Gå til innhold

Spare i fond?


Joplaya

Anbefalte innlegg

Noen her som sparer i fond?

Fordeler? Ulemper?

Tenker på å spare småbeløp i en lengre periode, 15-20 år eller mer. Anbefales det eller skal jeg sette penger på konto istedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordelen med å spare i fond, er at avkastningen som regel er større. Du må imidlertid være obs på at fondsverdiene også kan gå ned. I fjor gikk de fleste font adundas, men nå er det igjen en stigning. Ser man langsiktig på det, vil vel de fleste gå jevnt oppover, selv om det er ups and downs.

Altså: Bank er sikrere, men gir sannsynligvis mindre avkastning. Jeg hadde gått for fond om jeg hadde hatt råd til å tape pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skal spare så lenge som 15-20 år ville jeg absolutt satset på spareavtale i fond. Med spareavtale kjøper du andeler både når kursene er lave og høye. På den måten minker risikoen for å kjøpe på feil tidspunkt. All historie viser at langsiktig sparing i fond lønner seg. Men altså, en viss risiko vil der alltid være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har (hadde) 25 000 i fond. Nå er det verdt 14.000. Er mao ingen sparingsform hvis du ikke kan glemme pengene til de er på topp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Étoile
Jeg har (hadde) 25 000 i fond. Nå er det verdt 14.000. Er mao ingen sparingsform hvis du ikke kan glemme pengene til de er på topp igjen.

Det spørs jo hvilket fond man velger da... Jeg har over tid satt inn rundt 40 000 i fond, de er nå verd over det dobbelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...