AnonymBruker Skrevet 7. desember 2010 #1 Skrevet 7. desember 2010 Jeg er ferdig med jusstudiene og har fått meg jobb i et advokatfirma. Selvsagt burde jeg være glad og fornøyd, men i stedet sitter jeg her og er bare redd. Jeg føler at jeg ikke kan noe som helst, at jeg sikkert har overdrevet om kunnskapene mine på intervjuet, og at jeg har tatt meg vann over hodet med denne jobben. Har ikke engang begynt i jobben ennå, men savner allerede den trygge studenttilværelsen. Er det vanlig å ha det sånn når man er nyutdannet? Er det noen som har et råd om hva jeg kan gjøre for å overvinne denne redselen? En dag må jeg jo hoppe i det og starte i en jobb.
Supraspinatus Skrevet 7. desember 2010 #2 Skrevet 7. desember 2010 Jeg er ferdig med jusstudiene og har fått meg jobb i et advokatfirma. Selvsagt burde jeg være glad og fornøyd, men i stedet sitter jeg her og er bare redd. Jeg føler at jeg ikke kan noe som helst, at jeg sikkert har overdrevet om kunnskapene mine på intervjuet, og at jeg har tatt meg vann over hodet med denne jobben. Har ikke engang begynt i jobben ennå, men savner allerede den trygge studenttilværelsen. Er det vanlig å ha det sånn når man er nyutdannet? Er det noen som har et råd om hva jeg kan gjøre for å overvinne denne redselen? En dag må jeg jo hoppe i det og starte i en jobb. Det er nok ingen som forventer at du kommer ferdig utlært. Antageligvis vil det ta et par år før du er på ditt beste i det firmaet uansett. Dette er nok de klar over allerede når de ansatte en helt nyutdannet. De fleste erfarne er nok veldig interessert i å lære bort sin måte også. Ta til deg så mye lærdom du kan når folk fortsatt synes det er kjekt med den nye! Enkelte større firmaer har også mentorprogrammer. Det kan være lurt å finne et sånt, eller evt spørre noen du ser opp til om de vil være en slags mentor for deg. Lykke til!
Nalla Skrevet 7. desember 2010 #3 Skrevet 7. desember 2010 Er det ikke sånn vi alle føler oss når vi starter i en ny jobb eller begynner på et nytt studie? Muligens du hadde den samme følelsen da du først begynte på jus også? Det går nok så bra, lykke til!
SmallTalk Skrevet 7. desember 2010 #4 Skrevet 7. desember 2010 Det er helt vanlig å virkelig føle at man har tatt seg vann over hodet og å begynne å tvile på om man er kompetent til jobben. Du er absolutt ikke alene om den følelsen! Slapp av, arbeidsgiveren din er klar over at dette er din første jobb og de vet at de ikke kan forvente så mye av deg enda. Og de er også klar over at du kan ting i teorien og at du nå skal omforme dette til praksis. Du skal inn i en opplæringsperiode, og det kan nok hende at du blir kastet ut på dypt vann ganske raskt, men de sørger for å gi deg en redningsvest og noen å svømme sammen med sånn at du klarer å komme deg i mål.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå