Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

kan det oppstå noen bivirkninger ved at barnet blir tatt med vakum? jeg tenker på om barnet kan ta skade av det, slikt som feks at det kan få stort hode, hodeskade eller lignende?

Videoannonse
Annonse
Gjest Catwoman
Skrevet

Babyen min ble tatt med vakuum - og hun har ihvertfall ikke verken hodeskader (ikke som vi vet da - men kan ikke tenke meg det) eller stort hode (heller litt lite hode faktisk)

Men vi hadde maaange behandlinger hos kiropraktor og fysioterapeut de første månedene pga låsninger i rygg og nakke - og det kan visst være pga vakuumet, men det trenger ikke være det som er årsaken heller.

Skrevet

Nei, dei tek ikkje skade av det (i normale tilfeller). Dei fleste får midlertidig misforma hovud og sår på toppen, og enkelte kan få låsningar i nakke/rygg.

Skrevet

Nei, dei tek ikkje skade av det (i normale tilfeller). Dei fleste får midlertidig misforma hovud og sår på toppen, og enkelte kan få låsningar i nakke/rygg.

Min eldste så ut som en conehead når h*n ble tatt med vakum, men dette gikk over. Derimot fikk barnet låsning i nakke og rygg - på den tia var de tikke snakk om kiropraktor da det var fy fy, men nå hadde jeg tatt ungen pronto til behandling.

Skrevet

Hehe, min eldste blei og tatt med vakuum, og hadde kjempelangt hovud fyrste døgnet. Med digert sår med skorper og blod i tillegg var han riktig så lekker :fnise:

Han fekk ingen men elles.

Skrevet

Under min fødsel vurderte de vakum, men ombestemte seg, og tok tang i stedet. Jeg vet ikke helt hvorfor, hva som gjør at de noen ganger velger det ene i stedet for det andre.

Hun kadde røde merker etter tanga rundt hodet, men hodeformen var fin (utrolig nok).

Det var kanskje mer bivirkninger for meg enn for henne, jeg ble jo klippet opp og utvidet ganske mye for å få plass til "instrumentene".

Her var det også nakkelåsninger og relaterte problemer i ettertid, og vi har gått gjevnlig til manuell terapeut. Annenhver/tredjehver uke i starten. Nå er hun ett år, og fremdeles må vi gå til denne terapeuten, dessverre, men nå "bare" annenhver måned, ca.

Skrevet

Her ble det også sugekopp. På forhånd hadde jeg hørt at sugekopp skulle være så grusomt, men der og da gikk det helt greit. Mulig det bare druknet i alt det andre vonde, eller at epiduralen hjalp her. Hodet til gutten var litt avlangt, men ikke mye. Jeg la faktisk nesten ikke merke til det, men mannen min så det bedre og synes han så litt rar ut i starten. Men det tok ikke mange timene før gutten så helt normalt ut. Han hadde et lite skrubbsår i bakhodet etterpå.

Min sønn fikk også nakkeplager og vi hadde ham hos manuellterapeut. Trengte vel fire behandlinger, og så var det over.

For min del var det alt i alt sugekopp en bedre opplevelse enn fryktet.

Skrevet

For min del va sugekopp flott, fint med litt "drahjelp"...

Skrevet

Har samme opplevelse som de over sier. Selve fødselen gikk helt greit forsåvidt, og han så ikke rar ut eller noe etterpå. Annet enn en rød ring på ene siden av hodet (han kom ut omtrent sidelengs stakkar).

Denne fødselen påførte han en del plager etterpå som låsninger og stivhet i kroppen. Allerede i svangerskapet utviklet han noe som heter KISS som ble forverret på grunn av låsningene han hadde.

Så lenge man er obs på at slikt kan forekomme, så står man på en måte mer parat når babyen er ute. Vi opplevde ekstrem manko på informasjon om hva som kan oppstå ved en sugekoppfødsel, og måtte finne ut alt dette selv.

Manuellterapaut er gratis for barn under 12 år, og man trenger ikke henvisning fra lege. Så hvis man er i tvil om det er låsninger eller noe annet med kroppen til babyen (spygulping kan også være tegn på låsninger btw), ville jeg dratt rett til manuellterapaut. Som er spesialisert på babyer vel og merke.

Det var dagens misjonering ang. informasjonspredning om KISS og låsninger. :fnise:

Skrevet

Gutten min er og tatt med vakuum. Ingen bivirkninger her! Men han hadde sånn rød topp på hodet. :ler::hjerte:

Skrevet

Gjør det ikke veldig vondt for babyen? :sjenert:

Skrevet

Babyen min ble også tatt med vakuum, men ingen skade skjedd.. :)

Skrevet

Det vil jeg tro at det gjør ja.. Det er jo ganske brutal behandling, og etter det såret de får på hodet å dømme, ser det ikke helt snilt ut.. :sjenert:

Skrevet

Det vil jeg tro. Det sies jo at det mest smertefulle man opplever ikke er å føde, men å bli født. Merkelig å tenke på, men det gir jo mening - flere timer hvor hele kroppen klemmes på av kraftige sammentrekninger. En venninne av meg hadde en ekstremt langvarig fødsel, og hennes baby hadde visstnok store smerter de første dagene som følge av dette (vet ikke helt hvordan de kunne vite det). Stakkars små!

Skrevet

Lillemann her ble dratt ut med vakum. Han var bare kommet halvveis ned i bekkenet da de ville ha han ut og det måtte 5 drag til. :haar: Senga måtte holdes fast (det er kanskje vanlig?) Dvs ganske heftig.. Både for han og meg. Han hadde skikkelig conehead og en real blåveis bakpå hodet. Han hadde tydelig vondt da vi la han på den siden blåveisen var i alle fall! Og vi tror han hadde smerter og mareritt i noen dager.. Han fikk barneparacet på sykehuset. Hodeformen gikk utrolig fort på plass. Blåveisen og hevelsen gikk sakte men sikkert bort og til slutt flaset han av den såre huden som hadde blitt til tynn skorpe. Han virker ikke ha noen men i det hele tatt og er en rolig og fornøyd baby som legger masse på seg. Nakke og hode ser ut til å være i finfin form :)

Jeg ble klippet og fikk 6 sting. Det var forbausende smertefullt med sting der nede i ca 2 uker. (anbefaler grønnsåpevask til alle med sting..)

Skrevet

Lillemann her ble dratt ut med vakum. Han var bare kommet halvveis ned i bekkenet da de ville ha han ut og det måtte 5 drag til. :haar: Senga måtte holdes fast (det er kanskje vanlig?) Dvs ganske heftig.. Både for han og meg. Han hadde skikkelig conehead og en real blåveis bakpå hodet. Han hadde tydelig vondt da vi la han på den siden blåveisen var i alle fall! Og vi tror han hadde smerter og mareritt i noen dager.. Han fikk barneparacet på sykehuset. Hodeformen gikk utrolig fort på plass. Blåveisen og hevelsen gikk sakte men sikkert bort og til slutt flaset han av den såre huden som hadde blitt til tynn skorpe. Han virker ikke ha noen men i det hele tatt og er en rolig og fornøyd baby som legger masse på seg. Nakke og hode ser ut til å være i finfin form :)

Jeg ble klippet og fikk 6 sting. Det var forbausende smertefullt med sting der nede i ca 2 uker. (anbefaler grønnsåpevask til alle med sting..)

Shit altså! Det måtte de ikke hos meg. Dette hørtes veldig voldsomt ut for både deg og ungen. Men godt at alt har gått fint :)

Skrevet

er det vanlig at en må sys mer når barnet blir tatt med vakum? og hva er egentlig grunnene til at en må ta i bruk vakum?

Skrevet

er det vanlig at en må sys mer når barnet blir tatt med vakum? og hva er egentlig grunnene til at en må ta i bruk vakum?

Hos meg måtte de bruke vakum fordi barnet satt fast med skulderen. Selv om jeg presset alt jeg hadde klarte jeg ikke å få ut barnet ved egen hjelp. Plutselig begynte det å strømme på med leger på fødestua, så jeg tror at det kanskje begynte å haste med å få ungen ut - men hadde selv ingen følelse av dramatikk, både fordi jeg var helt bortreist og fordi både jordmor og alle andre var veldig rolige og flinke til avdramatisere.

Jeg vet ikke om det er vanlig å bli sydd mer, men hvis jeg skal synse så ville jeg nesten anta det? Fikk selv tredjegradsruptur.

Skrevet

Faren for alvorlige underlivsskader hos mor øker iallefall ved tang/vakum-forløsninger.

Hovedgrunnene til at vakum/tang må tas i bruk er vel at ungen enten sitter fast på et vis, eller at mor er utslitt av f.eks langvarig fødsel og ikke orker å ta i nok under pressriene.

Skrevet

Jenta vår ble tatt med vakuum. Hun fikk en rift i hodet, men til å bli tatt på den måten, var hodet hennes veldig fint. Det var verken avlangt eller stort. Eneste var en liten hevelse der riften(e) hadde kommet. Hun lå på en annen avdeling (pga andre ting enn vakkum) de første dagene, helt i starten fikk hun smertestillende pga at hun kunne fått vondt i hodet.

Tviler sterkt på at hun har noen form for hjerneskader, hun er frisk og rask=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...