Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Kan arbeidsgiver kreve at jeg må ta noen av dagene i romjula ut i f4 dager? ( skal jobbe 3 røde dager)Når jeg har lyst å få utbetalt 1,1/3 tillegg? JEg trodde man kunne velge om man ville ta ut i fridager eller få helligdagstillegget....noen som kan hjelpe? Blir aldri klok på juleturnuser....:-)

Skrevet (endret)

Hei

Kan arbeidsgiver kreve at jeg må ta noen av dagene i romjula ut i f4 dager? ( skal jobbe 3 røde dager)Når jeg har lyst å få utbetalt 1,1/3 tillegg? JEg trodde man kunne velge om man ville ta ut i fridager eller få helligdagstillegget....noen som kan hjelpe? Blir aldri klok på juleturnuser....:-)

Røde dager har du i utgangspunktet fri uten at det koster deg feriedager, men på de mellomliggende dagene tror jeg arbeidsgiver har mulighet til å tvinge deg til å ta ut ferie.

Ofte er bestemmelser for dette unike for hver bedrift. Jeg ville i såfall forhørt meg hos tillitsvalgt.

Har ikke kikket så nøye gjennom ferieloven, men jeg tror bare at det eneste kravet til ferie er at du skal få minst 3 uker sammenhengende i sommerferieperioden.

Dersom du jobber i staten kan du ta en titt på statens personellhåndbok.

Edit: Jeg har forsåvidt tatt utgangspunkt at "f4-dager" er en skrivefeil for "feriedager".

Endret av Supraspinatus
Skrevet

Røde dager har du i utgangspunktet fri uten at det koster deg feriedager, men på de mellomliggende dagene tror jeg arbeidsgiver har mulighet til å tvinge deg til å ta ut ferie.

Ofte er bestemmelser for dette unike for hver bedrift. Jeg ville i såfall forhørt meg hos tillitsvalgt.

Har ikke kikket så nøye gjennom ferieloven, men jeg tror bare at det eneste kravet til ferie er at du skal få minst 3 uker sammenhengende i sommerferieperioden.

Dersom du jobber i staten kan du ta en titt på statens personellhåndbok.

Edit: Jeg har forsåvidt tatt utgangspunkt at "f4-dager" er en skrivefeil for "feriedager".

HEi og takk for svar

F4-dager er dager vi har rett på fri hvis vi velger det + 1/3 tillegg. ALtså for en helligdag kan vi enten få 100 + 1/3 ekstra utbetalt eller en fridag og kun 1/3 ekstra utbetalt....Så det er ikke feriedager,ferien måtte vi gjøre unna før 1.12.

Skrevet

HEi og takk for svar

F4-dager er dager vi har rett på fri hvis vi velger det + 1/3 tillegg. ALtså for en helligdag kan vi enten få 100 + 1/3 ekstra utbetalt eller en fridag og kun 1/3 ekstra utbetalt....Så det er ikke feriedager,ferien måtte vi gjøre unna før 1.12.

Tror du spør litt feil sted når dere åpenbart har et eget system for helligdager. Jeg ville spurt tillitsvalgt. Jeg vil tippe på at du ikke har krav på å få arbeide på en rød dag. Bedriften har trossalt et budsjett å forholde seg til.

Skrevet

Ser at dette er en litt gammel tråd, men jeg svarer like vel. F3 dager MÅ du ta ut - de er lovbestemte. F4 dager skal arbeidsgiver og arbeidstaker være enig om. Dvs at begge parter kan nekte å ta ut F4 dager. F5 dager kan du få i betaling eller i form av fri. Spørr hvis det var noe som var uklart her

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...