Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, velger å være anonym for denne, jeg er redd for å kunne bli gjenkjent...

Jeg har jobbet i ett firma(privat) siden jeg var ferdig utdannet med mastergrad i IKT i 2006. Rimelig "ung" altså. Nå har jeg jobbet hardt og har nok fått til en del, for jeg har fått tilbud om en ny og mye bedre stilling. Det kan fort bli prosjektansvar men vil ikke resultere i noen (mellom)lederstilling med det første.

I høst søkte jeg på en spennende stilling i et offentlig organ. Jeg kom til førstegangsintervju som jeg følte gikk bra, men hørte ikke mer fra dem så jeg tok imot den nye stillingen i det nåværende firmaet og var absolutt rimelig fornøyd med det.

Nå har de plutselig tatt kontakt igjen og beklaget så mye for at det ble knute på tråden, for de vil tydeligvis veldig gjerne ha meg der, så nå kommer jeg til andregangs intervju og vil etter all sannsynlighet få tilbud om jobben jeg søkte på(om enn i litt ny drakt, de måtte "nedskalere stillingen noe i første omgang fordi de ikke kunne forsvare å ansette meg overfor resten av søkermassen" - et konsept jeg har vært ute for tidligere i en bijobb jeg har for en annen offentlig institusjon så jeg kjenner igjen problemet, de må ansette den høyest kvalifiserte søkeren; ikke den de har mest lyst til å ansette).

Jeg er veldig interessert i begge jobbene, hvordan i all verden skal jeg velge? Finnes det noen man kan snakke med som kan hjelpe med å veie den ene jobben mot den andre? Fortrinnsvis noe som ikke koster så alt for mye(ut med coachene med andre ord), jeg har ikke akkurat flust med penger å rutte med :gjeiper:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aller først bør du reflektere litt selv over hvorfor du skal ta den ene eller den andre. Da kan du se på enkle ting som reisevei, lønn, muligheter for utvikling, mye/lite overtid (noen ganger kan det være kjekt med mye overtid, andre ganger ikke, pensjonsordninger, velferdsordninger, overtidsordninger i forhold til overtidstillegg, får dere overtidsmat og slike ting. Du bør selvsagt også se på arbeidsoppgaver, er det en stilling hvor du jobber i team eller mest for deg selv, og hva du helst vil av dette.

Så kan du snakke med noen du kjenner som har jobbet noen år, hva er viktige for de etter noen år i arbeidslivet.

Lykke til :)

Skrevet

Takk Hanselot :)

Jeg tok kontakt med en bekjent som jeg tror kan hjelpe meg litt med å sette ting i perspektiv. Begge jobbene er veldig spennende, innen litt forskjellige områder så dette blir virkelig ikke enkelt. Noen av de "enkle" tingene, som reisevei og lønn er trolig så godt som identiske, men så er det også ganske svære forskjeller mellom offentlig og privat næringsliv på andre (overtidsordninger osv).

En av de tingene jeg merker jeg er mest usikker på er om å ta en jobb i det offentlige vil "ødelegge" meg for å evt jobbe i privat sektor senere, det vil jeg jo ikke... At jeg skal bli 'laidback' og få et sinnelag som ikke passer inn i det private senere.

Skrevet

Hvordan er mulighetene for lønnsøkning de neste årene i henholdvis den nye og nåværende jobben? Har inntrykk av at offentlige arbeidsplasser ofte tilbyr en god og konkurransedyktig startlønn, men at de ikke klarer å følge den opp med jevnlige lønnstigninger...

Skrevet

Ja si det Lillemia... Jeg vet ikke jeg. Den offentlige saken det er snakk om i dette tilfellet jobber hardt for å være konkurransedyktig med private arbeidsplasser, de er avhengig av veldig flinke folk, så jeg kan tro de kanskje holder noenlunde tritt. Og i nåværende firma kan jeg ikke akkurat skryte vilt av lønnsøkningene vi har hatt de siste årene heller, så det vil kanskje være omtrent hipp som happ. I mitt tilfelle vel å merke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...