Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er dessverre helt grønn på dette området... Men jeg har fått med meg at bankene nå krever at man må ha 10% av boligens verdi i startkapital for å få boliglån.

Både jeg og sambo har vært heltidsstudenter de siste fem årene, uten mulighet til å spare penger ved siden av studiet. Vi har heller ikke vært velsignet med oppsparte sparekontoer fra foreldre, arv eller lignende. Vi står rett og slett på helt bar bakke hva gjelder oppsparte midler.

Fra høsten har begge to begynt å jobbe i faste, trygge jobber. Vi har begge en årslønn på rundt 400 000. Vi ønsker oss en leilighet til ca. 2 mill. (Som da betyr at vi trenger en startkapital på 200 000? Ingen av oss har foreldre som har mulighet til å ta opp et slikt lån for oss. Men begge foreldrepar har mulighet til å stille som garantister. (Dette har kanskje ingenting å si lenger?)

Er det slik at boligdrømmen er helt håpløs uten disse 200 000? Vi er lei av å være på leiemarkedet, og ønsker oss noe eget. Vi har naturligvis begynt å spare penger nå, men med forholdsvis høy husleie, får vi ikke spart så mye mer enn 5000 i måneden.

Jeg innser at spørsmålet mitt sikkert er ganske dumt, men håper noen vil ta seg tid til å svare!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Neida, alle banker er ikke sånn! Tror f.eks. ikke sparebank 1 er sånn..

og en eller annen bank reklamerer jo for BLU (=bolig lån for unge) der må det jo gå ann å få lån!

Lykke til!

Skrevet

hm, skjønte ikke helt.. tjener dere samlet 400 000 eller 400 000 hver, det vil si samlet årsinntekt på 800 000? For hvis dere har tenkt å spare 5000 i måned, da tar det vel mer enn 3 år å spare 200 000, hvilket etter 3 år er ikke nok fordi boligprisene stiger med ca 8 % hvert år.

Jeg anbefaler å åpne BSU... spare både i skatt og spare opp EK.

Men! Prøv å spare mer enn 5000. Det må gå an hvis dere revurderer matbudsjett, kutter utdyre restauranger og drar på shopping av klær ol. kun en gang i mnd? Ikke kjøp dyre bøker, lån på biblioteket. Lag mest av mat selv. Stjel bensin. He he.

Altså! Kutt i utgiftene. Det har vi gjort og det fungerer greit for oss. Vi har spart opp EK, nettopp kjøpt oss et lite hus og gleder oss til å flytte inn om et par mnd. Så - alt er mulig, bare prøv.

P.S.

Kommune kan låne de 10% og det går an å bruke de pengene som EK, kjenner mange som har gjort det sånn. Lykke til!

Skrevet

Neida, alle banker er ikke sånn! Tror f.eks. ikke sparebank 1 er sånn..

og en eller annen bank reklamerer jo for BLU (=bolig lån for unge) der må det jo gå ann å få lån!

Lykke til!

BLU er bare inntil 90% så da må de fortsatt ha 10% EK.

Dere må vel gjøre som alle oss andre, spare spare og spare...

Skrevet

Takk for svar, begge to! Skal sjekke Sparebank 1! Vi tjener 400 000 hver, ja. Så vi bør nok sette oss ned og se nærmere på utgiftene våre, og hvor mye vi kan spare. Jeg skjønte ikke helt det med kommunen, låner kommuner ut penger?? Hehe, jeg er virkelig ganske grønn :)

Skrevet

Ta en prat med banken du, ulike banker har ulik praksis. Snakket f.eks med en som jobber i en lokalfilial av dnb nor i helga, han sa det slettes ikke var noe problem hvis man ikke har 10% egenkapital. Da låner man 90% av kjøpesum til laveste rente og de 10% som mangler må man betale litt ekstra rente på. Det kommer selvfølgelig an på betjeningsevne og lånebeløp, men 800 000 i samlet inntekt og 2 mill i lån er jo veldig beskjedent! :)

Skrevet

Når det gjelder spørsmålet om kommunen låner ut penger: Det er da snakk om Husbanken, da søker man via kommunen. De kan ofte låne ut de 10% man trenger i EK.

Det er i hvertfall i enkelte kommuner gunstig å søke tidlig på året mens pengebingen er full. :)

Skrevet

Man kan ofte få lån av husbanken ja! :) Spesielt som ung, for de er i en prioritert gruppe, siden mange kommer rett fra studier og de aller færreste studenter har råd til å spare særlig. Ikke alle har foreldre som har satt av en halv million på sparekonto til de heller.

Vi fikk førstehjemslån via sparebank 1, og skulle egentlig ha 10% egenkapital (hadde vært 20% om vi ikke hadde hatt BSU), men siden vi ikke hadde det så stilte foreldrene til sambo som kausjonister/garantister (kravet her er at de har den formuen som de 10% er. Siden huset er verdt en mill mer enn de har i lån fra før av, så gikk det. Hadde de hatt høyere huslån i forhold til verdien på huset (altså om de akkurat hadde tatt opp lån og kun betalt ned f.eks 50-60 tusen hadde de ikke kunne stille som kausjonister for oss). :)

Skrevet

Ja, det er husbanken via kommunen jeg mente:

http://www.husbanken.no/Venstremeny/Laan/Startlaan.aspx

De kan låne opptil 350 000 med gunstig rente, så det kan egentlig være mer enn 10% du får der! Verdt å søke i januar, for det er da de begynner å dele ut fra nytt budsjett, mens i desember har de sannsynligvis brukt opp nesten alt.

Spørsmålet er bare - har dere studielån eller andre lån (forbrukslån billån) og hvor mye? Det også teller!

Skrevet

Jeg kan ikke helt forstå at dere ikke klarer å spare mer enn 5000 i måneden hvis dere tilsammen tjener 800'000 i året. Jeg ville nok satt meg ned og tittet litt på regnskap og budsjetter, for her må det være mange steder dere kan spare! :)

Lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan ikke helt forstå at dere ikke klarer å spare mer enn 5000 i måneden hvis dere tilsammen tjener 800'000 i året.

Ja, jeg kan heller ikke helt se at problemet her er inntekt, det er nok heller forbrukssiden som må få en sjekk.

Med 800' i året, og estimert 28% skatt, så skal dere ha like i underkant av 50.000,- utbetalt per måned - la oss runde av ned til 45 lapper bare for å være på den sikre siden, og ikke ta med at feriepengemåneden gir dere enda mer mellom hendene.

Hvis vi sier dere har 1000+ i uka hver i lommepenger, så blir det 9000 i måneden. Eksklusiv mat for to personer blir noe slikt som 7000 per måned. Nedbetaling på bil kan være 5000 per måned. Fancy resturantbesøk annenhver helg blir 4000 i måneden, og diverse regninger (mobil, internett, tv, strøm, forsikring etc) er 5000 per måned i snitt. Da er det fremdeles 15000+ til overs for husleie.

Hvis du legger frem dette budsjettet for banken når du søker lån, så skal jeg garantere deg at det ikke er de manglende 10% i EK som gjør at du får avslag... :ninja:

• Liker 1
Skrevet

Få en kausjonist til de siste 10% av lånet?

Vi har førstehjemslån med 110% belåning, 20 % har vi kausjonist for. :) Jeg er sikker på at det ordner seg om dere tar kontakt med banken.

Skrevet

Hei

Jeg og min mann var i samme situasjon som dere. Begge hadde fått fast jobb og gode inntekter. Hadde noe sparepenger, men slett ikke så mye som 10% av kjøpesummen på boligen. Men det er et krav bankene har i dag. Men vi var heldige og kunne bruke min mor og stefar som kausjonister. Så jeg vet at det går helt fint å ha kausjonister. Vår opplevelse av hele prosessen var at det var best å ta kontakt med den banken som vi har hatt lengst kundeforhold hos. Ikke alle banker godtok kausjonister, så det kan være greit å undersøke dette først.

Så det er ikke umulig å få boliglån så lenge dere har noen som kan stille garanti for dere:)

Skrevet

Hei

Jeg og min mann var i samme situasjon som dere. Begge hadde fått fast jobb og gode inntekter. Hadde noe sparepenger, men slett ikke så mye som 10% av kjøpesummen på boligen. Men det er et krav bankene har i dag. Men vi var heldige og kunne bruke min mor og stefar som kausjonister. Så jeg vet at det går helt fint å ha kausjonister. Vår opplevelse av hele prosessen var at det var best å ta kontakt med den banken som vi har hatt lengst kundeforhold hos. Ikke alle banker godtok kausjonister, så det kan være greit å undersøke dette først.

Så det er ikke umulig å få boliglån så lenge dere har noen som kan stille garanti for dere:)

Dersom banken kan ta pant i eiendommen til en av foreldrene dine (realkausjon) kan dere låne 100 % av kjøpesummen. Prøv Postbanken, de har veldige gunstige rentebetingelser dersom dere er under 34 år.

Skrevet

Syntes det høres ut som at dere klarer å spare lite i forhold til en inntekt på samlede 800 000. Jeg har hatt ca 20 000 utebtalt i en periode nå, men stiger en del i lønn i ny jobb over nyttår, deilig det. Men jeg har fint greid å spare ca 5000 i snitt per måned, og jeg bor i Oslo.

Selvfølgelig har jeg tatt noen valg, spiser for eksempel sjelden ute og har valgt å ikke ha bil siden den stort sett ville stått parkert likevel da jeg har kort vei til jobb. Har også vært bevisst på hvilke butikker/hva jeg kjøper i forhold til matinnkjøp osv.

Gå gjennom forbruket deres, og se hva dere kan spare inn på :)

Om dere legger om forburksvanene litt så klarer dere nok å spare betydelig mer enn 5000 per måned, med to slike inntekter kan man fint klare 15000 i måneden dersom man er villig til å prioritere litt hardere, og da har dere faktisk i overkant av 200' på 14 måneder.

Skrevet

Ja, jeg kan heller ikke helt se at problemet her er inntekt, det er nok heller forbrukssiden som må få en sjekk.

Med 800' i året, og estimert 28% skatt, så skal dere ha like i underkant av 50.000,- utbetalt per måned - la oss runde av ned til 45 lapper bare for å være på den sikre siden, og ikke ta med at feriepengemåneden gir dere enda mer mellom hendene.

Hvis vi sier dere har 1000+ i uka hver i lommepenger, så blir det 9000 i måneden. Eksklusiv mat for to personer blir noe slikt som 7000 per måned. Nedbetaling på bil kan være 5000 per måned. Fancy resturantbesøk annenhver helg blir 4000 i måneden, og diverse regninger (mobil, internett, tv, strøm, forsikring etc) er 5000 per måned i snitt. Da er det fremdeles 15000+ til overs for husleie.

Hvis du legger frem dette budsjettet for banken når du søker lån, så skal jeg garantere deg at det ikke er de manglende 10% i EK som gjør at du får avslag... :ninja:

Syntes det høres ut som at dere klarer å spare lite i forhold til en inntekt på samlede 800 000. Jeg har hatt ca 20 000 utebtalt i en periode nå, men stiger en del i lønn i ny jobb over nyttår, deilig det. Men jeg har fint greid å spare ca 5000 i snitt per måned, og jeg bor i Oslo.

Selvfølgelig har jeg tatt noen valg, spiser for eksempel sjelden ute og har valgt å ikke ha bil siden den stort sett ville stått parkert likevel da jeg har kort vei til jobb. Har også vært bevisst på hvilke butikker/hva jeg kjøper i forhold til matinnkjøp osv.

Gå gjennom forbruket deres, og se hva dere kan spare inn på :)

Om dere legger om forburksvanene litt så klarer dere nok å spare betydelig mer enn 5000 per måned, med to slike inntekter kan man fint klare 15000 i måneden dersom man er villig til å prioritere litt hardere, og da har dere faktisk i overkant av 200' på 14 måneder.

Tror ts må ta en titt på disse to svarene. Det virker som dere har et skyhøyt forbruk og banker ser ikke lett på det. Lån fra kommunen har dere for høy inntekt til å få.

Skrevet

Hvor høy husleie har dere egentlig? Kanskje fornuftig å flytte. Selv med en husleie opp mot 20.000 kr burde dere klare å spare mye mer pr mnd med deres inntekt.

Det handler selvsagt om livsstil, og den må kanskje sees på?

Selv om dere bor i f.eks. Oslo så skulle det gå greit å få seg ei brukbar leilighet til rundt 10.000 pr mnd så lenge man ikke bor midt i sentrum.

La oss si dere har 40.000 utbetalt pr mnd (antakelig har dere mer).

Her er et tenkt månedsbudsjett der jeg tar hardt i:

Husleie 10.000 kr

Strøm 2000 kr

Forsikring 2000 kr

Transport 2000 kr (dropp bilen hvis dere har)

Studielån 5000 kr

Telefon 2000 kr

Mat/husholdning 7000 kr

Klær/sko 2000 kr

Sparing 5000 kr

Lommepenger/fritid 3000 kr

Her er det gode muligheter for å spare kraftig inn.

Strøm trenger ikke være på mer enn 1000 kr pr mnd i snitt om man er flink på sparing.

Forsikringen får man kraftig ned om man ikke har bil. Da er innboforsikring strengt tatt det eneste man trenger, om man ikke i tillegg har livsforsikring og slikt.

Transport trenger ikke koste stort om man ikke har bil.

Studielånet deres vet jeg ingenting om, men det er kanskje lavere enn det jeg har antydet?

Telefonutgiftene kan lett halveres utfra det jeg har skissert.

Mat/husholdning kan kuttes kraftig ut fra mitt forslag.

Lommepenger/fritid er jo veldig opp til en selv hvor mye man vil bruke på.

Om dere velger å leve på et minimum i et drøyt års tid er dere godt på vei mot 200.000 kr.

Skrevet

Hvor høy husleie har dere egentlig? Kanskje fornuftig å flytte. Selv med en husleie opp mot 20.000 kr burde dere klare å spare mye mer pr mnd med deres inntekt.

Det handler selvsagt om livsstil, og den må kanskje sees på?

Selv om dere bor i f.eks. Oslo så skulle det gå greit å få seg ei brukbar leilighet til rundt 10.000 pr mnd så lenge man ikke bor midt i sentrum.

La oss si dere har 40.000 utbetalt pr mnd (antakelig har dere mer).

Her er et tenkt månedsbudsjett der jeg tar hardt i:

Husleie 10.000 kr

Strøm 2000 kr

Forsikring 2000 kr

Transport 2000 kr (dropp bilen hvis dere har)

Studielån 5000 kr

Telefon 2000 kr

Mat/husholdning 7000 kr

Klær/sko 2000 kr

Sparing 5000 kr

Lommepenger/fritid 3000 kr

Her er det gode muligheter for å spare kraftig inn.

Strøm trenger ikke være på mer enn 1000 kr pr mnd i snitt om man er flink på sparing.

Forsikringen får man kraftig ned om man ikke har bil. Da er innboforsikring strengt tatt det eneste man trenger, om man ikke i tillegg har livsforsikring og slikt.

Transport trenger ikke koste stort om man ikke har bil.

Studielånet deres vet jeg ingenting om, men det er kanskje lavere enn det jeg har antydet?

Telefonutgiftene kan lett halveres utfra det jeg har skissert.

Mat/husholdning kan kuttes kraftig ut fra mitt forslag.

Lommepenger/fritid er jo veldig opp til en selv hvor mye man vil bruke på.

Om dere velger å leve på et minimum i et drøyt års tid er dere godt på vei mot 200.000 kr.

Vil ikke si det behøves å leve på minimum heller for å spare mer. En god del mindre forbruk ja, men man trenger absolutt ikke leve på et minimumsnivå når man har minst 40 000 utbetalt i en husstand selv i Oslo.

Og så er det bare å benytte seg av bsu sparing, for der er det bedre rente som fort blir en tusenlapp i løpet av ikke så lang tid ,samt skattefradrag.

Skrevet

Du trenger 10% sikkerhet, dvs. egenkapital eller kausjonist, så hvis foreldrene deres kan stille som kausjonister er det ikke noe problem :)

Gjest AnneShirley
Skrevet

Dersom dere legger dere i selen og virkelig prioriterer sparing, så skal du se at det ikke tar så lang tid å spare sammen 100 000 hver med det lønnsnivået dere har.

Tenk "leve som om vi var studenter fremdeles" en periode og vips -masse penger på konto.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...