VesleBråka Skrevet 15. oktober 2003 #1 Del Skrevet 15. oktober 2003 Jeg lurer egentlig på hvordan det var med seksualitet før i tiden. Noen ganger får jeg inntrykk av at kona hadde plikt til å stille opp for mannen sin uten at hun selv fikk noen glede. Samtidig kan man jo se på at mange jenter ble gravide før de var gift, og siden de visste at dette var forbundet med skam så må det vel være lystene som dro dem ut i uløkka? (snakker her ikke om misbruk/overgrep). Jeg tror ivertfall at anal og oralsex ikke var særlig på menyen før i tiden i et standard ekteskapelig samliv (snakker her både for 50, 100,200,500 år siden, eller prøver å gjette på slike forskjellige). Men visste datidens menn om klitoris? Eller er det slik kunnskap som er bakgrunnen til ryktet til Don Juan osv. fordi de faktisk ga kvinnene orgasme? Og lekte kvinnene med seg selv? Iallefall de som ikke vokste opp i ultrastrikse familier? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nusse Skrevet 15. oktober 2003 #2 Del Skrevet 15. oktober 2003 Dette blir jo bare "synsing" fra min side, men vi er jo må jo kunne gå ut fra at folk følte akkurat samme lyst og begjær som oss enten det er snakk om 100 eller 500 år siden? Tror kanskje at dette med sex var mer spennende på mange måter før i tiden, når det var så utrolig tabubelagt og "forbudt". Ellers har jo vi mennesker gjennom alle tider hatt en utrolig evne til å finne ut av saker og ting, selv om all verdens øvrigheter sier fyfy! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Abelone Skrevet 15. oktober 2003 #3 Del Skrevet 15. oktober 2003 Dette høres kanskje merkelig ut, men jeg har nettopp vært på ei museumsutstilling ang. hygiene og helsestell fra tidlige tider, og jeg lurer på om ikke den dårligere hygienen som var vanlig før, bidro til å dempe litt på de verste utskeielsene. Som f.eks. oralsex...... kan ikke ha vært videre lekkert, kanskje utenom 1. juledag, da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nusse Skrevet 16. oktober 2003 #4 Del Skrevet 16. oktober 2003 De hadde jo ikke tilgang til noe prevensjon før i tiden, så det er kanskje ikke helt usannsynlig at de var kreative med å finne på måter å ha sex uten risiko for graviditet? :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 16. oktober 2003 #5 Del Skrevet 16. oktober 2003 analsex var faktsik ganske utbredt før i tiden.. netopp pga et man ikke kunne få barn utenfor ekteskap Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 17. oktober 2003 Forfatter #6 Del Skrevet 17. oktober 2003 Men hvis mannen skal ha oralsex med kvinnen, så må han ivertfall være klar over klitoris? at den eksisterer? Hører jo kvinner i 2003 som klager over at mannen ikke vet om den.. De visste neppe mer om slikt i 1803? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Joplaya Skrevet 17. oktober 2003 #7 Del Skrevet 17. oktober 2003 Sambo påstår, vel han gjorde en gang det, at han ikke vet hvor klitoris er. Men jammen klarer han finne den hver eneste gang fordet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gabriel Skrevet 18. oktober 2003 #8 Del Skrevet 18. oktober 2003 Først må jeg si at jeg er ingen ekspert på dette. En av de største forskjellene på nå og tidligere er vel at det er mindre variasjon i kunnskapsnivået nå enn tidligere. I dag vet de fleste ganske mye om sex og jeg vil anta at langt de fleste (menn og kvinner) vet hva klitoris er og omtrent hvor den sitter. Tidligere var det noen som kunne mye mens store deler av befolkningen klarte seg med standard samleier etc. Hvem som kunne mye har variert. Noen steder var det de fattige kvinnene som kunne mest mens de finere damene var forskånet for slik (England i Victoriatiden) mens i andre områder (f.eks. i India og ved middelhavet) så var det de rikeste som kunne mest. Spesielt der hvor det var akseptabelt å ha flere kvinner og å bruke prostituerte. En annen viktig forskjell er vel at både kvinner og menn er mer opptatt av kvinners seksualitet alene og sammen med noen (f.eks. mannen). Det er ikke forbundet med den skyldfølelsen som det gjerne var før og det var vel ikke særlig dannet for en dame å ha en orgasme. Jeg vil anta at andelen av kvinnene som tilfredstiller seg selv av og til er vesentlig høyere nå en den var for få ti-årsiden. Jeg vil også anta at andelen menn som er opptatt av å gi sin kvinne orgasme og vet hvordan han skal kunne gjøre det også har økt vesentlig. Men jeg har vel fortsatt følelsen at det er for mange kvinner som overlater ansvaret for sin egen seksualitet og å drive frem lystene til mannen...... Når det gjelder analsex og oralsex så tror jeg også det er slik som andre har beskrevt over. Manglende prevensjon og dårlig hygiene medførte vel at analsex var mer vanlig og oralsex var mye mindre vanlig enn det er i dag. Leste jeg ikke et eller annet sted om de prostituerte i Roma (i Romertiden) som ofte var jomfruer og som ikke hadde hatt en kundepenis i kjeden en eneste gang... Gabriel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nusse Skrevet 19. oktober 2003 #9 Del Skrevet 19. oktober 2003 Jeg har hørt at det også var svært vanlig med homo-sex mellom menn i den Gresk-Romerske kulturen? Skjeden ble visst bare brukt når det skulle lages barn i de dager.... :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 20. oktober 2003 #10 Del Skrevet 20. oktober 2003 De brukte grisetarmer som kondomer ganske tidlig... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nusse Skrevet 20. oktober 2003 #11 Del Skrevet 20. oktober 2003 Hygienen var jo dårlig i gamle dager, men tenk også på hvor kummerlige og trange boforhold de fleste levde under! Ser i en annen tråd at det er vanskelig å kombinere sexliv med å ha en 8 md. baby i en liten leilighet. Tenk da på hvordan det kunne være før i tiden, med mor og far og en stor barneflokk i en knøttliten leilighet. Ofte måtte t.o.m. noen av barna sove i foreldenes seng. Kan dere skjønne hvordan de fikk til noe seksualliv under slike forhold? :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå