Gjest Thrillseeker Skrevet 7. desember 2010 #1 Del Skrevet 7. desember 2010 I dagens samfunn er det like vanlig for kvinner å komme med falske voldtektsanklager, som det er for menn å voldta kvinner. Årsakene til at kvinner kommer med disse falske anklagene varierer sterkt, men er ofte motivert av årsaker som hevn, skjule sin egen utroskap, misunnelse, oppmerksomhet osv. En enda større grunn til at kvinner så ofte kommer med slike anklager mot menn, er fordi de slipper unna med det. Omtrent alle falske voldtektssaker blir henlagt fordi politiet kvier seg til å forfølge sakene. Og skulle de forfølge saken er straffen latterlig liten. 3 falske voldtektsanklager gir ikke mere en 1 måned i fengsel. Men konsekvensene for den som blir rammet av falske voldtektsanklager er minst like store, og om ikke større, en de som blir voldtatt. Personen risikerer å havne i fengsel for noe han ikke har gjort. Han vil oppleve store økonomiske tap iforhold til advokat, jobb, saksomkostninger og store erstatningssummer til de som kommer med anklagene. Han vil videre, selv om han skulle bli frifunnet, gjerne bli stemplet som en voldtektsmann. I værstefall går det så langt at personen må flytte og forlate jobb, familie og venner pga. slike anklager. For ikke å snakke om den psykiske belastningen av å gjennomgå en slik prosess og måtte leve med voldtektsstempelet resten av livet. Men falske voldtektsanklager er ikke bare et problem for den som blir anklaget, det er også et stort problem ovenfor de kvinner som faktisk blir voldtatt. Det er veldig viktig for disse kvinnene å bli trodd når de henvender seg til politiet. Denne troverdigheten kan forsvinne helt hvis dagens kvinner fortsetter i samme grad å komme med falske voldtektsanklager. Løsningen for å bli kvitt problemet er strengere straffer, og da må det være betydelig strengere straff en voldtekt. Det må videre avsettes store ressurser for å få tatt disse kvinnene, og ikke minst må det bli mye strengere krav til bevisførsel for kvinner som hevder de har blitt voldtatt, slik at uskyldige ikke blir dømt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vulpes Skrevet 7. desember 2010 #2 Del Skrevet 7. desember 2010 Har du kilder til denne påstanden? "I dagens samfunn er det like vanlig for kvinner å komme med falske voldtektsanklager, som det er for menn å voldta kvinner." Ellers er jeg så klart enig i at det er en veldig stygg ting å anklage noen for å ha gjort en så grov handling når det faktisk ikke er sant. Men at det er veldig vanlig kjenner jeg meg ikke igjen i fra min egen vennekrets i hvert fall. Jeg ser derimot tegn til det motsatte, at jenter som har opplevd overgrep kvier seg for å definere det som overgrep, og føyser det bort heller enn å gjøre noe med det. Et problem i denne saken er vel at det blir enda skumlere enn det allerede er å anmelde en voldtekt, om man kan ende opp med å bli anklagd selv. Det er jo allerede et stort mørketall av voldtekter som aldri blir anmeldt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BabyBlue Skrevet 7. desember 2010 #3 Del Skrevet 7. desember 2010 Straff for voldtekt: 30 år Straff for å komme med falske voldtetksanklager: 30 år Jeg driter i om denne dama har unger å ta seg av: når hun har åpnet kjeften sin og kommet med så forferdelige anklager skal hun sitte inne så lenge som mulig, for dette ødelegger for de som faktisk er offer for voldtekt. Hadde det vært så strengt hadde folk holdt seg innenfor lovens rammer, men neida... Men at det er like vanlig som å voldta tviler jeg sterkt på! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Thrillseeker Skrevet 7. desember 2010 #4 Del Skrevet 7. desember 2010 Har du kilder til denne påstanden? "I dagens samfunn er det like vanlig for kvinner å komme med falske voldtektsanklager, som det er for menn å voldta kvinner." Ellers er jeg så klart enig i at det er en veldig stygg ting å anklage noen for å ha gjort en så grov handling når det faktisk ikke er sant. Men at det er veldig vanlig kjenner jeg meg ikke igjen i fra min egen vennekrets i hvert fall. Jeg ser derimot tegn til det motsatte, at jenter som har opplevd overgrep kvier seg for å definere det som overgrep, og føyser det bort heller enn å gjøre noe med det. Et problem i denne saken er vel at det blir enda skumlere enn det allerede er å anmelde en voldtekt, om man kan ende opp med å bli anklagd selv. Det er jo allerede et stort mørketall av voldtekter som aldri blir anmeldt. Det finnes ingen statistikk over hvor mange falske voldtektsanklager det er, men med tanke på at langt over 50% av alle voldtektsanklager blir henlagt, og at disse ikke blir følgt opp av politiet for å se om en falsk voldtektsanklage foreligger, er det stor grunn til å tro at mørketallene her er store. Meget store. At kvinner kan vegre seg mot å anmelde, fordi de risikerer å bli straffeforfulgt er på ingen måte et argument. Jeg risikerer å bli straffeforfulgt på alle områder i samfunnet hvis jeg kommer med falsk anmeldelse mot noen, hvorfor skal kvinner som kommer med voldtektsanklager slippe billigere unna? Det finnes såklart ingen grunn. Rettsikkerheten til menn som blir anklaget for voldtekt må bli bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Thrillseeker Skrevet 7. desember 2010 #5 Del Skrevet 7. desember 2010 Straff for voldtekt: 30 år Straff for å komme med falske voldtetksanklager: 30 år Jeg driter i om denne dama har unger å ta seg av: når hun har åpnet kjeften sin og kommet med så forferdelige anklager skal hun sitte inne så lenge som mulig, for dette ødelegger for de som faktisk er offer for voldtekt. Hadde det vært så strengt hadde folk holdt seg innenfor lovens rammer, men neida... Men at det er like vanlig som å voldta tviler jeg sterkt på! Helt enig der, straffene for begge deler burde selvfølgelig økes for å avskrekke og det burde ikke være noe unntak for noen. At det er like vanlig som å voldta, er ikke noe man kan si med sikkerhet, men at det finnes store mørketall over falske voldtektsanklager er det ingen tvil om. Politiet forfølger rett og slett ikke slike saker, de henlegger de bare. Kanskje ikke uten grunn da at 9 av 10 voldtektssaker ikke ender med straffeforfølgelse, men heller ender opp med å bli henlagt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vulpes Skrevet 7. desember 2010 #6 Del Skrevet 7. desember 2010 Det finnes ingen statistikk over hvor mange falske voldtektsanklager det er, men med tanke på at langt over 50% av alle voldtektsanklager blir henlagt, og at disse ikke blir følgt opp av politiet for å se om en falsk voldtektsanklage foreligger, er det stor grunn til å tro at mørketallene her er store. Meget store. At kvinner kan vegre seg mot å anmelde, fordi de risikerer å bli straffeforfulgt er på ingen måte et argument. Jeg risikerer å bli straffeforfulgt på alle områder i samfunnet hvis jeg kommer med falsk anmeldelse mot noen, hvorfor skal kvinner som kommer med voldtektsanklager slippe billigere unna? Det finnes såklart ingen grunn. Rettsikkerheten til menn som blir anklaget for voldtekt må bli bedre. Det at mange av voldtektsanklagene blir henlagt er vel mye pga mangel på bevis, ikke at det mest sannsynlig var en falsk anklage? Og som sagt, veldig mange voldtekter blir aldri anmeldt. Jeg vet om flere jenter som har den holdningen at det nesten ikke er noe poeng i å anmelde, da det bare er vondt og ofte ikke fører noen vei uansett. Jeg skjønner argumentet ditt når du sier at det ikke bør ha noe å si at færre voldtekter vil bli anmeldt. Men likevel er det noe man bør tenke på. Jeg vet ikke, men tror at voldtektsproblemet er et mye større problem en falske voldtektsanklager. Dermed er det ganske uheldig om enda færre voldtekter blir anmeldt. Men som sagt, det er så klart en veldig stygg sak å komme med falske anklager om voldtekt. Absolutt. Det er ikke det jeg diskuterer 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2010 #7 Del Skrevet 7. desember 2010 Falsk anklage burde medføre samme straff som det den feilaktig anklagede risikerer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Thrillseeker Skrevet 7. desember 2010 #8 Del Skrevet 7. desember 2010 Det at mange av voldtektsanklagene blir henlagt er vel mye pga mangel på bevis, ikke at det mest sannsynlig var en falsk anklage? Og som sagt, veldig mange voldtekter blir aldri anmeldt. Jeg vet om flere jenter som har den holdningen at det nesten ikke er noe poeng i å anmelde, da det bare er vondt og ofte ikke fører noen vei uansett. Jeg skjønner argumentet ditt når du sier at det ikke bør ha noe å si at færre voldtekter vil bli anmeldt. Men likevel er det noe man bør tenke på. Jeg vet ikke, men tror at voldtektsproblemet er et mye større problem en falske voldtektsanklager. Dermed er det ganske uheldig om enda færre voldtekter blir anmeldt. Men som sagt, det er så klart en veldig stygg sak å komme med falske anklager om voldtekt. Absolutt. Det er ikke det jeg diskuterer Tror du ærligtalt 9 av 10 voldtektssaker blir henlagt kun pga. manglendes beviser? Det du må spørre deg selv om er hvorfor politiet ikke etterforsker disse sakene videre, for å finne ut om det er falske anklager som ligger til grunn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vulpes Skrevet 7. desember 2010 #9 Del Skrevet 7. desember 2010 Tror du ærligtalt 9 av 10 voldtektssaker blir henlagt kun pga. manglendes beviser? Det du må spørre deg selv om er hvorfor politiet ikke etterforsker disse sakene videre, for å finne ut om det er falske anklager som ligger til grunn. Jeg tror mangel på bevis har mye å si, ja. Politiet har kanskje ikke ressurser til å etterforske alle sakene til punkt og prikke? Er mye lettere å diskutere det her om man sitter på mer fakta egentlig. Nå virker det som at både du og jeg bare synser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2010 #10 Del Skrevet 7. desember 2010 Straff for voldtekt: 30 år Straff for å komme med falske voldtetksanklager: 30 år Jeg driter i om denne dama har unger å ta seg av: når hun har åpnet kjeften sin og kommet med så forferdelige anklager skal hun sitte inne så lenge som mulig, for dette ødelegger for de som faktisk er offer for voldtekt. Hadde det vært så strengt hadde folk holdt seg innenfor lovens rammer, men neida... Men at det er like vanlig som å voldta tviler jeg sterkt på! Som om jeg skulle sagt det selv! Voldtekt og falske voldtektsanklager bør straffes likt, og generelt sett synes jeg straffen burde økes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BabyBlue Skrevet 7. desember 2010 #11 Del Skrevet 7. desember 2010 Jeg tror forresten mange voldtektssaker blir henlagt fordi politiet ser for mye av det, noe som sier litt om hvor ressursterkt politiet er... Folk blir garantert voldtatt hver dag her i Norge, men det er bare så mange som blir anmeldt, og bare så mange voldtektsforbrytere som faktisk blir straffet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2010 #12 Del Skrevet 7. desember 2010 herregud skyt meg 1 prosent av alle voldtekter ender med dom fordi det ikke finnes likestilling ennå det er en stor jævla løgn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vulpes Skrevet 7. desember 2010 #13 Del Skrevet 7. desember 2010 herregud skyt meg 1 prosent av alle voldtekter ender med dom fordi det ikke finnes likestilling ennå det er en stor jævla løgn Jeg tar heller og skyter deg for dårlig språk. Skjønte ikke helt hvor du ville med dette innlegget. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2010 #14 Del Skrevet 7. desember 2010 Straff for voldtekt: 30 år Straff for å komme med falske voldtetksanklager: 30 år Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2010 #15 Del Skrevet 7. desember 2010 De fleste voldtekter skjer av kjente/bekjente. Når det ikke er synlig skader så har det veldig lett for å bli ord mot ord. Selv om politiet tror at vedkommende faktisk har voldtatt så hjelper det ikke uten bevis. Derfor henlegges veldig mange av disse sakene. Jeg antar at disse som urettmessig anklager noen for voldtekt er noe psykisk ustabile og handler ut i fra noe der og da. Nå er jo politiet også trent til å kunne avsløre falske anmeldelser. Dette skjer jo og en sjelden gang kommer det fram i media. Jeg vet kun om en som har anklaged noen urettmessig for voldtekt. Dette ble avslørt. Grunnen var at hun var helt i starten av tenårene og ikke hadde kommet hjem en natt. Som forklaring til sine foreldre så ble en mann anklaget for voldtekt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
thirteen Skrevet 21. desember 2010 #16 Del Skrevet 21. desember 2010 Vel, jeg vil vurdere å sjekke kildene mine hvis jeg var deg. Det er gjennomsnittlig 1000 voldtektsanmeldelser i året(periode 2005-2008)Kilde, mens det tyder på at det skjer en plass mellom 8000 og 16000 voldtekter/voldtektsforsøk i året. Kilde I Kilde II Hadde det vært like vanlig å legge inn falsk anklage som å voldta så hadde vi vel sett på et mye større antall anmeldelser? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2010 #17 Del Skrevet 22. desember 2010 I dagens samfunn er det like vanlig for kvinner å komme med falske voldtektsanklager, som det er for menn å voldta kvinner. Årsakene til at kvinner kommer med disse falske anklagene varierer sterkt, men er ofte motivert av årsaker som hevn, skjule sin egen utroskap, misunnelse, oppmerksomhet osv. En enda større grunn til at kvinner så ofte kommer med slike anklager mot menn, er fordi de slipper unna med det. Omtrent alle falske voldtektssaker blir henlagt fordi politiet kvier seg til å forfølge sakene. Og skulle de forfølge saken er straffen latterlig liten. 3 falske voldtektsanklager gir ikke mere en 1 måned i fengsel. Men konsekvensene for den som blir rammet av falske voldtektsanklager er minst like store, og om ikke større, en de som blir voldtatt. Personen risikerer å havne i fengsel for noe han ikke har gjort. Han vil oppleve store økonomiske tap iforhold til advokat, jobb, saksomkostninger og store erstatningssummer til de som kommer med anklagene. Han vil videre, selv om han skulle bli frifunnet, gjerne bli stemplet som en voldtektsmann. I værstefall går det så langt at personen må flytte og forlate jobb, familie og venner pga. slike anklager. For ikke å snakke om den psykiske belastningen av å gjennomgå en slik prosess og måtte leve med voldtektsstempelet resten av livet. Men falske voldtektsanklager er ikke bare et problem for den som blir anklaget, det er også et stort problem ovenfor de kvinner som faktisk blir voldtatt. Det er veldig viktig for disse kvinnene å bli trodd når de henvender seg til politiet. Denne troverdigheten kan forsvinne helt hvis dagens kvinner fortsetter i samme grad å komme med falske voldtektsanklager. Løsningen for å bli kvitt problemet er strengere straffer, og da må det være betydelig strengere straff en voldtekt. Det må videre avsettes store ressurser for å få tatt disse kvinnene, og ikke minst må det bli mye strengere krav til bevisførsel for kvinner som hevder de har blitt voldtatt, slik at uskyldige ikke blir dømt. Hvilket grunnlag har du for å uttale deg om dette? En voldtatt får også ødelagt ganske mye. Tror ikke du kan forestille deg det uten å ha vært i situasjonen. Jeg vet ikke hvordan det er, men jeg regner med det er helt jævlig. Jævligere enn man tror. Det er nok ingen tvil om at det er en enorm belastning for en mann (eller kvinne for den del) å gå igjennom systemet med anklager, rettssak, rykter osv. Jeg unner ingen uskyldige det. Men samtidig tror jeg vi skal være forsiktige med å si det er en like stor/større påkjenning enn å bli voldtatt. For det vet vi faktisk ikke. Elendighet er vanskelig å måle. Er voldtekten veldig brutal og/eller utført av en tillitsperson/bekjent/venn/familie/kjæreste, tror jeg elendigheten offeret opplever når ganske høyt opp på skalaen. Jeg vil påstå at belastningen for vedkommende er ganske stor. Ja, kanskje minst like stor som for de som er falskt anklaget! Jeg sier ikke, som du sier, at belastningen er større for den ene eller den andre. Det har jeg ingen kunnskap om. Men at belastningen er stor for begge parter kan vi nok være enige om. Voldtekt, og anklager om dette, er alvorlig. Voldtekt burde etterforskes og slåes hardt ned på. Det burde også falske anklager. Ja, helt enig i at falske anklager ødelegger mye for dem som faktisk blir voldtatt. Synes det er helt forferdelig. Synes også det er forferdelig for de som blir anklaget på falskt grunnlag. Dette er også en grunn til at alle slike anklager burde etterforskes nøye - slik at gjerningsmenn blir tatt, og slik at uskyldige blir renvasket. (Beklager rotete synsing fra min side. Litt sent nå. Og kanskje jeg ikke er så objektiv som jeg skulle ønske.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2010 #18 Del Skrevet 22. desember 2010 Jeg ble voldtatt. Eller, jeg tørr ikke si voldtatt en gang, for jeg vet ikke hvor grensen går. Jeg var i alle fall 18 år og avdrukken og "sov". Dette var en kompis av vennene mine, så jeg erget meg litt for å fortelle det til noen. men når jeg førsten turte fortelle det til hun jeg anså som min beste venninne, fikk jeg responsen "jeg tror deg ikke, ikke lyv om sånt da!" Dette fikk også venninnen min høre av politiet, etter hun ble voldtatt på samme måte som meg. Skal det være rett, at man ikke skal tørre å gå til politiet, og dermed ikke tørre og være alene ute pga disse mennene, og bli beskyldt for falske anklagelser ?! Slike "voldtekter" har man heller ingen bevis på at er voldtekt.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå