Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lyst til å kjøpe leilighet til sommeren. Åpnet BSU i år og har spart de 20 000 jeg kan der. Begynner i ny jobb i januar (etter fullført utdanning) og har planer om å spare ganske mye hver måned slik at jeg har EK til huslån til sommeren. Men burde jeg da ikke spare i BSU fordi jeg da må "knerte" hele kontoen og miste skattefordelene i maange år fremover? Kan jeg altså ikke bruke de 20 000 som en del av EK? Hvordan skal man få det til å gå opp når man er så ung, vil kjøpe, men ikke vil gi opp BSU'en enda?

Mulig jeg er litt forvirret her.. hvordan har andre gjort det? Er husbanken evt et alternativ hvis jeg vil spare i BSU, og beholde BSU, men pga BSU da mangler EK?

Komplisert.....!

Tusen takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Be om et møte med banken din - de kan sikkert gi deg gode svar.

Skrevet

Du trenger ikke å bruke BSU til huskkjøpet nå. Du kommer vel til å skifte bolig om noen år?

BSU-kontoen din er jo nystartet og dermed så står det ikke mange kronene der.

Jeg hadde fortsatt å spare på BSU og i tillegg spart opp til egenkapital.

Skrevet

Jeg mener å ha hørt at du kan bruke BSUen som EK, men fortsette å spare på den til den blir full, mao som en slags sikkerhet... Men banken(e) har sikkert svaret på dette!

Skrevet

Jeg ville fortsatt å spare til egenkapital, om du skal kjøpe bolig til sommeren, ville jeg fortsatt å spare på BSU etter kjøp av bolig. I tilegg, så er renten på BSU-kontoen høyere enn lånerenten.

Skrevet

Vanligvis er jeg en svoren tilhenger av sparing i BSU, men i ditt tilfelle ville jeg droppet BSU og heller satt pengene inn på en sparekonto. De enorme fordelene av å kunne spare i BSU de kommende årene overskygger fullstendig de små forskjellene i sparerente.

Skrevet

Burde jeg ta de 20 000 jeg har i BSU ut av BSU-kontoen før årsskifte, da, lillemia?

Jeg brude nok kanskje ta en prat med banken, ja, men litt kjedelig å ta fri fra jobb, da! Jeg håpet kanskje det ville være en helt opplagt fasit for et eller annet smart hode der ute ;)

Skrevet

Pengene på BSU er sikkerhet i seg selv, så du trenger ikke å "knerte" de, og de vil likevel telle med som EK.

Skrevet

Pengene på BSU er sikkerhet i seg selv, så du trenger ikke å "knerte" de, og de vil likevel telle med som EK.

Interessant! Da er det egentlig et ikke-problem med andre ord! Takk skal du ha :)

Skrevet

Mulig jeg har misforstått, men hvordan kan BSU-pengene telle som EK når de ikke brukes som EK? Greit at de teller som sikkerhet, men EK er jo det beløpet man selv må ut med for å kjøpe den aktuelle boligen, i og med at banken bare dekker inntil 90%. Det nytter ikke å ha 10% på konto da, hvis man ikke bruker dem?

TS: Uansett ville jeg ikke brydd med om de 20.000 kr som allerede står på BSU-kontoen, så lenge du sparer opp nok utenom :)

Skrevet

Uten å være helt sikker (jobber ikke i en bank), så mener jeg å ha forstått det slik at banken vil oppmuntre til å fortsette å spare i BSU da dette er svært lønnsomt mtp rente og skattefradrag.

Du kan også bare oprette en BSU konto i de fleste tilfeller, så da vil du gå "glipp av" 30.000 kr i skattefradrag, og en god slump med renter.

Om hvorvidt BSU-en kan dekke de siste 10% uten at de betales ut er jeg litt usikker på, men det er uansett ikke aktuelt her.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Etter å ha snakket med folk som har kjøpt leilighet har jeg samme inntrykk som Nalla. Bankene oppfordrer deg til å spare i BSU, selv etter å ha kjøpt bolig, hvis du har muligheten til det.

Men det er i grunn bare banken som kan svare noe særlig mer, fordi dette kan variere fra bank til bank.

Det skal også være mulig å låne penger til EK gjennom husbanken i visse tilfeller. Ta kontakt med kommunen og hør om dette er en mulighet for deg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...