AnonymBruker Skrevet 7. desember 2010 #1 Skrevet 7. desember 2010 Jeg har 3 barn, hvor den ene er tenåring, mens de to andre har passert 20-årene. Alle er jenter og egentlig ikke så storspiste. Ingen av dem er tykke. Men i det siste har hun ene tatt helt av med spisingen. Før trente hun hver dag og spiste sunt,men nå har hun fått kjæreste og alt er endret. Hun spiser 2-3 middager hver dag. Pizza, taco, pasta osv. Gjerne fastfood i svære mengder også. Har vi spist en god middag i 5-tiden kan man vedde på at når kvelden kommer lager hun et måltid til. Istedenfor å ta en brødskive eller frukt. Dette er fryktelig dyrt, har et matbudsjett som ikke ligner grisen. 2-3 tusen i uka! Handler mat nesten hver dag og det forsvinner før jeg får snudd meg. Dessuten er det usunt, før sommeren kommer har hun nok lagt på seg endel kilo. Dette vet jeg plager henne selv også, ønsker ikke at hun skal bli feit. Har hintet og sagt det rett ut at hun ikke får lage middag 3 ganger til dagen og fråtse på en slik måte, men det bare fortsetter. I tillegg kommer masse snacks. Har jeg kjøpt en sjokolade som hele familien skal dele i helgen f.eks hender det at hun plutselig har slukt hele! Uten å spørre engang... Begynner å gå lei denne enorme og kostbare fråtsingen. Dette gjelder mest hun eldste, de to andre er også glad i usunn mat, men begrenser seg og trener mye. Noen tips eller andre i samme situasjon?
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2010 #2 Skrevet 7. desember 2010 Enkelt og greit: IKKE kjøp usunn mat! Det hører helgen til.
SusanneGullet Skrevet 7. desember 2010 #3 Skrevet 7. desember 2010 Har desverre ingen tips og komme med. Men har opplevd det samme selv faktisk, da jeg var yngre og ble sammen med samboeren min, da spiste jeg bare drittmat og la på meg 30 kg. Jeg angrer så fælt på dette den dag i dag, men slik er det og være forelsket og lykkelig, du driter rett og slett i slike ting. Jeg vet verfall at jeg hadde satt utrolig stor pris på om noen kunne pratet vett i hode på meg før jeg var en flodhest. Håper det fikser seg for deg, og datteren din.
CafeLatte Skrevet 7. desember 2010 #4 Skrevet 7. desember 2010 På tide å jobbe når man er 20 vel.Fult mulig å jobbe ved siden av skolen.Jeg hadde bedt hun bidra til mat hvis hun skal bo der..Ganske frekt å kreve at du skal betale for hennes fråtsing. 3
2046 Skrevet 7. desember 2010 #5 Skrevet 7. desember 2010 Enig med CafeLatte. Når man har rundet 20 er det på tide at man bidrar økonomisk om man fortsatt bor hjemme. 4
Tulling Skrevet 7. desember 2010 #6 Skrevet 7. desember 2010 3 MIDDAGER ? Middag er dyrt. Jeg irriterer meg hvis samboeren min spiser to middager. Og det skjer ikke så veldig ofte en gang, og dette er en voksen person som bidrar like mye som meg. Er bortkastet og unødvendig med mer enn en middag for dagen, og ikke minst usunnt og fetende! Be henne spise brødskive eller betale maten selv. Det der høres jo helt villt ut. 1
Rosalie Skrevet 7. desember 2010 #7 Skrevet 7. desember 2010 Du får begynne å fakturere småtuppene kostpenger.
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2010 #8 Skrevet 7. desember 2010 Takk for svar:) Hun har 2 jobber ved siden av studiene sine, men jeg kan ikke ta betalt av henne. Det føles feil. I så fall må det bli noe a la hvis hun skal ha mer enn 1 middag må hun kjøpe det selv. Jeg kjøper usunn mat som pizza for å ha til helgen eller hvis vi har det travelt en dag. Ikke for at hun skal spise den en mandags ettermiddag fordi det er godt... Må være mulig å lagre mat, sunn og usnn, i sitt eget hus uten at det forsvinner.
CafeLatte Skrevet 7. desember 2010 #9 Skrevet 7. desember 2010 (endret) Takk for svar:) Hun har 2 jobber ved siden av studiene sine, men jeg kan ikke ta betalt av henne. Det føles feil. I så fall må det bli noe a la hvis hun skal ha mer enn 1 middag må hun kjøpe det selv. Jeg kjøper usunn mat som pizza for å ha til helgen eller hvis vi har det travelt en dag. Ikke for at hun skal spise den en mandags ettermiddag fordi det er godt... Må være mulig å lagre mat, sunn og usnn, i sitt eget hus uten at det forsvinner. Da får du bare takke deg selv.Du kjøper inn mat hun liker som er usunn,og hun spiser den.3 Middager på en dag er ikke normalt. Hvis du ikke vil ta imot penger fra en voksen 20 åring så får du slutte å kjøpe inn usunn mat.Da kanskje hun skjønner at hun skal kjøpe slike ting selv om hun har lyst på det. Og ts det er ganske normalt at voksene barn hjelper til økonomisk hjemme. Endret 7. desember 2010 av CafeLatte 2
2046 Skrevet 7. desember 2010 #10 Skrevet 7. desember 2010 (endret) Hadde hun ikke bodd hjemme måtte hun tatt opp fullt stipend og lån, og betalt +/- 5000 i måneden bare for tak over hodet. (8700,- i måneden fra lånekassen). Det er selvfølgelig forståelig at du ønsker å hjelpe barna dine så mye som mulig. Men nå er de faktisk voksne, og slik du beskriver situasjonen din er de også en økonomisk byrde for deg. (litt off-topic: men det å ha to jobber ved siden av et fulltidsstudium må uten tvil gå utover hvor mye tid hun bruker på å studere?) Endret 7. desember 2010 av 2046
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2010 #11 Skrevet 7. desember 2010 Som moren min sa til meg. Det er mitt hus, og skal dere bo her er det på mine premisser. Vi fikk spise maten hun lagde, og om vi ville ha noe annet måtte vi kjøpe selv. Vi fikk heller ikke lov til å gå å ta og ta og spise henne ut av huset.Det sa hun at hun ikke hadde råd til. Kan du ikke bare si til datteren din at du ikke har råd? Det sa moren min til meg, og det hjalp. Så kan du si at hun ikke får lov til å ta det du har kjøpt inn til senere. Det forstår hun når du sier ifra. Så kan du si at hun må kjøpe selv om hun vil ha mer mat. Dessuten må du si til henne at det ikke er bra å spise sånn ... det er usundt!
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2010 #13 Skrevet 7. desember 2010 Å ta betalt av datteren din er mer eller mindre riktig når hun er såpass gammel. De må jo lære at mat koster det og. Alle i min omgangskrets som bor/bodde hjemme betalte rundt 2000kr i måneden, og handlet godteri selv.
Gjest jomfrua Skrevet 7. desember 2010 #14 Skrevet 7. desember 2010 Jeg har 3 barn, hvor den ene er tenåring, mens de to andre har passert 20-årene. Alle er jenter og egentlig ikke så storspiste. Ingen av dem er tykke. Men i det siste har hun ene tatt helt av med spisingen. Før trente hun hver dag og spiste sunt,men nå har hun fått kjæreste og alt er endret. Hun spiser 2-3 middager hver dag. Pizza, taco, pasta osv. Gjerne fastfood i svære mengder også. Har vi spist en god middag i 5-tiden kan man vedde på at når kvelden kommer lager hun et måltid til. Istedenfor å ta en brødskive eller frukt. Dette er fryktelig dyrt, har et matbudsjett som ikke ligner grisen. 2-3 tusen i uka! Handler mat nesten hver dag og det forsvinner før jeg får snudd meg. Dessuten er det usunt, før sommeren kommer har hun nok lagt på seg endel kilo. Dette vet jeg plager henne selv også, ønsker ikke at hun skal bli feit. Har hintet og sagt det rett ut at hun ikke får lage middag 3 ganger til dagen og fråtse på en slik måte, men det bare fortsetter. I tillegg kommer masse snacks. Har jeg kjøpt en sjokolade som hele familien skal dele i helgen f.eks hender det at hun plutselig har slukt hele! Uten å spørre engang... Begynner å gå lei denne enorme og kostbare fråtsingen. Dette gjelder mest hun eldste, de to andre er også glad i usunn mat, men begrenser seg og trener mye. Noen tips eller andre i samme situasjon? Sånn hadde mine barn også gjort hadde de fått lov. Men hos meg er det restriksjoner: 1 middag etter jobb/skole. Det er ikke lov å gå å spise etter kl 1900 - da er det kun frukt som teller. Vi har ikke pizza annet enn når vi skal spise den - det er ikke noe vi oppbevarer i huset. Bacon har vi måttet ha restriksjoner på..........kun 1 pk i helgen. Det handler kun om sunn fornuft. Og har ikke barna det - så må de lære det. Det er ikke ubegrenset tilgang på goder i livet
Omega Skrevet 7. desember 2010 #15 Skrevet 7. desember 2010 Hun har 2 jobber ved siden av studiene sine, men jeg kan ikke ta betalt av henne. Det føles feil. I så fall må det bli noe a la hvis hun skal ha mer enn 1 middag må hun kjøpe det selv. Hva føles mest feil? Å ha et matbudsjett på 2-3000 kr i uka, hvor eldstedatteren over 20 år fråtser i et par-tre middager hver dag, eter opp grandisen og eser ut som ei dundre? Eller føles det mer feil å forvente at hun skal kjøpe drittmaten sin selv, hvis hun absolutt har ambisjoner om å fortsette leve usunt? Setter du ikke grenser så vil det bare fortsette i det same sporet. Ditt hus, dine penger, din datter, ditt ansvar (når hun ikke klarer ta ansvar selv). 4
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2010 #16 Skrevet 7. desember 2010 I alle dager! De over 20 kan faktisk bidra litt selv. Der hadde jeg satt foten ned. Skal de virkelig være nødvendig å forklare en voksen person at godteri i huset er til alle og at man deler med seg?
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2010 #17 Skrevet 7. desember 2010 Enig i at ungen kan bidra med matpenger selv om hun er student. Ellers bør hun og dere andre spise skikkelig mat som metter lenge, feks rent kjøtt, fisk og egg. Pasta, ris og brød er stort sett bare vomfyll. Så må dere bli flinke til å handle inn mat som er på tilbud. I høst har det feks vært ribbe til 15 kr kiloen. Da er det bare å fylle fryseren.
bttb Skrevet 7. desember 2010 #18 Skrevet 7. desember 2010 Jeg reagerer mest på at de går og tar "selv om de ikke har lov". Hva skjer da, når de gjør noe de ikke har lov til? Hjemme hos mine foreldre hadde det blitt rabalder om noen gikk og forsynte seg av pizza i fryseren på eget initiativ, der er det brødboksen, og kun brødboksen som står til fri disposisjon (og frukt og andre ting som evt står fremme). Det høres ikke ut som datteren din skjønner hvor mye mat faktisk koster, og da har du gjort henne en bjørnetjeneste ved bare å kunne forsyne seg av det hun vil. Enkleste løsningen slik jeg ser det er å si at hun kan få vanlig middag hjemme, skal hun ha noe utenom det må hun kjøpe det selv. Og da faktisk REAGERE når hun tar noe. Enten ved å kreve betaling eller be henne dra seg til butikken (så får hun litt trim også )
Gjest Rebekka Skrevet 7. desember 2010 #19 Skrevet 7. desember 2010 Er det bare jeg som lurer på årsaken til denne fråtsingen? At man får kjæreste er ikke årsak nok i min bok. Jeg lurer på om det ligger noe annet bak, noe som plager henne og som gjør at hun trøster seg med mat, eventuelt en fysisk grunn til at hun føler behov for mer mat. Det er vel ikke normalt å plutselig begynne å fråtse på den måten? 2
Gjest BabyBlue Skrevet 7. desember 2010 #20 Skrevet 7. desember 2010 Det er du som kjøper maten og du som kontrollerer hva du tar inn i huset. Det å begynne å fråtse på den måten kan tyde på at det ligger i psyken, så snakk med henne. Det er ikke normalt at kroppen sånn plutselig begynner å kreve mat på den måten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå