye respekt for en søppeltømmer som faktisk sørger for at samfunnet holdes gående og alt medmennesker har det bra enn en fjasete Nobelprisvinner i litteratur eller en svevende HF-er......... Irriterer meg over dette, kan du si. Jeg regner da med at du hverken leser bøker eller ser på tv. Ikke har du noengang sett to ganger på ett maleri og tenkt at det var fint. Hvordan du klarer deg uten noen gang å nyte musikk klarer jeg ikke en gang å forestille meg. Du må ha ett kjedelig liv du. Men det er bare mine 5 ører. 22
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2010 #3 Skrevet 8. desember 2010 Jeg synes det er greit at folk velger det yrket de helst vil ha, men jeg blir litt irritert når de i ettertid klager på lønna. Det er liksom en del av pakken, det da...
Kamikatze Skrevet 8. desember 2010 #4 Skrevet 8. desember 2010 (endret) Da sliter du, trådstarter. Endret 8. desember 2010 av Kamikatze 3
Sequax Skrevet 8. desember 2010 #5 Skrevet 8. desember 2010 Jaha. Så i din "perfekte" verden finnes det bare kontorrotter av noen realister som jobber i kontorlandskap uten et eneste bilde ( malere er jo bortkastede! ), som aldri drar på teater, kino, konsert eller ballett og som helst bare spiser tørrmat? ( Ja, for matretter skapes ikke av seg selv ). Før du rakker ned på andres livsstil bør du tenke deg grundig om; blir virkelig verdenen din bedre uten kunst og kultur, eller er disse aspektene nødvendige for et rikt menneskeliv? Jeg mener det siste. 12
Lykkelitenen Skrevet 8. desember 2010 #6 Skrevet 8. desember 2010 Dette tror jeg må være noe av det latterligste jeg har lest på lenge... Jeg er rett og slett så urolig uenig! Hva hadde livet vært uten disse "unyttige" yrkene? Uten kunst, musikk, litteratur osv osv? Driiiiiitkjedelig! Hvordan skal folk finne motivasjon til å lære seg å lese når det eneste som er å lese er bruksanvisninger? Hva skal man fylle norskbøkene med om man ikke har god litteratur? Hva skal musikktimene handle om? Nei, TS, dette var ikke særlig gjennomgtenkt du, har du i det hele tatt tenkt over hva kultur har så si for samfunnet? Hvor mye det har å si for vår utvikling gjennom tidene og vår psyke? Så klart, man vil finne mennesker innefor disse retningene som ikke nødvendigvis bidrar så mye som oppleves som egoistiske og sære, men tenk på alle de som ikke er slik, de som bidrar med flott musikk, byggverk, statuer, nydelige malerier og dype tekster som bidrar til leselyst og i noen tilfeller en ny tro på livet? Nei, jeg kunne skrevet lenge om hvor lite gjennomtenkt jeg syns innlegget ditt er, men jeg skal nå en buss til jobb, hvor jeg skal lese en god bok og høre på min favorittmusikk... 4
CocoPiaf Skrevet 8. desember 2010 #7 Skrevet 8. desember 2010 (endret) Så lenge man trives med det man holder på med selv så er det greit. Hadde uansett ikke vært nok arbeidsplasser til alle om man KUN skulle ha hatt "nyttige jobber". Tror du må tenke over den teorien en gang til, TS... Endret 8. desember 2010 av CocoPiaf
Meridian Skrevet 8. desember 2010 #8 Skrevet 8. desember 2010 Så du ser ned på de som velger alt annet enn realfag? Det er ikke alle som liker realfag, og det er noen som har veldig talent for enten idrett, spille instrument, sang, de som er musikalske. Det er en gave som må brukes på lik linje med de som har talent for realfag. Kunne du blitt en idrettsutøver, eller en musiker? Kunne en idrettsutøver eller musiker blitt det du er, eller en søppeltømmer? Ja, alle finner noe vi noe vi er gode til eller er fornøyd med, og alle er med på å holde samfunnet igang. Jeg tror du hadde syns det hadde vært litt trist om det ikke var noe underholdning i verden. Tenk om ingen spilte musikk, lagde musikk, eller drev med toppidrett som vi kunne se på tv, eller om ingen ville være skuespiller? Jeg tror da at du like å høre på musikk og å se på tv/film/teater? Dessuten er det viktig å ALLE TRENGS! 1
Auri Skrevet 8. desember 2010 #9 Skrevet 8. desember 2010 Synd for deg Sier som Hanselot, regner med at verken film, musikk eller bøker er del av ditt liv. Regner med at du snekrer alle møblene dine selv og syr dine egne klær (for designer er vel sikkert også et unyttig yrke), samt klipper ditt eget hår. 5
Gjest Dainty Skrevet 8. desember 2010 #10 Skrevet 8. desember 2010 Er du seriøs nå? Verden skal ikke bare bestå av det aller mest nødvendige. DU har valgt et yrke som "holder samfunnet gående", og det står det respekt av - men det betyr ikke at det er det eneste som er verdifullt. Greit, samfunnet skal holdes gående - men det skal også være verdt å holde gående. Bøker, musikk, filmer, ballett, kultur - sanselige og åndelige opplevelser - er noe av det som beriker menneskers liv og gjør det flerdimensjonalt. Det bidrar til at livet er mer enn sove, spise, arbeide. Det kan fungere som terapi når man har det tungt, og det kan være en måte å unnslippe hverdagen på. Kunst gir oss faktisk muligheten til å reise milevis unna, til utrolige fantasiverdener, mens vi sitter i vår egen stue! Det kan også fortelle oss viktige sannheter om tiden vi lever i. Sannheter som vi kanskje ikke klarer eller tør å reflektere over på egen hånd. Jeg kan jo f.eks. nevne "Onkel Toms hytte" som var en av faktorene som utløste den amerikanske borgerkrigen og avskaffet slaveri for millioner av svarte. Unyttig? Selv er jeg ikke så sportsinteressert, men jeg er sikker på at for dem som er det, er lørdagskampene til favorittlaget noe av det som motiverer til å komme seg igjennom en kjedelig arbeidsuke. Jeg er veldig takknemlig for at noen ønsker å ta på seg slike yrker. Idrettsutøvere trener veldig hardt, utsetter seg for mye fysisk hardkjør, har nesten aldri ferier og må i tillegg ha mye selvdisiplin i sitt privatliv ift. kosthold, alkohol, søvn etc. Kunstnere har det gjerne tøft økonomisk i mange år før arbeidet betaler seg, og selv da er det uregelmessig inntekt. Det kan i tillegg være et ensomt yrke uten det fellesskapet som man opplever i tradisjonelle yrker. Du nevner HF'ere, og riktignok har det lenge vært debatter rundt nytteverdien av de ulike fagene ved Humanistisk fakultet. Jeg vil allivel trekke inn slagordet til HF ved UiO: "HF har aldri reddet verden, men HF gjør verden verdt å redde". 8
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 8. desember 2010 #11 Skrevet 8. desember 2010 Tja, jeg tror du ønsker at alle skal være som deg - og det er en passe usunn tankegang. For å svare på spørsmålet ditt: Vi som er så heldige å kunne velge fritt blandt utdannelse og yrker, velger utifra hva vi ønsker å bruke våre tildelte år på jorden til. Jeg ønsker ikke å bruke ført i år av livet mitt på regnskap, selv om dette er et nyttig yrke. Regnskap gir meg ikke en følelse av tilfredshet. Derfor velger jeg et yrke som faktisk gir meg livsglede, uavhengig av "nyttighet" eller økonomi. Men personlig tror jeg nesten alle yrker er nyttige. 3
Vulpes Skrevet 8. desember 2010 #12 Skrevet 8. desember 2010 Søppeltømmere og leger er viktigere enn musikere og forfattere i den forstand at uten de førstnevnte ville vi svømt i søppel og lidd av mange flere sykdommer, samt dødd tidligere. Men handler livet bare om å overleve da? Skal man ikke leve litt og? En veldig viktig del av det å være menneske er kulturen vår, deriblant bøker, musikk, teater og kunst. Og om du tenker deg om har disse yrkene absolutt bidratt de og, ikke bare ved å underholde oss andre, men også ved å pushe verden videre via blant annet samfunnskritiske bøker, teaterstykker og kunst. Og hva med Mozart og Beethoven? Bizet? Vivaldi? Jeg vil nå påstå at disse har påvirket verden mer i det lange løp enn en tilfeldig lege på den tiden gjorde, eller en søppeltømmer Og om mange andre har nevnt, har du aldri sett en film du likte godt? Kost deg med musikk? Vært på teater/opera? Museum? Hvis ja, så er det noe i førsteinnlegget ditt som skurrer. Hvis nei, så synes jeg oppriktig synd på deg. 32
Karmosin Skrevet 8. desember 2010 #13 Skrevet 8. desember 2010 Tonje! - kunne jeg klikket på plussknappen mange ganger skulle jeg gjort det. Vi kunne vel vendt tilbake til å kun streve for å overleve og altså luket vekk alt av "unyttige" yrker, men det er liksom ikke det som er sivilisasjon, da. 1
Kråkesaks Skrevet 8. desember 2010 #14 Skrevet 8. desember 2010 (endret) Jeg regner da med at du hverken leser bøker eller ser på tv. Ikke har du noengang sett to ganger på ett maleri og tenkt at det var fint. Hvordan du klarer deg uten noen gang å nyte musikk klarer jeg ikke en gang å forestille meg. Du må ha ett kjedelig liv du. Men det er bare mine 5 ører. Det samme tenkte jeg. Kultur er nyttig. Rekk opp hånda den som aldri hører på musikk, leser bøker, ser tv, går på kino, ser en danseforestilling, har sett fine bilder, sett fine skulpturer eller sunget en sang. Endret 8. desember 2010 av Kråkesaks 2
Gjest BabyBlue Skrevet 8. desember 2010 #15 Skrevet 8. desember 2010 Men nå lever vi i Norge - et fritt land Du sliter, TS. Bry deg heller om deg selv og din nyttige utdanning. Jeg sier gjerne ja til nye forfattere og kunstnere så lenge de kan skrive eller male, jeg Gode bøker og vakre malerier gjør verden til et vakkert sted...
alCaldazar Skrevet 8. desember 2010 #16 Skrevet 8. desember 2010 Kan ikke skjønne at folk velger å bli såkalt "kunstnere", idrettsutøvere og annet tull. Det fremstår for meg som egoisme, mangel på sosial ansvarsfølelse og intens trang til selvrealisering!! Har 10 ganger så mye respekt for en søppeltømmer som faktisk sørger for at samfunnet holdes gående og alt medmennesker har det bra enn en fjasete Nobelprisvinner i litteratur eller en svevende HF-er......... Nå er jo selvrealisering det som er det viktigste målet med hele den menneskelige sivilisasjon, etter min mening, så jeg håper vi raskt får langt flere som bruker tiden sin på slikt. Vi venter jo bare på at det ikke lenger skal være knapphet på ressurser i verden, slik at alle kan gjøre det de har lyst til. Jeg tipper 3-500 år før det er på plass :D
Gjest Prøvis Skrevet 8. desember 2010 #17 Skrevet 8. desember 2010 Ja.. Selv er jeg utdannet innen realfag og føler jeg faktisk bidrar til verden og samfunnet gjennom mitt yrke som absolutt er et nødvendig yrke. Kan ikke skjønne at folk velger å bli såkalt "kunstnere", idrettsutøvere og annet tull. Det fremstår for meg som egoisme, mangel på sosial ansvarsfølelse og intens trang til selvrealisering!! Har 10 ganger så mye respekt for en søppeltømmer som faktisk sørger for at samfunnet holdes gående og alt medmennesker har det bra enn en fjasete Nobelprisvinner i litteratur eller en svevende HF-er......... Irriterer meg over dette, kan du si. Jeg føler at kunstnere bidrar mye jeg, de bidrar til å gi meg mye glede i livet. Musikk, malerier, dans, bøker, film, teater osv. gir meg mye glede og er med på å utvide horisonten min. Det er ikke alt jeg liker men det har ingen betydning. Som Tonje sier, skal vi bare overleve eller skal vi også leve? For meg er både søppeltømmere og dansere nødvendige, på hver sine måter. 3
seilice Skrevet 8. desember 2010 #18 Skrevet 8. desember 2010 Som Tonje sier, skal vi bare overleve eller skal vi også leve?
Gjest gjestdeluxe Skrevet 8. desember 2010 #19 Skrevet 8. desember 2010 Ja.. Selv er jeg utdannet innen realfag og føler jeg faktisk bidrar til verden og samfunnet gjennom mitt yrke som absolutt er et nødvendig yrke. Kan ikke skjønne at folk velger å bli såkalt "kunstnere", idrettsutøvere og annet tull. Det fremstår for meg som egoisme, mangel på sosial ansvarsfølelse og intens trang til selvrealisering!! Har 10 ganger så mye respekt for en søppeltømmer som faktisk sørger for at samfunnet holdes gående og alt medmennesker har det bra enn en fjasete Nobelprisvinner i litteratur eller en svevende HF-er......... Irriterer meg over dette, kan du si. Jeg forstår at du ikke forstår hva verden skal med andre enn realfag-utdannede og praktiske søppeltømmere. Jeg tror heller ikke at du noensinne vil evne å forstå et bilde som er større enn ditt eget tunnelsyn. Derfor vil jeg bare si: Gratulerer, og lykke til videre! Stå på! 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå