Gå til innhold

Når pynter du juletreet?  

1 stemme

1. 1. Når pynter du juletreet?

• Siste uka før jul
      2
    • Lille julaften
      46
    • 1. adventssøndag
      1
    • 4. adventssøndag
      0
    • Luciadagen
      0
    • Har ikke juletre
      0

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Hilde K S
Skrevet

Lille julaften. Siste som blir gjort !

Kosearbeidet gjør jeg og jentungen.

Skrevet

Lillejulaften er tradisjonen, men det har hendt at det har blitt pyntet bittelille - men det blir liksom litt feil da.

Skrevet

I vår familie er det tradisjon og pynte det lillejulaften. :P

Etter at jeg traff min mann, har vi pyntet det bittelille, for de har famile selskap, hvert år på lillejulaften.

Det er viktig å kose seg med pyntingen av treet, så derfor flyttet jeg det en dag fram. Orker ikke å pynte på spreng før vi går i selskap.

Gjest Zalomine
Skrevet

Jeg har ikke hatt eget tre enda, men svarer for mine foreldres tre i stedet jeg.

Da vi var små pyntet vi det lille julaften, men etter noen år innførte mamma at det skulle pyntes 22. Vi protesterte, men det ble slik.

Nå har jeg vennet meg til det, treet pynter jeg om kvelden den 22. Vel, jeg pleide gjøre det... Men i fjor feira jeg jul hos min samboers familie (var med å pynta tre der da) og i år kommer jeg nok hjem for sent til å rekke noe juletrepynting.

De siste årene ble nemlig dette min oppgave. Pappa hjelper meg med lysene. Eller, altså, jeg hjelper ham. Og så danderer vi glitteret, mens mamma instruerer. Min bror fatter liten interesse for dette, og er dessuten litt allergisk mot juletreet. Det kan stå der altså, men han er ikke så aktivt med på å pynte det, og holder seg vekke når det skal klippes ned etter jul. Mamma har mer enn nok annet å gjøre (og er ofte ikke helt i form, revmatiker som hun er) så det å pynte treet har altså falt på meg. Og jeg elsker det!

Gleder meg til å pynte et eget tre et år!

Skrevet

Savnet alternativet: På selve julaften, jeg.

Hos oss har det nemlig alltid vært tradisjon å pynte treet tidlig på julaften, mens det er koselige program på TV.....

Skrevet

Det siste som gjøres lille juleaften, samt å pakke inn de siste gavene som er spart til da bare for kosens skyld.

Julaften formiddag er hellig, da skal jeg besøke mitt barns gravsted.

Skrevet

Det skal pyntes på lille julaften, og når jeg får barn skal det pyntes etter at barnet har lagt seg. Husker fremdeles følelsen av å stå opp grytidlig julaften for å komme opp i en ferdig julepyntet stue.. :nisse:

Skrevet
Lille julaften. Siste som blir gjort !

:Nikke:

Skrevet

Enten lille julaften eller selve julaften.

Skrevet

Jeg og datteren koser oss og pynter det på lille julaften. Av og til hvis jeg har full jobbedag eller vi skal levere gaver og spise kvelds hos en av mine foreldre som bor en time unna, så pynter vi det den 22.desember. :)

Skrevet

Juletreet pyntes lille julaften, og som den "slemme" mamma jeg er, så pyntes det om kvelden etter at tassen og eventuelle andre barn er i seng. :nisse:

Gjest Zalomine
Skrevet

Det beste jeg visste som barn var å pynte treet, så for meg er det utenkelig å pyndet det uten fremtidige barn.

Jeg føler meg "snytt" jeg, selv i voksen alder, når jeg ikke får være med. Går glipp av noe av det aller viktigst jo!

Skrevet

De små får lov til å pynte tre hos diverse bestemødre. Så jeg tror ikke de lider noen nød. :blunke:

Skrevet

Lille julaften pyntes juletreet. :)

*glede seg til jul*

Skrevet
Det beste jeg visste som barn var å pynte treet, så for meg er det utenkelig å pyndet det uten fremtidige barn.

Jeg føler meg "snytt" jeg, selv i voksen alder, når jeg ikke får være med. Går glipp av noe av det aller viktigst jo!

Men da har du jo gått glipp av noe annet, nemlig den følelsen jeg hadde når jeg stod opp julaftenmorgen :ler:

Gjest Zalomine
Skrevet

Nja... jeg har min egen følese fra julaften morgen, og selv om det ikke var en overraskelse hvordan treeet var pyntet (ehh, det er det aldri, vi pyntet det da likt hvert åt, mer eller mindre) så var mye forandra fra kvelden før likevel, da jeg var lita altså, fordi "ikke noe var ferdig" når jeg la meg, så det å stå opp julaften, var uansett spesielt.

Det synes jeg forøvrig enda.

Men, hver sine tradisjoner.

En ting jeg lurer på da... de som pynter treet når ungene sover, hvor gamle er ungene når de får se treeet bli pynta da? Pynter man det etter at 5 åringen sover, ok, etter at 15 åringen sover? Hva med 18? 21? Hvor er grensa, liksom? Jeg spør av nysgjerrighet, ikke negativt ment.

Skrevet

Tror det var til vi var sånn ca 8 - 10 år, men husker desverre ikke sikkert..

Men, hver sine tradisjoner.

:Nikke:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...