Gå til innhold

Ubrukt ferie ved sykdom!

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym i dag.

Hei!

Jeg lurer på om noen kan svare meg!

Har vært sykemeldt siden april, og har derfor ikke fått brukt noe av ferien min (vi har 5 ukers ferie), det kan se ut som om jeg blir sykemeldt resten av året.

Det jeg lurer på, får jeg da betalt for disse fem ukene? Sjefen er imot at vi overfører ferie fra år til år!

Grunnen til at jeg spør er at økonomiansvarlig nevnte dette for meg!

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har krav på forrige års opptjente feriepenger for denne ferien - uavhengig av om du søker den over til neste år eller ei. Men jeg er ikke sikker på om du kan søke over mer enn to uker til neste år. Din vanlige lønn får du vel dekket av trygdekontoret? Det beste er nok å ringe dem for å spørre kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym i dag.

Jeg har fått feriepenger, men det er jo snakk om 5 uker jeg skulle hatt ferie som jeg ikke har hatt, skal jeg ikke da ha lønn for disse?

Jeg hadde ikke tenkt på det før økonomiansvarlig sa at, hvis du er sykemeldt ut året så får du dobbelt lønn i januar, men jeg stoler ikke helt på han!

Men, men! Den som lever får se!

Hvis noen vet, så er jeg takknemlig for svar! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal ha betalt for feriedagene dine kommer litt an på hvordan lønnen utbetales. Hvis dere får lønn i 11 måneder og feriepenger 1 måned, så har du fått feriepengene og skal ikke ha noe mer. Feriepengene skal da dekke lønn den tiden du tar ferie.

Noen steder har man lønn i 12 måneder. Dvs man får lønn i 11 måneder, feriepenger + lønn - opptjente feriedager i en måned. Dvs hvis man har ferie etter ferieloven så får man i praksis feriepenger og lønn for 1 dag.

Hvis det er siste måten det gjøres på der du jobber, så skal du få overført/utbetalt ikke avviklet ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette på www.lovdata.no.

Ferielovens § 9

(1) (Ferieavvikling under sykdomsfravær mv)

Arbeidstaker som blir helt arbeidsufør før ferien, kan kreve at ferien utsettes til senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes senest siste arbeidsdag vedkommende arbeidstaker skulle hatt før ferien.

Arbeidstaker som har vært helt arbeidsufør minst 6 virkedager i ferien, kan kreve at et tilsvarende antall virkedager ferie utsettes og gis som ny ferie senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes uten ugrunnet opphold etter at arbeidet er gjenopptatt.

Medfører arbeidsuførhet at feriefritid ikke blir avviklet innen ferieårets utløp, kan arbeidstaker kreve å få overført inntil 12 virkedager ferie til det påfølgende ferieår. Krav om overføring må fremsettes innen ferieårets utløp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...