Gå til innhold

Våkner ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har et forferdelig problem. Jeg våkner ikke av stesønnen på natta eller mogenen. Jeg har bestansig vært vanskelig å vekke, men nå er det virkelig ille. Jeg er 18 år, kjæresten er 22 og har en sønn på 2 år. Han og biomoren har sønnen 50% hver. Nå har det seg sånn at når kjæresten skal tidlig opp på jobb og det er vår uke så kan ikke sønnen sove her, men må til bestemoren siden jeg ikke våkner. Er det noen som har noe tips? Jeg vil så gjerne våkne !!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje en babycall med volumet på max på nattbordet kunne hjelpe?

Skrevet

Nå har det seg sånn at når kjæresten skal tidlig opp på jobb og det er vår uke så kan ikke sønnen sove her, men må til bestemoren siden jeg ikke våkner.

Våkner ikke typen din heller da?

Skrevet

Jo han våkner selvfølgelig, men om han drar på jobb halv sju, så er jo ikke sønnen våknet enda. Derfor blir han nødt til å ligge borte når typen har tidligvakt. Vi har prøvd alt, jeg sover like godt uansett :(

Skrevet

Kanskje du kan stå opp kl. halv sju når samboeren din reiser på jobb? Selv om det er tidlig på morgenen, er det jo ikke uoverkommelig å starte dagen da...

• Liker 6
Skrevet

Kanskje du kan stå opp kl. halv sju når samboeren din reiser på jobb? Selv om det er tidlig på morgenen, er det jo ikke uoverkommelig å starte dagen da...

dette kan jo være en løsning.

Skrevet

Dette syns jeg er en god løsning. :)

Skrevet

jeg våkner ikke av at typen min vekker meg heller. Ingenting funker! Dette er noe jeg har slitt med i flere år, men det er først nå det begynner å bli et ordentlig problem..

og jeg er redd for at jeg skal sovne på dagen når han har powernappen sin for da kan det hende at jeg ikke våkner når han skriker.. :( TS

Skrevet

jeg våkner ikke av at typen min vekker meg heller. Ingenting funker! Dette er noe jeg har slitt med i flere år, men det er først nå det begynner å bli et ordentlig problem..

og jeg er redd for at jeg skal sovne på dagen når han har powernappen sin for da kan det hende at jeg ikke våkner når han skriker.. :( TS

Da foreslår jeg at du gjør husarbeid de timene 2-åringen sover på dagtid. Og står opp og spiser frokost samtidig med mannen din når han skal på jobb. Det er faktisk ikke verre enn det.

Problemet er kanskje at du bare er 18 år og ikke orker å engasjere deg 100% i ungen?

• Liker 3
Gjest AnneShirley
Skrevet

jeg våkner ikke av at typen min vekker meg heller.

???

Dersom man står overfor et mennesker som man ikke oppnår kontakt med ved å riste i dem og snakke til dem pleier man vel å ringe 113?

• Liker 3
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet (endret)

TS: hvis du sliter så med å våkne er det andre ting du burde bekymre deg mer over, for eksempel:

-Hva om det oppstår brann og brannvarsleren ringer og du ikke våkner og du brenner inne i ditt eget hus?

-Hva om det kommer en innbruddstyv eller en morder inn i huset ditt og du ikke våkner?

Hvis du har så store problemer med å våkne at selv ikke kjæresten får deg opp av senga ved å snakke til deg/riste i deg, bør du oppsøke legehjelp, det kan hende det er noe galt med hormonbalansen din eller med søvnkvaliteten din osv - noe som kan fikses :)

Det er værtfall ikke helt vanlig å sove så dypt som du gjør til en hver tid. :)

PS: synes ordningen du og kjæresten din har per i ag er litt uansvarlig fra hans side. Han har ansvar for ungen, men reiser på jobb og overlater ungen til deg helt til han kommer hjem. Du er bare 18 år, det er ikke sikker du er klar for det.. Har du ikke andre ting å gjøre, f.eks? Går ikke ungen i barnehage? Har ikke du skole eller jobb?

Endret av Kevlarsjäl
  • Liker 1
Skrevet

Kjenner følelsen, i en periode i livet mitt hadde jeg intet mindre enn 8 vekkerklokker på rommet mitt, med forskjellig lyd, på forskjellige steder, på grytelokk etc, for å få de til å bråke mer.

Hadde også klokkeradioen på full guffe 15 cm fra hodet, uten å våkne.. Naboen derimot, fikk med seg nyheter og nynnet til sanger... :sjenert:

Har du prøvd den "lys-vekkerklokken". En venninne av meg sier den fungerer. Ellers så ville jeg faktisk tatt en tur til legen, da du kan ha en søvnforstyrrelse e.l. Min far har en søvnforstyrrelse som gjør at han slutter å puste noen ganger om natten, og at oksygennivået hans da er så lavt at han er i en tung, tung, tung søvn på det tidspunktet han vanligvis ville stått opp.

Gjest jomfrua
Skrevet

Hva med å legge seg tidligere slik at man er uthvilt?

Skrevet

TS.

Ja, jeg får vel ta en telefon til legen min i morgen, vil ikke at dette skal fortsette! kanskje jeg kan ønske meg "lys-vekkerklokken" i julegave :) Det er verdt et forsøk! :) Tusen takk :)

Nei, han går ikke i barnehage, men begynner rett etter jul. Jeg går ikke skole og er for tiden arbeidsledig så derfor er jeg hjemme med stesønnen min når typen er på jobb. Jeg synes det fungerer kjempebra for da får jeg og stesønnen min tid sammen og bli ordentlig kjent på :) Og selv om jeg er "bare" 18 år, så engasjerer jeg meg 110% i stesønnen! Jeg var fullstendig klar over hva jeg "kastet" meg ut i da jeg ble sammen med typen.

Skrevet

Tror det er ganske vanlig tenåringsproblem. Både jeg og min søster var svært vanskelige å vekke i den alderen. Foreldrene våre kunne tro de hadde vekket oss, mens vi egentlig bare hadde reagert i søvne.

TS, når legger du deg om kveldene? Hvordan er rutinen din før leggetid(mat, tv, osv)?

For min del varte perioden i ca. ett år. Så begynte jeg å jobbe et sted som gjorde at jeg måtte stå opp halv fem hver morgen. Da fikk jeg hjelp av legen med sovepiller en liten periode for å sovne tidligere og få igang en rutine. Nå er jeg veldig nøye med å ikke ha powernap ila dagen uansett hvor trøtt jeg måtte være, og legger meg i titiden. Må ha mine 8 timer med søvn, ellers er jeg i koma hele dagen.

Skrevet

Det kan være noe du spiser ... jeg blir helt dautrøtt hver morgen om jeg drikker melk, eller om får i meg produkter som inneholder melk, om det er ost eller sjokolade osv ...

Kanskje du skal finne ut om det er noe du ikke tåler?

Det samme kan gjelde hvetemel.

Mat, som en person ikke tåler, kan legge lokk på sansene våre, og skape kjemisk ubalanse i hjernen og i kroppen.

Søsteren min er sånn som du. Mamma måtte kle på søsteren min hver morgenen, hun sov like godt. Hun var i halvsøvne, men slet med å våkne. Så måtte mamma mate henne ved frokostboderdet før hun kjørte henne til skolen. Søsteren min våknet etterhvert når kl.ble 9 og hun kom på skolen. Slik holdt mamma på til hun var 12 år!!! Da oppsøkte de hjelp, og fant ut at søsteren min tålte ikke hvetemel og melk.

Da hun kuttet ut det, ble hun normal og våknet om morgenen uten problem.

Det er viktig at du bare spiser som før, inntil du har funnet ut av problemet, for jeg vil si at det ikke er normalt å slite sånn med å våkne som du gjør. Det kan være farlig for deg også, og enn så lenge er det bra at dere lar stesønnen din sove borte.

:klem:

Skrevet

Når er det du legger deg om kvelden?

Sliter du med å få sove når du legger deg og blir liggende våken?

Jeg slet med dette å fikk påvist forsinket søvnfasesyndrom.

Når jeg skulle opp var jeg i min dypeste søvn, nesten i koma.

Har sovna i dusjen og våkna som en ball på gulvet bare for å bruke det som et eks :S

Men som andre nevner kan det det mange grunner til at du sliter sånn.

Slitsomt er det hvertfall :/

Er veldig nysgjerrig på hva legen din sier :)

Skrevet

Når er det du legger deg om kvelden?

Sliter du med å få sove når du legger deg og blir liggende våken?

Jeg slet med dette å fikk påvist forsinket søvnfasesyndrom.

Når jeg skulle opp var jeg i min dypeste søvn, nesten i koma.

Har sovna i dusjen og våkna som en ball på gulvet bare for å bruke det som et eks :S

Men som andre nevner kan det det mange grunner til at du sliter sånn.

Slitsomt er det hvertfall :/

Er veldig nysgjerrig på hva legen din sier :)

Jeg legger meg rundt kl 23, men sovner ikke før i 1tiden.. Spiser noen brødskiver samtidig som stesønnen får kveldsmat. Ligger gjerne og leser og tenker litt i sengen før jeg legger meg ned for å sove. Jeg har også sovnet i dusjen og våknet ikke igjen før vannet var blitt iskaldt.

Jeg snakket litt med mammaen min i går, og hun kalte meg bare hypokonder.. Men det blir spennede å høre va legen sier!

Gjest jomfrua
Skrevet

Jeg legger meg rundt kl 23, men sovner ikke før i 1tiden.. Spiser noen brødskiver samtidig som stesønnen får kveldsmat. Ligger gjerne og leser og tenker litt i sengen før jeg legger meg ned for å sove. Jeg har også sovnet i dusjen og våknet ikke igjen før vannet var blitt iskaldt.

Jeg snakket litt med mammaen min i går, og hun kalte meg bare hypokonder.. Men det blir spennede å høre va legen sier!

Da får du jo for lite søvn om du skal opp kl 0700.

Om du ikke har noe å stå opp til - så er det vel ikke så farlig. Men om du hadde hatt ansvaret for barnet eller om du hadde hatt en jobb, så hadde du måttet justere døgnet.

Selv er jeg i seng (og sovner som en stein) kl 2200 hver dag. Er oppe kl 0600 uthvilt. Trening vil "slite" deg ut slik at du får sove.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...