AnonymBruker Skrevet 7. desember 2010 #1 Skrevet 7. desember 2010 Hallo! Jeg veier rundt 62-63 kg, og jeg er 169 cm høy. På en sånn "spesialvekt" fant jeg ut at jeg har 30 % kroppsfett. Er det sant? I følge diverse nettsider er jeg jo "overfat". Body Fat Content Chart for Women Athlete <17% Lean 17-22% Normal 22-25% Above Average 25-29% Overfat 29-35% Obese 35+% Kilde: http://www.womenfitness.net/body_fat.htm Hva er greia? Har jeg bare sykt lite muskler siden jeg har så høy kroppsfettprosent? Har sittet stille i ganske mange år, så det kan vel tyde på deT?
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2010 #2 Skrevet 7. desember 2010 For mye for hva da? Ikke heng deg opp i dette! Du er sikkert flott =)
sophiaM Skrevet 7. desember 2010 #3 Skrevet 7. desember 2010 hvor ahr du fått tak i denne vekta da? Hadde nok ikke stolt så mye på den hvis jeg ikke hadde veid meg på en av de spesialvektene hos leger/erneringsfysiologer. Og da vil nok de fortelle deg helt riktig kroppsfett osv.
Gjest MarilynM Skrevet 7. desember 2010 #4 Skrevet 7. desember 2010 Hallo! Jeg veier rundt 62-63 kg, og jeg er 169 cm høy. På en sånn "spesialvekt" fant jeg ut at jeg har 30 % kroppsfett. Er det sant? I følge diverse nettsider er jeg jo "overfat". Body Fat Content Chart for Women Athlete <17% Lean 17-22% Normal 22-25% Above Average 25-29% Overfat 29-35% Obese 35+% Kilde: http://www.womenfitness.net/body_fat.htm Hva er greia? Har jeg bare sykt lite muskler siden jeg har så høy kroppsfettprosent? Har sittet stille i ganske mange år, så det kan vel tyde på deT? For det første; De vektene er skjeldent nøyaktige. Ofte snakker vi en feilmargin på nesten 5%, så jeg ville ikke hengt meg opp i det. Den mest nøyaktige målingen du kan få til er måling i vann med spesialvekt, deretter kommer vel en inbody720-maskin (google hvis du vil). Det eneste du kan bruke en slik vekt til er for å se på endringen hvis du f.eks går fra å være stillesittende til å begynne å trene. Da kan tallet endre seg slik at du får et inntrykk av om det du gjør hjelper. Styrketrening kan f.eks gi lite utslag på selve vekta, men mer på fettprosenten, slik at du veier like mye, men kroppssammensetningen blir bedre. Vekta og BMIen din er helt super, men hvis du er stillesittende og føler deg dvask, kan dette muligens bli et lite spark for å begynne på trening? Mange treningssentere i de store byene har også den inbody-maskinen, det koster omtrent 500,- for måling og informasjon/veiledningstime med personlig trener. Uansett, om det skulle stemme at fettprosenten din er 30%, ligger du bare rett over normalområdet, og alt som trengs er litt mindre tid i sofaen. Ikke stress med det ihvertfall, stresshormoner lagrer fett..
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2010 #5 Skrevet 7. desember 2010 Var en sånn "hjemmevekt", ja. Hehe, uff. Håper virkelig ikke jeg er 30 %, da? Det er jo skikkelig ille. :D
Rød Heltinne Skrevet 7. desember 2010 #6 Skrevet 7. desember 2010 Det står at Athlete og Lean har 17-22%. Jeg hadde 14% sist jeg sjekket, og tro meg, jeg ser lagt ifra "lean" eller atletisk ut. Så tror man bare må se seg selv i speilet og tenke fornuftig. Syns du selv at du burde gått ned litt i fettprosent? Tror du at det ville forbedret hverdagen din og fremmet helsen din? Eller rett og slett at det ville få deg til å føle deg mer komfortabel i din egen kropp? Hvis nei, så anbefaler jeg deg å bare gi blanke i alle disse tallene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå