Tuline Skrevet 7. desember 2010 #1 Skrevet 7. desember 2010 Jeg og samboeren/forloveden har akkurat blitt prøvere (dvs, ikke aktivt i den forstand at vi har reknet på når jeg har eggløsning osv, men vi har sluttet å bruke prevansjon). Vi er av den oppfattning at skjer det fort så er det FLOTT, men vi har det ikke travelt på noen måte. Jeg går nå mitt 3. og nest siste år på lærerutdanningen, og skulle altså etter planen vært ferdigutdannet i juni 2012. Men om jeg blir gravid innen et år blir siste året av utdanningen enten utsatt 1/2 eller 1 helt år. Det har seg nemlig slik at jeg kan velge å ta et fag (30sp) på høsten og et (30sp) på våren det siste året av udanningen. Og jeg lurer på om det er noen som vet om jeg evt kunne tatt permisjon på høstsemesteret (2011) og begynt ta vårsemesteret våren -12, og så høstsemesteret og være ferdig til utgangen av 2012? Alternativet blir at jeg tar permisjon hele neste studieår og blir ferdig våren -12. Så til det økonomiske spørsmålet: Samboeren min jobber i fast 100% stilling. Og siden jeg ikke vil få utbetalt noe annet en engangsstøtte fra nav (?), har vi lurt på om det er mulig at siden jeg har "fri" uten å få penger fra noe sted (som sagt bortsett fra engagsstøtten fra nav) at han tar ut permisjonen "istedenfor" meg (som likevel har fri), slik at begge to kan være hjemme? Var kanskje litt knotet skrevet, men håper dere forstår hva jeg mente og at noen kan svare.
Vilmenfårikketil Skrevet 7. desember 2010 #2 Skrevet 7. desember 2010 sjekk ut www.nav.no under foreldrepenger Jeg tror du må ta ut din del uansett, husker ikke hvor lenge som er forbeholdt kvinnen (6 mnd...?) men resterende av permisjonen kan han ta ut, tror jeg. det med studiene må du sjekke ut med ditt lokale studiested, men de er som regel veldig fleksible på sånt. Du har ikke rett på annet enn engangsstøtte fra NAV, men du kan ha rett på stipend fra lånekassa, står mer på hjemmesida deres også.
Athene Skrevet 7. desember 2010 #3 Skrevet 7. desember 2010 Mener at mannen har rett på permisjon, men ikke permisjonspenger, dersom kvinnen ikke har opptjent rettigheter til betalinger under permisjon. Men les litt mer på NAV så finner du nok ut av det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå