Gå til innhold

Er f. eks 5+3 det samme som uke 6

Anbefalte innlegg

Skrevet

:sjenert: Sikkert et veldig dumt spørsmål men jeg er ny i gamet og vil gjerne vite om jeg har skjønt det riktig?

Ser også at fosterets alder brukes noen steder, dvs tiden fra selve unnfangelsen.

Hva brukes ovest? Tiden fra første dag i siste mesn, eller fosterets alder?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

:sjenert: Sikkert et veldig dumt spørsmål men jeg er ny i gamet og vil gjerne vite om jeg har skjønt det riktig?

Ser også at fosterets alder brukes noen steder, dvs tiden fra selve unnfangelsen.

Hva brukes ovest? Tiden fra første dag i siste mesn, eller fosterets alder?

:tommel:

Skrevet

Pokkers så mye skrivefeil jeg hadde... :gjeiper:

OK, men altså:

Er da 5+3 det samme som uke 6 i graviditeten???

Er 5+6 nesten uke 7 det da?

Skrevet

Pokkers så mye skrivefeil jeg hadde... :gjeiper:

OK, men altså:

Er da (1) 5+3 det samme som (2) uke 6 i graviditeten???

Er (3) 5+6 nesten uke (4) 7 det da?

(1) 5 uker + 3 dager gravid

(2) 6 uker gravid

(3) 5 uker + 6 dager gravid

(4) 7 uker gravid

:)

Skrevet

Jeg mener at f.eks. 5+3 vanligvis omtales som at man er i uke 6. (Og de aller fleste tar utg.pkt i ant. uker etter forrige mens)

Skrevet

Jeg mener at f.eks. 5+3 vanligvis omtales som at man er i uke 6. (Og de aller fleste tar utg.pkt i ant. uker etter forrige mens)

mens jeg mener at man da er 5 uker på vei.

Gjest LilleLovely
Skrevet

5+3 betyr at man er 5 fullgåtte uker på vei, men man er i den sjette uka. Så hvis man skal si hvor langt man er på vei, så er vel svaret 5 uker, mens hvis man feks skal sjekke "hva skjer med fosteret uke for uke" sjekker man uke 6 for å se hva som skjer denne uka,.

Skrevet

Jeg tolker det sånn at 5+3 er ensbetydende med at du er i uke 5.

Når du skal lese om hva som skjer denne uke må du lese om uke 5 eller embryoets uke 3. Sånn er det i alle fall i de bøkene jeg har lest i. "Barn i magen fra A til Å" av Siri von Krogh beskriver veldig greit at i løpet av denne uken skjer sånn og sånn under ryddige titler som "Uke 5 (Embryoets uke 3)", mens i boken "På vei" av Gro Nylander har hun mer en oppsummering i form av "embryoet tre uker etter befruktning: sånn og sånn har skjedd i uken som var og størrelsen i slutten av uken)

Skrevet

5+3 betyr at man er 5 fullgåtte uker på vei, men man er i den sjette uka. Så hvis man skal si hvor langt man er på vei, så er vel svaret 5 uker, mens hvis man feks skal sjekke "hva skjer med fosteret uke for uke" sjekker man uke 6 for å se hva som skjer denne uka,.

Dette samsvarer med min forståelse (men var bedre formulert enn mitt svar overfor)

Skrevet

Når jeg sjekker hva som skjer med fosteret på min iphone app følger den samme regning som man tenker (5+3 er uke fem på app'en) (hentet fra babyverden).

Skrevet

Når man er 5 + 3 er man 5 uker og 3 3 dager på vei. Man leser om hva som skjer med fosteret i uke 5.

Det er første dag i siste mens man regner ut ifra, slik er det bare. Terminen endres evt. først på UL.

Skrevet (endret)

Dette stemmer ikke. Når man er 5 + 3 leser man om fosteret leser man om hva som skjer i uke 5. I "Svangerskapsboken" som man får hos lege/JM leser man om uke 5, som er fra 5+0 til 5+6.

Endret av MonThe
Skrevet

:ler: Blir bare forvirret, jeg.. Men har også lurt på dette.

Trodde at dersom man er for eksempel 5 uker og 5 dager på vei (altså regnet fra 1. dag i siste mens) så var man inne i den 6. uka?? Syklus er jo 4 uker. Så oppdager man at man er gravid, går inn i uke 5. Etter uke 5, går man vel inn i uke 6?

Skrevet

Nei, 5+3 er den femte uka. 6+3 er den sjette uka. Du er for eksempel ikke 20 år gammel før du har fyllt 20 heller.

• Liker 1
Skrevet

:ler: Blir bare forvirret, jeg.. Men har også lurt på dette.

Trodde at dersom man er for eksempel 5 uker og 5 dager på vei (altså regnet fra 1. dag i siste mens) så var man inne i den 6. uka?? Syklus er jo 4 uker. Så oppdager man at man er gravid, går inn i uke 5. Etter uke 5, går man vel inn i uke 6?

Hvis du har en regelmessig syklus på 28 dager, og oppdager at du er gravid rundt ventet mens er du i uke 4, slik som ukene regnes. Det er da 4 uker siden 1. dag i siste mens. Uke 4 er fra 4 uker og 0 dager til 4 uker og 6 dager. Man går deretter inn i uke 5, som varer fra 5 uker og 0 dager til 5 uker og 6 dager.

Man regner fullgåtte uker + antall dager. Dette blir bekreftet i litteratur, hos lege, og i svangerskapsboken. Se f.eks. på babyverden.no, i svangerskapsboken, terminkalkulatorer

Skrevet

Nei, 5+3 er den femte uka. 6+3 er den sjette uka. Du er for eksempel ikke 20 år gammel før du har fyllt 20 heller.

Nei, men når du er 0 + 2 er det første uka, altså uke en. Når du da er 5 + 3 er det da sjette uka, altså uke seks.

Skrevet

Nei, men når du er 0 + 2 er det første uka, altså uke en. Når du da er 5 + 3 er det da sjette uka, altså uke seks.

I ET SVANGERSKAP TELLER MAN FULLGÅTTE UKER + ANTALL DAGER.

DVS. AT UKE FEM ER FRA 5 UKER+0 DAGER TIL 5 UKER + 6 DAGER. DERETTER STARTER DEN SJETTE UKA.

DET ER SLIK DET ER. SKJØNNER IKKE AT DETTE ER SÅ VANSKELIG Å FORSTÅ...

Gjest LilleLovely
Skrevet

Tror ikke babyverden, barn i magen osv er helt enige om dette heller.

jeg er 23+5, og Barn i magen sier "Du er i den 24. uka" på medlemssiden min.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...