Gå til innhold

Skjønner meg ikke på vekta

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har slitt med overvekt mesteparten av livet, og har det siste året vært kjempeflink med både riktig kosthold og mosjon. Har gått ned en god del kg, men tar det rolig for at kroppen skal venne seg til den nye livsstilen.

For 2-3 måneder siden skjedde noe veldig trist, og jeg ble akutt deprimert. Jeg hadde ikke ork til å tenke på å lage sunn mat, så jeg valgte enkle ferdigprodukter istedet. Det ble verre og verre, og i et par måneder nå har jeg spist så mye junkfood som jeg aldri før har gjort. Det har gått i frossenpizzaer, taco, burger med chips, potetgull, sjokolade, kaker, cola, smågodt og slikt som er fyfy og neinei. Jeg har spist usunt omtrent hver dag, og i store mengder. I tillegg har jeg tilbrakt de siste par månedene i sofaen, har knapt orket å gå ut.

Likevel står vekta mi bom stille. Jeg har prøvd andre vekter også, og alle viser omtrent det samme (et par kg i variasjon, men det er vel normalt at det varierer fra vekt til vekt). Hva i alle dager skyldes dette? Jeg ville trodd jeg hadde gått opp massevis av kilo til nå.

Nå har jeg endelig klart å skjerpe meg og komme tilbake til et sunnere kosthold igjen. Det skal bli interessant å se om vekta fortsatt vil stå stille.

Er det noen som kan skjønne hvorfor vekta ikke har rørt seg til tross for at jeg har fråtset i usunn mat?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

TS her.

Ingen som har peiling?

Jeg hører jo alle si at det handler om kalorier inn og kalorier ut, men dette får jeg ikke til å stemme med min livsstil de siste månedene.

Skrevet

TS her.

Ingen som har peiling?

Jeg hører jo alle si at det handler om kalorier inn og kalorier ut, men dette får jeg ikke til å stemme med min livsstil de siste månedene.

Skjønner godt du er forundret egentlig, ble litt nyskjerrig jeg å ;)

Kanskje du egentlig ikke har fått i deg like mye som du tror?

Skrevet

Mange går ned i vekt når de blir deprimerte. Kanskje det kan være grunnen? Kanskje det er hormoner og sånnt som har skylda for vekttapet. Selv om mange sier at vektbalansen kun styres av kcal inn og kcal ut, så er nok kroppen mer avansert enn som så..

• Liker 2
Skrevet

1. Siden du har vært mye i ro, kan kroppen ha mistet en god del muskelmasse. Om man i tillegg har lagt på seg fett, vises ikke dette på vekta.

2. Det kan hende at kaloriinntaket ditt ikke er så stort som du tror det er, selv om du har spist usunt. Har du regnet over hvor stort inntaket ditt har vært på daglig basis?

Supert at du har tatt tak i kostholdet igjen! :tommelsmil:

• Liker 1
Skrevet

TS her.

Jeg trodde det var vanlig at deprimerte gikk ned i vekt fordi de ikke hadde matlyst? I mitt tilfelle har jeg trøstespist istedet.

Jeg har ikke regnet nøyaktig over kaloriinntak, men når en vanlig dag kunne se slik ut så sier det seg egentlig selv at kaloriinntaket må ha vært skyhøyt:

Frokost: 4 brødskiver med masse smør, salami og majones. Gjerne en yoghurt i tillegg, eller en banan.

Lunsj: Noe i samme bane som frokost, eller f.eks. 3-4 pizzastykker fra gårdagen, eller en porsjon risgrøt med masse sukker, kanel og smørøye.

Middag: Burger og chips fra Burger King med cola (ikke lightvariant), eller en hel frossenpizza med ekstra ost, eller taco med ost og rømme osv.

Kveldsmat: Noen grillpølser varmet i mikroen sammen med potetsalat, eller brødskiver som til frokost.

I tillegg til dette har jeg spist mange "mellommåltider" bestående av chilinøtter, peanøtter, pepperkaker, hveteboller, sjokolade osv. Jeg har drukket minst tre liter sukkerbrus pr uke, og drukket kakao med krem 2-3 ganger i uka.

Det kan jo stemme at noe muskler har gått over til fett, men jeg har jo ikke vært akkurat supertrent fra før heller (har kun gått turer, ikke trent hardt). Dessuten er ikke klærne blitt strammere.

Det er nesten som om kroppen har satt seg selv i dvalemodus denne perioden. Kanskje det har med hormoner å gjøre som en sa? Håper i hvertfall at vekta går nedover nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...