Gå til innhold

Hva slags jul feier du?

Gjest AnneShirley

Hva slags jul feirer du?  

44 stemmer

1. 1. Hva slags jul mener DU at du feirer?

• En kristen jul -for meg er julen bare en kristen høytid
      0
    • I hovedsak en kristen jul -for meg er julen først og fremst en kristen høytid
      7
    • En miks. Jeg anser meg selv som kristen, men det er ikke hovedårsaken til at jeg feirer jul
      5
    • En miks. Jeg er ikke krisen selv, men feirer av tradisjonelle årsaker likevel en jul med en del kristent innhold
      10
    • En ikke-kristen jul. Jeg er ikke kristen, men helt avslappet til om symbolikken kommer fra kristendom eller ikke
      16
    • En ikke-kristen jul. Jeg er nøye på å ikke la noe som jeg anser som kristent komme inn i min julefering
      3
    • Har aldri egentlig bekymret meg for det. Jul er bare jul
      10

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har aldri egentlig bekymret meg for det. Jul er bare jul.

Vi er ikke-kristne, men har jo noen kristne elementer som diverse julesanger, julestjerne i toppen av treet, advenstake osv. Jeg ser ikke problemet i det. Det er tradisjoner vi er vokst opp med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri egentlig bekymret meg for det. Jul er bare jul.

Vi er ikke-kristne, men har jo noen kristne elementer som diverse julesanger, julestjerne i toppen av treet, advenstake osv. Jeg ser ikke problemet i det. Det er tradisjoner vi er vokst opp med :)

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en ordentlig nissejul. Vi nisser vi nisser vi gjør så godt vi kan. :nisseblunk:

Gubben er oppvokst med adventsstake, så vi tenner den på søndagene, og leser diktet til Inger Hagrup.

Jul er familie, og god mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg reknar meg sjølv som kristen, men feirar "heile jula", dvs med mange ulike tradisjonar, både kristne og ikkje-kristne. Går i kirka, tenner lys, pyntar med både englar, julekrybbe og nissar, har juletre og nissen kjem på besøk ;) Jula er vel fyrst og fremst familie og god mat, sjølv om eg absolutt har med det religiøse aspekte og.

Svarte alt. 3.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ikke-kristen jul. Jeg er ikke kristen, men helt avslappet til om symbolikken kommer fra kristendom eller ikke.

Iallefall nesten helt avslappet, en del er jo tradisjon, men vil heller ikke "misbruke" kristne symbol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Spinell

Feirer ikke-kristen jul her også. Vi bruker noen kristne symboler, men ikke så mange. Pynter f.eks ikke med engler, julekrybbe eller sjuarmet lysestake, men har mer livssynsnøytral julepynt.

Adventsstake, adventsstjerne i vinduet og stjerne i toppen av juletreet kommer jeg ikke unna, mest av estetiske grunner. Jeg har til nå ikke funnet annen lys-pynt som jeg liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"En ikke-kristen jul. Jeg er ikke kristen, men helt avslappet til om symbolikken kommer fra kristendom eller ikke"

Koselig jul med nisser, varme, god mat og drikke sammen med familie og venner :nisse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...