Troyamin Skrevet 7. desember 2010 #1 Skrevet 7. desember 2010 Som overskriften sier, så har min mann havnet i koma. Våkner han opp, blir han uansett liggende lenge på sykehus og det er ikke sikker jeg får "kontakt" med han eigang... Vi har hatt separate kontoer i hver vår bank. Vi kom ikke så langt at vi fikk samlet det sammen før han ble syk. Han får stønader fra nav. Disse kommer ikke inn på konto så lenge han ikke sender inn meldekort. Har jeg rett til å gjøre dette? Jeg har uansett ikke hans koder på nav sine sider. Hvordan går jeg fram? Hvilke rettigheter har jeg i forhold til hans bank? Og kan forsikringselskapet hans hjelpe meg på noe vis? Er det annet jeg må tenke på? Det er hans hus, men han har skrevet testament som sikrer meg huset dersom han faller fra.
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2010 #2 Skrevet 7. desember 2010 Har dessverre ingen råd å gi mht økonomi, men vil gi deg en og ønsker alt det beste for deg og din mann
Oliven Skrevet 7. desember 2010 #3 Skrevet 7. desember 2010 Huff så trist da. Du må kontakte hans forsikring å forklare saken Kontakt nav. Noe stønad har han vel krav på uansett og de kan vel få hjelpet deg med utfyllinga eller ta det manuellt på nav kontoret dere hører til. Kontakt banken og forklar de situasjonen. Hør så hva disse krever. Jeg vil tro det kan variere fra bank til bank, hva slags forsikring og stønad man har og om man kjenner noen på disse kontorene i forhld til fullmakt osv. Jeg vil tro at om du er oppgit som nærmeste pårørende har du også krav på å få snakke med en sosionom på sykehuset som kan hjelpe deg. Og kanskje legen som behandler han kan hjelpe deg. Mulig de kan umyndiggjøre han eller lage noe skriv slik at det må oppnevnes en verge til han, midlertidig i første omgang sikkert. Litt rotete skrevet, men det datt inn litt mens jeg skrev Håper at du klarer å nøste litt opp i dette.
Devana Skrevet 7. desember 2010 #4 Skrevet 7. desember 2010 Jeg kan dessverre ikke komme med noen andre råd enn: Be om å få snakke med en sosionom på sykehuset han ligger. Dette mener jeg du faktisk har rett på, og her kan du få hjelp til råd om det økonomiske.
Troyamin Skrevet 7. desember 2010 Forfatter #5 Skrevet 7. desember 2010 Takk for svar Så fort jeg får start på bilen så får jeg ta meg en tur innom nav og banken. Kjempelurt å kontakte sosionom på sykehuset. Hadde glemt at de hadde et slikt tilbud på rikshospitalet. Håper de har samme tilbud på Ullevål.
SmallTalk Skrevet 7. desember 2010 #6 Skrevet 7. desember 2010 Det er rart dersom det ikke er en sosionom tilknyttet Ullevål. De pårørende til de som ofte blir lagt inn der har vanligvis ekstremt mye som må ordnes iløpet av kort tid, i tillegg til tusen andre tanker i hodet, og da synes jeg det er rart hvis de ikke har til sosionomtilbud der. I tillegg til det du har nevnt så er det en ting til du skal huske på, og det er å ta vare på deg selv også midt oppi alt dette. 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2010 #7 Skrevet 7. desember 2010 Min nåværende samboer ble innlagt på sykehus med en tilstand som kanskje kan defineres som en "mild koma". Han var tidvis våken, men ikke istand til å snakke med bank, NAV osv. Jeg var på det tidspunktet veldig ny som kjæresten hans, så det var ikke naturlig at jeg tok over økonomien. Men foreldrene og broren tok seg av det. De snakket med banken og fikk fullmakter til å styre kontoen og betale regninger osv. Når det gjelder NAV og meldekort: Han skal vel sykemeldes nå? Da blir det vel ikke lenger meldekort? De har helt sikkert sosionom på sykehuset, det har de selv på små sykehus i distriktene. Be om å få snakke med en av dem og få hjelp til alt det praktiske. Ikke glem å ta vare på deg selv oppi dette. Jeg klarte ikke det, og det straffet seg på sikt. Jeg traff den berømte veggen noen måneder senere. Be om hjelp fra venner, familie og ansatte på sykehuset. Ikke tenk på å være "flink pike" som skal takle alt selv. 1
Christina_ Skrevet 7. desember 2010 #8 Skrevet 7. desember 2010 Hei, jeg vet ikke svarene på det du spør om, men sender deg en varm
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2010 #9 Skrevet 8. desember 2010 til deg! De har helt sikkert sosionom på Ullevål - de har det jo på sykehuset på Hønefoss (ex-naboen min fikk god hjelp der).
Lizzee Skrevet 8. desember 2010 #10 Skrevet 8. desember 2010 Det er rart dersom det ikke er en sosionom tilknyttet Ullevål. De har flere sosionomer på Ullevål. Min venninne som hadde en langtidssyk sønn fikk mye god hjelp. Det er bare å spørre der.
Troyamin Skrevet 8. desember 2010 Forfatter #11 Skrevet 8. desember 2010 Gode dere er Jeg har kontaktet NAV i dag. Ikke mye å hente der. Ingen visste noe og datasystemet lå nede. Ble lovet at de skulle kontakte meg så fort de visste noe. Jeg bor ca 5,5 timer unna Ullevål så jeg skal ringe og og høre om de har sosionom der. I så fall bestille time hvis det går an. Har bare litt kaos her hjemme, så ting tar litt lengre tid enn det vanligvis ville gjort. Skal innom banken hans i morgen. Tar med ekteskapsattesten for sikkerhetskyld. Tusen takk for gode svar
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2010 #12 Skrevet 8. desember 2010 Det er sosionomer på Ullevål. Flere. Da mitt barn lå på barneavd. i 6 mnd. så måtte jeg har hjelp av sosionom for å få til alt rundt økonomien fordi jeg måtte ha permisjon fra jobb og masse sånn. De har masse kunnskap om hvordan du skal få gjort alt det praktiske i en vanskelig fase av livet. Ikke nøl med å kontakte Ullevåls sosionomer, de har rutiner for dette og vet hva du kan gjøre!! De hjalp meg masse i en tid hvor hodet mitt var et helt annet sted for å si det sånn. Og du skjønner sikkert hva jeg mener.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2010 #13 Skrevet 8. desember 2010 Hei! Jeg kan anbefale sosionomtjenesten på Ullevål. De har god erfaring med slike saker, og kan hjelpe deg med å kontakte ditt lokale NAV. Ofte får de til raskere løsninger på slike problemer fordi de vet hvordan systemet virker, og du kan bruke mindre tid på å navigere i NAV-jungelsen selv. Ta kontakt med sykepleieren som har ansvar for mannen din, så vil hun/han formidle kontakt med sosionom for deg. Jeg har selv jobbet på Ullevål og har svært god erfaring når det gjelder samarbeid med sosionomene der. til deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå