Gjest rådløs Skrevet 15. oktober 2003 #1 Skrevet 15. oktober 2003 Vet ikke om dette er rette plass å rådføre seg på...Men gjør et forsøk. Separasjon er et faktum. Den som velger seg ut av hjemmet, tar med seg barna. Hva er vanlig "rutine" når det gjelder deling av innbo? Tenker da på hva har utflytteren "krav" på å få med seg? Hadde ikke planer om å blande offentlige innstanser i dette, derfor spør noen her som kanskje har råd og erfaring å komme med.
VesleBråka Skrevet 15. oktober 2003 #2 Skrevet 15. oktober 2003 Det man tar med inn i samboerskapet, er det rimelig at man tar med ut. Det man har kjøpt sammen i samboerskapet, skal deles likt. Barna flytter også, og tar med det meste av "sitt". Hvis du tenker slikt som at "hvem skal få komfyren, kjøleskapet og vaskemaskina" så bør vel den som tar ungene i første rekke få dem, kanskje mot et vederlag siden den som blir igjen må da kjøpe nytt. Eller den som blir igjen spleiser på nytt til den som flytter siden det er essensielt for barnehold. Dvs. den ene tar kjøleskapet, den andre komfyren, og den som ikke får vaskemaskina spleiser på ny eller brukt til den andre. Da må begge kjøpe 1,5 ny ting.
Gjest gjesta Skrevet 17. oktober 2003 #3 Skrevet 17. oktober 2003 Enig med veslebråka at man tar med seg det man tok inn i forholdet. Ellers så følger saker og ting ungene, dvs møbler, klær og leker. Ikke fordi det er mest rettferdig, men får å skåne de mest mulig. Husker at jeg fikk alle tingene til baking siden det var jeg som gjorde dette med ungene. Men jeg måtte da gi avkall på noe annet. Sannheten er at det skal være en nogen lunde rettferdig fordeling av innboet, iallfall når det gjelder verdi. Samtidig må man tenke litt dersom det er unger involvert. Man ønsker vel å skåne de mest mulig. Det er tøft uansett for de.
Gjest rådløs Skrevet 18. oktober 2003 #4 Skrevet 18. oktober 2003 Takk for svar. Høres greit ut det Veslebråka sier, men vet ikke hvor enkelt det er i praksis. Det var kun "småting" begge hadde med seg inn i forholdet. Kanskje den som drar levner alt av hvitevarer og tar resten av møblemanget. Det blir helt sikkert ikke likt i kroner og ører, men en enklere løsning? Har det noe å si om hvem som har kjøpt og betalt hva, mens vi bodde ilag? Og ut i fra det dele?
Veronal Skrevet 18. oktober 2003 #5 Skrevet 18. oktober 2003 Med mindre dere har beholdt kvitteringer som dokumenterer at en av dere har betalt "gildet" så må antakelig alt som er ervervet så lenge dere har bodd sammen deles "likt" på begge parter. Hvordan man gjør det i praksis avhenger hvor godt man klarer å snakke sammen. Dere må først skaffe en oversikt over alt som skal deles. Så må dere gå gjennom listen og fordele basert på skjønn. Eks. "Sofaen var det jeg som valgte, derfor synes jeg at jeg skal ha den." "Den kostet ca 10000 - da synes jeg at jeg kan få hele surroundanlegget." osv. gjennom hele listen over ting til fordeling.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå