Gå til innhold

Ba ungen slikke på frossen metall

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan hadde du reagert om eksen din hadde bett ungen på 5 år slikka på frossen metall som har vært i fryseren så ungen skal få vite hvordan det er å få å sitte med tunga fast så det er mindre sansynlig at ungen gjør det ute, der faren ikke er tilstedet med lungent vann?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En god tanke, men utførelsen var heller dårlig, som man ikke er helt tilstede på det som egentlig skjer.

Gjest Nanette
Skrevet

Bedre om han sa til ungen at det må han ikke gjøre for da sitter tunga fast og det er vondt.

Skrevet

Bedre om han sa til ungen at det må han ikke gjøre for da sitter tunga fast og det er vondt.

Hadde det bare vært så enkelt. Moren min sa flere ganger at jeg ikke måtte slikke på lyktestolper fordi tunga kunne sette seg fast og bli revet av...men jeg gjorde det likevel :sjenert:

Skrevet

Han skulle vel heller sagt til ungen at "dette metallet her er veldig kaldt, det må du ikke slikke på". Et kvarter senere hadde vel de fleste unger sitti fast, og det lærer man av - både 1)at mamma/pappa jammen hadde rett IGJEN, og at 2) det var vondt og kommer ikke til å skje igjen.

• Liker 1
Skrevet

#3 morer meg, hvor den ene trøster og den andre sier STFU n00b.

Skrevet

Jeg hadde syntes fyren var en idiot.

• Liker 1
Skrevet

Helt ærlig synes jeg det er en sprø ting å gjøre. Litt på grensen til det unormale, faktisk.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Enig, synes ikke det blir riktig. Burder heller forklare hvorfor man ikke skal gjøre det, eller ikke si noe i det hele tatt. Husker godt når jeg var liten og ble fortalt at slik må du ikke gjøre, men da bare måå man:P

Endret av Sofie_22
Skrevet

både jeg og flere av mine venninner gjorde det både en og flere ganger, til tross for at vi visste hva som kom til å skje... :fnise:

så det at barn lærer av å gjøre det en gang.. vel, ikke alle! :ler:

ville forsåvidt ikke likt det om noen voksne ga mitt barn frossent metall og BA barnet slikke på det...

Gjest Eurodice
Skrevet

Jeg lurer på om denne faren ville be sønnen om å legge hånden på en smellvarm plate på komfyren for å lære å passe seg for varmen.

• Liker 2
Skrevet

Hvordan hadde du reagert om eksen din hadde bett ungen på 5 år slikka på frossen metall som har vært i fryseren så ungen skal få vite hvordan det er å få å sitte med tunga fast så det er mindre sansynlig at ungen gjør det ute, der faren ikke er tilstedet med lungent vann?

Jeg hadde nok blitt ganske forbanna.

Skrevet (endret)

Jeg hadde blitt drit sur. Jeg slikket frossent metall som barn og det er ikke noe gøy.

Men jeg kan jo si det at hvis en har gjort det en gang, gjør en det aldri igjen. Jeg hadde heldigvis en tante tilstede som røsket meg løs ganske raskt.

Endret av Chiyo
Gjest Gorgonzola
Skrevet

Endel ting må bare erfares.

I stedet for å "tvinge" kidsa til å utføre ditt eller datt er oppskrifta heller å fortelle dem mulige konsekvenser av en gitt handling. Det gjelder selvsagt ikke livsfarlige greier men mer sånne uskyldige ting som å tisse på strømgjerde, slikke på bunnfrossen lyktestolpe, klatre i trær med tørre grener.

Unger skal kjenne på kroppen hva det vil si å utfordre både naturen, seg selv og mammas overbekymrede formaninger om hva man "ikke skal gjøre", innenfor rammer som ikke medfører risiko for alvorlig skade selvsagt.

Her i huset tvinges de til høre på metall i stedet for å slikke på det. :fnise:

• Liker 2
Skrevet (endret)

Da jeg var liten hadde jeg aldri i verden fåttt for meg at jeg skulle slikke på metall ute. Helt til dagmammaen min fortalte meg at det måtte jeg ikke gjøre. Da gjorde jeg selvfølgelig det.

Skjønner ikke hvorfor man på død og liv må fortelle dette til barna, det er jo rene garantien for at de prøver. Jeg skal ikke fortelle det til min sønn, og håper ingen andre gjør det heller. ;)

Forøvrig, om de først har hørt om dette, så vet man jo at de kommer til å prøve, og da er det jo like greit å gjøre det innendørs med lunkent vann i nærheten.

Endret av Alice i Eventyrland
Skrevet

Hvis barnet selv ønsker å prøve på tross av advarsler, ville jeg kanskje ha tilbudt noe fra fryseren. Men det virker temmelig sprøtt å oppfordre til det sånn helt uten videre.

Da jeg var liten fikk jeg høre skrekkhistorier om tunger som satt fast leeenge og kokende vann og blodige tunger. Detaljerte historier som førte til at jeg knapt turde å ta på frosset metall med hendene.

Skrevet

Det at man ikke gjør det igjen stemmer ikke alltid. Jeg gjorde det der mange ganger som barn. Satte meg ganske godt fast noen ganger, heldigvis ikke med like blodig resultat som i den VG-linken, men vondt gjorde det. Likevel gjorde jeg det igjen senere. Jeg tror noen barn har en overdreven trang til å utfordre seg selv.

Angående det eksen din gjorde, så tja... En femåring er kanskje litt vel liten til å "lære" en sånn lekse. Og jeg synes man kan forklare hva som kommer til å skje, i stedet for å lure barnet til å gjøre det uten å ane hvorfor.

Men om man sier til en 8-åring at hvis du slikker på denne gjenstanden vil tunga di sitte fast og det vil gjøre vondt, men du kan få prøve om du vil, så synes jeg ikke det er ille.

Skrevet

Her i huset tvinges de til høre på metall i stedet for å slikke på det. :fnise:

:ler: Sllik gjør vi det hos oss også, men det er ok om de også gjør ute. De kan faktisk høre på metall hvor de vil!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...