Gjest Gladjenten30 Skrevet 8. desember 2010 #1 Skrevet 8. desember 2010 Hei! Jeg har de siste 4 år ikke vært medlem av norsk folketrygd, fordi jeg har bodd og studert i Danmark. Er igang med jobbsøking fra Danmark, men lurer litt på om det er vits i å melde seg hos NAV på nyåret når jeg flytter til Norge? Jeg har, såvidt jeg har skjønt, ingen rettigheter i det hele tatt i Norge når jeg flytter inn igjen? Noen som vet ?
afeio Skrevet 8. desember 2010 #2 Skrevet 8. desember 2010 Du kan jo få tilbud om jobbsøkerkurs og lignende fra nav, så sånn sett vil jo jeg si at det kan være en fordel å melde seg som arbeidsledig.
Gjest Gladjenten30 Skrevet 8. desember 2010 #3 Skrevet 8. desember 2010 Det med kurs hadde jeg ikke tenkt på! Ja, det er noe i det... holder også på å støve av CV'en hos Manpower, de kan jo selge folk til allslags jobber. Kan ikke si jeg trives med å ikke vite hvilken (om noen) jobb jeg har i 2011, men det er vel bare å smøre seg med tålmodighet og en stor dose optimisme.
Jubii Skrevet 8. desember 2010 #4 Skrevet 8. desember 2010 Du "får tilbake" norske rettigheter når du flytter hjem, og blir da også igjen medlem av den norske folketrygden. Og om du f.eks. har tjent opp pensjon fra jobb i Danmark kan du ta dette med deg hjem.
ondebanan Skrevet 8. desember 2010 #5 Skrevet 8. desember 2010 Det er dessverre ingen nyutdannede som har rett på NAV-støtte, uansett om de har bodd i utlandet eller hjemme. Som arbeidssøkende må man ha vært i jobb for å få støtte, tyvärr. Kjipt for fattige studenter som skal til å betale studielån, men sånn er det.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2010 #6 Skrevet 8. desember 2010 Det er dessverre ingen nyutdannede som har rett på NAV-støtte, uansett om de har bodd i utlandet eller hjemme. Som arbeidssøkende må man ha vært i jobb for å få støtte, tyvärr. Kjipt for fattige studenter som skal til å betale studielån, men sånn er det. Man kan ofte få tilbud om kurs og kompetanseforbedrende tiltak, men det er riktig at man ikke får arbeidsledighetstrygd uten å ha vært i jobb.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå