Gå til innhold

slettet

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

slettet

Endret av rosa90
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg flyttet hjemmefra da jeg var 15. Nå er jeg snart 21 og har faktisk flyttet hjem igjen. Kan ikke si jeg trives med det. Men jeg kom til et punkt der jeg bare måtte stanse å trekke pusten, begynne på nytt, og jeg er glad for at det var helt uproblematisk å flytte hjem, da jeg plutselig stod på bar bakke :) Gleder meg uansett til jeg kommer meg på bena å kan flytte for meg selv igjen!

Skrevet

Bor du fortsatt hjemme?

Hvor gammel er du?

Er det noen spesielle grunner til at du ikke har flyttet ut?

Eventuelt, hvor gammel var du da du flyttet hjemmefra?

Selv er jeg 19 år, blir 20 og bor "fortsatt" hjemme. Bodde hjemmefra en periode, men det var under forhold som ikke fungerte i lengden. Bodde i et kollektiv, men jeg trivdes ikke med folk rundt meg 24/7 på den måten. Akkurat nå passer det best for meg å bo hjemme ettersom jeg studerer og enda har 5 år igjen før jeg fullfører utdannelsen. Når jeg bor hjemme kan jeg konsentrere meg mer om skolen ettersom jeg ikke trenger jobbe like mye for å klare meg. Jeg vet at bofellesskap ikke er noe for meg, så den måten å gjøre det billigere blir uaktuell. Blir å flytte ut om ca 2 år. Må spare opp litt egenkapital til neste gang jeg flytter så jeg har råd til depositum og møbler/annet inventar. Når jeg flytter ut permanent blir det alene, eller med en kjæreste hvis jeg har det.

Må nok også innrømme at jeg er litt hjemmekjær :sukk:

Synes likevel det er dumt at så mange hele tiden forsøker å føre skam ovenfor det å bo hjemme mens man studerer, når man faktisk har mulighet til det og kan gjøre det så mye billigere for seg selv. Og alle vet jo hvor dyrt det er å bo i de større byene, og hvor vanskelig det også kan være å finne noe sentralt. Det er ikke alle som har noen de KAN bo med, og mange som allerede er fra byen, har vanskelig med å få innpass på studentboligene. Man må jo selvfølgelig komme seg ut av redet en gang. Jeg vet også at mange klarer fint å jobbe mye ved siden av studiene, men det er også mange som ikke klarer det.

Syns ikke det er no ille å bo hjemme når du bare er 19. Syns det er værre hvis du hadde vært 10 år gamlere ;) Greit å bo hjemme å spare penger når man er student! Flyttet selv ut når jeg var 18, til en annen del av landet for å studere :)

Gjest Eurodice
Skrevet

Selv er jeg 19 år, blir 20 og bor "fortsatt" hjemme. Bodde hjemmefra en periode, men det var under forhold som ikke fungerte i lengden. Bodde i et kollektiv, men jeg trivdes ikke med folk rundt meg 24/7 på den måten. Akkurat nå passer det best for meg å bo hjemme ettersom jeg studerer og enda har 5 år igjen før jeg fullfører utdannelsen. Når jeg bor hjemme kan jeg konsentrere meg mer om skolen ettersom jeg ikke trenger jobbe like mye for å klare meg. Jeg vet at bofellesskap ikke er noe for meg, så den måten å gjøre det billigere blir uaktuell. Blir å flytte ut om ca 2 år. Må spare opp litt egenkapital til neste gang jeg flytter så jeg har råd til depositum og møbler/annet inventar. Når jeg flytter ut permanent blir det alene, eller med en kjæreste hvis jeg har det.

Synes likevel det er dumt at så mange hele tiden forsøker å føre skam ovenfor det å bo hjemme mens man studerer, når man faktisk har mulighet til det og kan gjøre det så mye billigere for seg selv. Og alle vet jo hvor dyrt det er å bo i de større byene, og hvor vanskelig det også kan være å finne noe sentralt. Det er ikke alle som har noen de KAN bo med, og mange som allerede er fra byen, har vanskelig med å få innpass på studentboligene. Man må jo selvfølgelig komme seg ut av redet en gang. Jeg vet også at mange klarer fint å jobbe mye ved siden av studiene, men det er også mange som ikke klarer det.

Det sikkert behagelig å bo hjemme. Du skriver ingenting om du i det hele tatt betaler for deg, men at det er så mye billigere for deg. Det vil si at du snylter på foreldrene dine. Har du tenkt på at de kanskje vil ha et liv for seg selv og slippe å ha voksne "barn" boende hjemme? Foreldre er også mennesker med andre behov enn å være foreldre.

• Liker 2
Skrevet

Er 21 år gammel. Flyttet hjemmenfra da jeg var 18 for å studere. Hadde foreldrene mine bodd i den byen jeg studerer i, hadde jeg lett bodd hjemme. Savner familien, kvalitetsmat, og så syntes jeg det er mer avslappende. Meeen jeg tror egentlig ikke at jeg hadde holdt ut i lengden hvis jeg flyttet hjem igjen.

Jeg ser uanset ikke noe negativt i å bo hjemme mens du studerer.

Skrevet (endret)

slettet

Endret av rosa90
  • Liker 6
Skrevet

Flyttet hjemmefra da jeg var nitten og nå er det snart gått en 9-10år siden. Har vært tilbake i perioder på grunn av sykdom eller hatt de som mellomlanding mellom to steder å bo osv. -men det har aldri var i mer enn et par måneder max. Kunne ikke tenkt meg å flytte hjem igjen for alt i verden -men tanken på å bo nær de en gang i fremtiden er ikke så uakseptabel som den en gang var, de tok vare på oss (og det tror jeg ikke var så himla lett akkurat) og da hadde det jo vært hyggelig å kunne gjengjelde ialleall litt når de havner på sine eldre dager tenker jeg. ;)

De aller fleste jeg kjenner flyttet vel hjemmefra mellom 16 og 21 tror jeg -men kjenner også til en fyr som ble hjemme til han var 26 og det syntes jeg var litt vel drøyt i den situasjonen han var i -tok utdannelse, jobbet fulltid og tjente godt med penger, men betalte vel ikke for mer enn sine egne fyllekuler før han endte opp med egenkjøpt leilighet og bil fra oppsparte midler. Skal også sies at han gikk rett fra mamma til å bli samboer -han er en relativt ok fyr (Han er bare en bekjent), men gudene veit om han vasker sine egne boksere for å si det sånn. :nei:

Skrevet (endret)

slettet

Endret av rosa90
Gjest Raindrops
Skrevet

Det har jo mye å si hva man bidrar med hjemme synes jeg. Selv bor jeg hjemme nå i et par måneder bare, og jeg betaler verken husleie eller mat. Men jeg passer på å hjelpe til mye, passe småsøsken, lage middag, ta oppvasken, klesvasken osv. Det skulle bare mangle siden jeg bare går hjemme stort sett hele dagene, og moren min jobber fulltid hver dag :) Tror det er veldig greit for henne også at jeg "betaler" på denne måten, så vi har funnet en måte å få det til å fungere på :)

Gjest Sommertid
Skrevet

Ja, jeg bor hjemme i mitt hjem ;)

Jeg flyttet ut rett før jeg ble 18. Har ikke angret en dag. Jeg har et kjempe godt forhold til familien og besøker dem ofte, men jeg ville aldri i verden flytter hjem til mine foreldre igjen.

Skrevet

Jeg flyttet ut for å gå på folkehøgskole da jeg var 17, grei overgang fra å flytte hjemmefra på den måten. Der møtte jeg min nåværende samboer, som jeg flyttet sammen med etter folkehøgskole.

Fyller snart 21 og har bare bodd hjemme i sommerferiene i overgang til ny leilighet:) Men vi har nå fått baby, så sommeren i år var forhåpentligvis siste gangen jeg bodde hos foreldrene mine.

Men vet at de hadde tatt imot oss med åpne armer om vi hadde trengt tak over hode i en kortere periode om vi hadde kommet i en situasjon der det var nødvendig!:) (og ja... det vet jeg sikkert siden mamma fortalte meg det)

Gjest Galithralia
Skrevet

Jeg studerer i samme by som jeg er født og oppvokst i, foreldrene mine bor i utkanten med søskene mine. Jeg flyttet ut da jeg var 19, men det var fordi jeg ville klare meg selv. Jeg visste at om jeg ble boende hjemme så ville jeg aldri i verden klare å lære meg å styre økonomi og klare meg selv - men det er meg da. Jeg angrer ikke et sekund på at jeg flyttet hjemmefra, har det vært tøft i perioder? Ja, men det er verdifull erfaring jeg kan ta med meg videre.

Jeg synes ikke folk skal begynne å heve fingeren og peke på at foreldrene vil ha ungene ute av huset, noen er sånn, men ikke alle. Jeg vet at mamma og de hadde blitt kjempeglad om jeg flyttet hjem, de hadde heller ikke krevd leie. Jeg hadde nok bidratt litt økonomisk ja. Men ikke alle foreldre krever ting fra ungene sine.

Jeg syns du ikke skal føle deg teit fordi du bor hjemme ennå, mange velger å bli boende hjemme pga. økonomi, savn etc. Det er opp til hver enkelt.

Men jeg må innrømme at jeg blir litt skeptisk når jeg hører om 27 åringer som bor hjemme hos mor, og ikke bidrar økonomisk og bare snylter..

Skrevet

Jeg bodde hjemme til jeg var ferdig med studiene som 23åring. Tre år senere hadde jeg et kort opphold (ca 6 mnd) på pikerommet igjen pga et samboerskap som endte brått.

Broren min flyttet ut da han var ferdig med vgs. Han fullførte førstegangstjenesten og så startet han utdanning i en annen by.

Idag er det min yngste søster som bor hjemme, hun har et år igjen av utdannelsen sin og regner med å bo hjemme til den er avsluttet.

Våre foreldre vil veldig gjerne ha hos boende hjemme (gratis) til vi er ferdig med utdanning, om det lar seg gjennomføre. Særlig pappa synes det er så bortkastet å starte med lån pga boutgifter som vi strengt tatt ikke har behov for. Vi hjalp selvfølgelig til hjemme, og vi barna har alltid fått "space" fra våre foreldre.

Skrevet (endret)

Jeg flytta hjemmefra da jeg var 18 for å studere. Bor ikke lengre enn 1,5 time unna hjemstedet, men ville blitt langt å pendle hver dag. Samt at jeg flytta sammen med verdens beste sambo!

Kjenner flere som bor hjemme mens de studerer, om de studerer i samme by. Hadde jeg studert på hjemstedet ville jeg nok også ha bodd hjemme enda. Sparer en del penger på det, men samtidig er jeg usikker på om jeg villa latt foreldrene mine ha den ekstra økonomiske belastningen over seg, spesielt når jeg er "såpass gammel" og hadde hatt mulighet til å flytte ut.

Selv om mine foreldre nok ville ha nekta meg å gjøre det, ville jeg isåfall betalt litt i husleie hver måned og hjulpet til mye hjemme.

Endret av sjøstjerna
Gjest Uglefot
Skrevet (endret)

Bor ikke hjemme hos foreldrene mine.flytta ut da jeg var 15,er 28 nå.

Foreldrene mine bor i "gokk" og jeg måtte flytte da jeg skulle gå skole så jeg hadde ikke noe valg.

Endret av Uglefot
Skrevet

Bor du fortsatt hjemme?

Hvor gammel er du?

Er det noen spesielle grunner til at du ikke har flyttet ut?

Eventuelt, hvor gammel var du da du flyttet hjemmefra?

Jeg er 18 og flyttet hjemmefra for litt over en mnd siden.

Jeg bor med to kollegaer av meg, og triver veldig med det. De er veldig hyggelige, og vi hjelper hverandre om det er noe. :)

Skrevet

Jeg bor hos mine foreldre hver sommer, men hadde ikke klart å bo der fast. Deilig å komme tilbake på hybelen på høsten ;)

Jeg studerte en gang 15 min fra der foreldrene mine bor, men det var aldri et alternativ å bo noe annet sted enn på studenthybel. Tror foreldrene mine synes det er godt å ha huset for seg selv også, og de liker vel at barna står på egne ben :)

Skrevet

Jeg bodde hjemme frem til jeg var 24. Synes det virker ganske lenge, men så har jeg et velig godt forhold til foreldrene mine og de ga meg masse "plass" til å være meg selv.

Jeg betalte ikke noe, men så lagde jeg middag hver dag, handlet mat vasket klær og ryddet huset.Ikke fordi mamma og pappa krevde det, men husarbeid faller mye mer naturlig for meg enn for mamma :)

Synes ikke det gjør noe å bo hjemme hos foreldre når man studerer, men det kommer kanskje litt ann på personen. Jeg var ganske selvstendig og økonomisk, selv om jeg bodde hjemme. Hvis man i en alder av 24 aldri hadde vasket klær selv, hadde vært litt verre.

Skrevet

Flyttet hjemmefra for å studere for to og et halvt år siden. Flyttet delvis hjem igjen desember i fjor, og flyttet permanent ut i august i år. Jeg er nå 21 år gammel. Vet at pappa synes det var litt trist at jeg plutselig var ute av huset, men nå er jeg ofte hjemme på besøk, minst en dag i uka og det er koselig. Men må innrømme at det er fantastisk å bo alene, og ikke like ensomt som jeg trodde det kom til å bli!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...