AnonymBruker Skrevet 8. desember 2010 #1 Skrevet 8. desember 2010 Julen i år skal feires hos oss. Jeg, mann og tre døtre, og moren min, som ble enke i sommer. Hun vil gjerne komme til oss allerede 14 dager før jul. I teorien er dette koselig, men jeg vet at det vil medføre noen utfordringer. Moren min har nemlig en tendens til å slite meg helt ut. Hun er nok ikke klar over det selv, og hun er verdens hyggeligste og snilleste, men når hun er hos oss så setter hun i veldig stor grad premissene for hvordan ting skal gjøres. En ting er at hun indirekte sier gang på gang at jeg ikke gjør ting bra nok. Det kan være for mye klær i vaskekjelleren, eller at jeg ikke har fått vasket ned gangen, eller for rotete på soverommet vårt, eller for mye leker på rommene til barna eller tusen andre småting som kommenteres eller tydelig IKKE kommenteres. Eller så er det ting med meg. Hun fortsetter faktisk oppdragelsen av meg selv om jeg snart er 40. Dessuten har hun tusen ting som skal gjøres når jeg kommer fra jobb. Jeg har knapt fått satt foten innenfor døra før hun vil at vi skal reise på butikken, eller gir meg beskjed om at hun har gjort det og det og det, så da må jeg gjøre det og det før hun får gjort mer. Både jeg og mannen min er jo i full jobb, og jentene er travelt opptatt med sine aktiviteter. Vi rekker ikke alltid å være fullstendig ajour med husets gjøremål. Men det lever vi greit med. Vi tar noen skippertak innimellom, og synes igrunn det er ganske ok med oss. Vi har ikke et rotehus. Likevel så stikker det når moren min sier slike ting. Jeg føler meg ikke "bra nok" og prøver å leve opp til hennes standard, men ender opp med å enten føle meg mislykka, eller være helt utslitt. Jeg har prøvd å forklare henne at vi ikke rekker alt vi ønsker å rekke, men det blåser hun bare av. Da får vi prioritere tiden vår annerledes. Samtidig så er hun er utrolig fin mor. Disse negative sidene blir oppveid av tusen gode sider. Og hun ble enke i sommer, og jeg ønsker ikke på noen måte å lage noen konflikt i jula. Det er ikke året for den store konfrontasjonen. Det er veldig viktig for meg at hun får en fin jul her sammen med oss. Men hva skal jeg gjøre for å holde ut selv? For å greie å la ting prelle av. For å ha en fin tid sammen med moren min. For det ønsker jeg meg veldig. Er det noen som har noen gode praktiske forslag til hva jeg kan gjøre for å slippe å tilbringe julen med vekselvis dårlig samvittighet, sinna og sliten.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2010 #2 Skrevet 8. desember 2010 Hei! Jeg er litt i samme båt som deg. I full jobb og med unger i en aktiv alder er det lite tid til husarbeid. Husholdet ser ut der etter. Jeg henger alltid etter når mamma tilfeldigvis stikker innom en ettermiddag. Av og til er det så rotete og skittent at jeg skjemmes. Men kan du ikke bare være litt enig med mamma, at det ikke ser helt bra ut hjemme hos dere? Og samtidig, kan du ikke spille litt på din egen "utilstrekkelighet" og be henne om hjelp? Alle mødre elsker vel å få hjelpe ungen sin. Og hun har jo tid til det om hun skal være hos dere 14 dager før jul. Vær hjertens enig i at kjøleskapet trenger en julevask, finn fram bøtte og klut og la henne orge og styre mens du er på jobb. Kanskje blir hun da også litt sliten når ettermiddagen kommer og har aller mest lyst til å sette seg i sofaen, drikke kaffe og se på Dagsrevyen.
Villbringebær Skrevet 8. desember 2010 #3 Skrevet 8. desember 2010 Hva med å si at det blir for mye for deg dersom hun kommer 14 dager før jul, men at det er helt ok at hun kommer f.eks. 7 dager før jul og heller er i sammen med dere litt i romjula. Altså at du gir litt, men ikke alt. Kan du be henne om å lage kaker og julemat som hun kan ta med seg? Jeg tipper denne jula er litt ekstra vanskelig for henne og at hun kanskje føler det tungt å ordne til jul hjemme. Da er det lettere å være hos deg hvor det er både voksne og barnebarn. Noe å henge fingrene i og dele førjulsgleder med. Om du velger at hun kommer 14 dager før jul. Hva med å spørre om hun kan hjelpe deg med stort og smått. Alt fra å vaske klær til å bake pepperkaker med ungene eller at hun kan være barnevakt mens du fyker rundt i butikker. Akkurat denne jula hadde jeg nok sagt ok. Rett og slett fordi det er hennes første jul alene uten ektemannen. De har alltid vært to og nå er det bare henne. Hun søker nok litt glemsel og litt glede når hun ønsker å komme til dere.
Gjest Elmat Skrevet 8. desember 2010 #4 Skrevet 8. desember 2010 Hei, jeg syns du skal ta i mot henne med åpne armer, ikke bry deg om de usagte ordene, eller de sagte for den del, hun er gjest i ditt hus, og der gjelder dine regler. - Når du sier at hun kan komme, lag et nummer av at det passer kjempefint så kan hun hjelpe til - eller ta seg av - med julevasken, pyntingen eller bakingen alt etter som du syns passer - og si at du og mannen din jo har det så travelt at dere ikke har nubbesjans til å gjøre det sånn som henne. Jeg brukte dette på min mor da hun levde - hun var også et fantastisk menneske men med en mye høyere husmorstandard enn meg - og det er helt greit, når hun egentlig bare skulle ta i mot ungene hvis de kom tidlig hjem fra skolen noen ganger - ryddet hun samtidig hele kjøkkenet, støvsuget og styrte i vei - og det var helt deilig å komme hjem til. Ikke se på det som ritikk av deg og dere - selv om det kanskje er det - nyt den hjelpen hun bidrar med, og hvis hun ikke har intensjoner om å være med på juleforberedelsene, kommer hun sikkert ikke så tidlig hvis du "truer" med å sette henne i arbeid:) 1
Gjest Tidssone Skrevet 9. desember 2010 #5 Skrevet 9. desember 2010 Fortell henne at du er kjempeglad for at hun kommer, slik at du får hjelp til å få huset ryddet og klart til jul. Du setter utrolig stor pris på dette, siden hverdagen er så travel at du føler du ALDRI rekker over alt.
Gjest mødre Skrevet 9. desember 2010 #6 Skrevet 9. desember 2010 Fortell henne at du er kjempeglad for at hun kommer, slik at du får hjelp til å få huset ryddet og klart til jul. Du setter utrolig stor pris på dette, siden hverdagen er så travel at du føler du ALDRI rekker over alt. Da har du sikret deg at hun ikke kommer før lillejulaften Nei da, ikke sikkert det blir sånn med denne moren men det funket veldig bra på min mor for hun vil heller påpeke hva som er galt framfor å hjelpe til. Så 14 dager før ble en dag før.
Gjest Tidssone Skrevet 9. desember 2010 #7 Skrevet 9. desember 2010 Da har du sikret deg at hun ikke kommer før lillejulaften Nei da, ikke sikkert det blir sånn med denne moren men det funket veldig bra på min mor for hun vil heller påpeke hva som er galt framfor å hjelpe til. Så 14 dager før ble en dag før. Men så lenge der finnes en eller annen positiv effekt... *ler*
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2010 #8 Skrevet 9. desember 2010 Takk for svar Moren min vil nok gjerne hjelpe til. Og det er fint og jeg er supertakknemlig, men samtidig gir det henne litt "lov" til å kritisere. Mene noe om hvordan ting gjøres. Moren min er supersnill altså. Og hu ser virkelig ikke at hun kritiserer og stikker. Hun synes hun har lov til det om det er noe hun virkelig mener og som kan føre til at "skjerper oss". Når høres det ut som om huset vårt ser helt forferdelig ut. Det gjør det virkelig ikke altså. Det er helt normalt ryddig, men ettersom vi er i jobb og har aktive barn er det noen ting vi ikke alltid rekker å være ajour med. Klesvasken for eksempel. Eller å sortere ut klær som er for små fra skapene til jentene. Og moren min legger lista kjempehøyt. Hos henne er det tellekanter på alt. Hun stryker f.eks alt sengetøy. Jeg tror jeg skal ha noen konkrete oppgaver for henne. Også tror jeg at jeg skal bestemme meg for noen måter å "trekke meg unna". Om det så er å legge seg i badekaret i en times tid. Alt for å greie å la ting prelle av.
Gjest jomfrua Skrevet 9. desember 2010 #9 Skrevet 9. desember 2010 Min mor har alle rettigheter til å kritisere, kommentere og rette på ting som er under mitt ansvar, iflg henne selv. For henne så er aldri glasset halv fullt - hun har bare bånski igjen uansett hva det gjelder Jeg har distansert meg ganske mye fra henne. Jeg har en setning som jeg parerer med hver gang hun kommer for å "fortelle" meg noe: Har du noe positivt å si også? Da går hun litt i tenkeboksen og tenker seg om før hun åpner munnen igjen
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2010 #10 Skrevet 9. desember 2010 Ja, du får av og til spørre mora di om det ikke er noe av det du har gjort som er bra. Kanskje hun tar hintet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå