Gå til innhold

Studere i USA et halvt år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal studere et halvt år i USA, og har blitt advart av både familie og venner om at jeg må passe på hva jeg spiser der.

Er det noen som har noen tips til hva jeg bør handle der? Skjønner jo at jeg bør styre unna fast food-kjeder. Har forresten avtalt med meg selv at jeg ikke skal innom slike steder.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Årsaken til at mange går opp i vekt når de studerer i USA er ikke bare mtp på mat, men pga miljøforandringer. Mange kan til og med spise sunnere enn de gjorde før de dro, og i tillegg trene, men allikevel gå opp noe i vekt, uten at det er en betydelig mengde vekt.

Jeg synes ikke du skal bekymre deg for mye om vekta. Kan se for meg at du ikke har problemer med vekta fra før? Om du har et normalt og sunt kosthold, så skal det ikke by på problemer. Kanskje går du opp noen kg, men de forsvinner raskt når du kommer tilbake igjen :)

Nyt heller tiden i et annet land, og alle de kulturelle inputtene du får med deg, og ikke bekymre deg så mye for maten :) Vet ikke om du har problemer med mat fra før, men da jeg studerte i USA hadde jeg akkurat vært i behandling for spiseforstyrrelser, og alt det stresset og fokuset på mat i USA som jeg utsatte meg for førte til at jeg måtte avbryte oppholdet mitt og reise hjem. Det er ikke noe gøy, og det er ikke noe gøy å fremdeles den dag i dag ha spiseproblemer pga noe som startet med et ønske om å gå ned i vekt.

Lykke til!

Skrevet

Mitt intrykk i en matbutikk i USA er at det er mye "villedende" reklame på matvarende. Ting er enten merket med 0 fett (og inneholder da masse sukker), eller så er det merket med 0 sukker (og inneholder masse fett). Så det er greit å være obs på at ting som utgir seg for å være sunt, ikke nødvendigvis er det, og å lese på innholdsfortegnelsen.

• Liker 1
Skrevet

all mat er merka med kcal per porsjon og per pakke, så kan være en idé å lese på det. Ellers er det lurt med valig sundt kosthold, akkurat som hjemme. Men til og med havregryna inneholder karamell(farge men dog).

Skrevet

Mitt inntrykk er at det er forholdsiv lett å finne sunn mat i USA rett og slett fordi utvalget er så stort! Selv oppdaget jeg mange gode, sunne matvarer da jeg bodde der et år :) Men siden utvalget er så stort brukte jeg også tid på handlinga og på å finne de matvarene jeg likte.. leste mye bak på pakningene for å si det sånn. De fleste steder finnes det også gode økologiske/helsekost butikker og de har ofte vanlige, sunne ting.. Var f.eks på en sånn butik jeg kjøpte brød som var ordentlig grovt.

Enig med Periwinkel - masse spennede å prøve ut :enig: Både sunne og mindre sunne ting...

Av sunne, gode ting jeg husker godt er:

Reduced fat wheat thins

Humus (lett å få tak i ferdig og kjempegod)

Masse ferske bær, frukt og grønnsaker

Smoothies

Subway (her får du til og med Atkins meny, ler)

Stort utvalg i yoghurter

Av det mindre sunne men likevel sævrt minneverdige:

Cookies (de har bare SÅ mange gode)

New York style chees cake

Garlic fingers (fås ofte på pizza restaurant)

Curly fries (den beste pommesfrittesen ever)

Det er både billig å bra å spise ute i USA og mange blir nok fristet til å ikke velge så sunne alternativer... Og det er jo greit av og til, men bare ikke hele tiden.. Masse gode supper, salater og sanwhicer også :) Og mexicansk mat! Der jeg bodde var det mye av det og helt super godt!

En ting til, mange som er på en type utveksling drikker en del alkohol - og det kan man jo også legge på seg av;)

Jeg opplevde USA som et land med store kontraster også i forhold til mat (og mye fokos som Periwinkel kommenterte). Jeg bodde f.eks sammen med ei som levde på mye sjokolade, hvitt brød og frierte ting og ei som var helt helse freak og stekte ting i i "non fat cooking spray". Så det å ta ting med en klype salt og holde den gyldene middelvei tror jeg er lurt :jepp:

Skrevet

Årsaken til at mange går opp i vekt når de studerer i USA er ikke bare mtp på mat, men pga miljøforandringer. Mange kan til og med spise sunnere enn de gjorde før de dro, og i tillegg trene, men allikevel gå opp noe i vekt, uten at det er en betydelig mengde vekt.

Jeg synes ikke du skal bekymre deg for mye om vekta. Kan se for meg at du ikke har problemer med vekta fra før? Om du har et normalt og sunt kosthold, så skal det ikke by på problemer. Kanskje går du opp noen kg, men de forsvinner raskt når du kommer tilbake igjen :)

Nyt heller tiden i et annet land, og alle de kulturelle inputtene du får med deg, og ikke bekymre deg så mye for maten :) Vet ikke om du har problemer med mat fra før, men da jeg studerte i USA hadde jeg akkurat vært i behandling for spiseforstyrrelser, og alt det stresset og fokuset på mat i USA som jeg utsatte meg for førte til at jeg måtte avbryte oppholdet mitt og reise hjem. Det er ikke noe gøy, og det er ikke noe gøy å fremdeles den dag i dag ha spiseproblemer pga noe som startet med et ønske om å gå ned i vekt.

Lykke til!

Huff, det hørtes ikke noe gøy ut det som du opplevde. Håper det går bra med deg... :klem:

Jeg drev med noe greier for noen år siden men det var aldri noe big deal så jeg

er ikke bekymret for at noe sånt skal skje. :)

Tusen takk for gode råd fra deg og alle sammen! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...