Gå til innhold

Alle førskolelærere/studenter, barnehageansatte, og evt. andre med kompetanse..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er mamma til to barnehagebarn, der vi for et halvt år siden byttet til en nokså nyetablert barnehage med en ung arbeidsstab. Først og fremst må jeg presisere at dette er ikke kritikk mot unge, nyutdannede førskolelærere. Jeg er selv en ung mor. Jeg setter spørsmålstegn ved kompetanse ved denne ped.lederen, samt andre ting ved dagligrutinene i denne barnehagen.

Jeg håper dere kan svare på disse spørsmålene. Da hadde jeg vært evig takknemlig, fordi vi er i en tankeprosess med det å ta barna ut av denne barnehagen.

1. Hvor mye veier foreldres synspunkt ift. barnehagehverdagen og enkelte ting? Er det problematisk dersom foreldre stiller spørsmålstegn ved:

- Hente/bringe-situasjonen? Ingen av de ansatte møter oss i garderoben. Jeg vet flere nyere barnehager praktiserer dette, men er det ikke da ok at noen møter oss i døren inn til avdelingen? At vi føler oss velkommen, at barnet føler det blir sett, at de viser interesse for beskjeder vi foreldre vil gi?

- Kosten barnehagen fører? Med litt reaseach finner jeg fort ut at barnehagens eier er vegitarianer, og noe alternativ i kosten. Dette bærer barnehagen preg av. Jeg er selv for alternativ mat, og er nok litt over gjennomsnittet interessert i kosthold. Likevel stiller jeg meg undrende til at barnehagen har den praksisen å servere små barn f.eks. sterkt krydret indisk mat, coscos-salat, fårikål, osv. Dette er jo i utgangspunktet ok. Men når vi betaler skyhøye kostpenger(over det som er normalt), forventer jeg at barna iløpet av en aktiv barnehagedag får servert mat de SPISER. Ped.ledere må jo ha kunnskap omkring barns smaksløker. Altså, små barn har sterkere smaksløker enn voksne. Slike utprøvinger er ok, men mener det er foreldrenes ansvar.

- Underbemanning i barnehagen? Er det noe vi foreldre kan blande oss inn i? Jeg har vet et par anledninger fått inntrykk av at det er vanskelig å fylle opp vaktene, noe som har resultert i IKKE akseptable holdninger. Vil ikke gå inn på episodene, men det er noe som er hårreisende. Rett og slett. Men som jeg har kviet meg med å si, og ergo en stund siden. Vil det da bli dumt å ta dette opp med ped.leder/styrer når episoden fant sted for to-fire måneder siden?

2. Er det problematisk å stille spørsmålstegn ved holdningen til en av ped.lederne? Jeg er selv over gjennomsnittet interessert i pedagogikk, og har flere år med utdanning på området, noe barnehagen er klar over. Likevel vil jeg nødig fremstå som noen besserwisser. Ped.leder det er snakk om er nyutdannet og ung. Hun er etter mitt skjønn over gjennomsnittet interessert i å "følge boka", noe som er typisk for enkelte nyutdannede. Det verste med henne er hennes stressende vesen. Hun prater veldig fort, og det kan ha innvirkning altså. Dette resulterer i at hun ikke "ser" barna, føler jeg. Hun overser barns glede, sorg, osv. i enkelte settinger, som en barnehageansatt med flere år på beina har kunnet ha sett. Jeg er oppriktelig bekymert for det ene barnet mitt, men vet ikke hvordan jeg skal gripe fatt i denne situasjonen???

Videoannonse
Annonse
Gjest jultilalle87
Skrevet

Hei:) langt innlegg dette her. men mitt svar blir forholdsvis kort:) du har fullstendig rett. 100%! om jeg var deg, ville jeg først tatt en prat med barnehage lederen, og tantene. om det ikke virker, ville jeg rett og slett byttet barnehage. det er enklere å bytte miljø, enn å forandre en personlighet. men igjen, du har en gang vært nyutdannet, og du var kanskje usikker i jobben din. etter hvor god innsikt det virker som du har, så antar jeg at du har blitt mye flinkere i jobben din. Kanskje dette blir tilfellet på barnehagen? hvem vet.. lykke til, og gi gjerne en oppdatering når noe skjer. K

Skrevet

Jeg skjønner at du vil bli møtt i garderoben, men med underbemanning osv. blir det vanskelig å ta vare på barne inne på avdelingen hvis en av de ansatte går i garderoben hele tiden. Husk at 18 forskjellige barn blir levert til barnehagen før 10, og hentet etter 14 (avhenger av kjernetiden til barnehagen, hvis de i det hele tatt har neon). 5minutter på velkomst på hver unge blir ganske lang tid det altså! Og i praksis så jeg at det tok lengre enn 5 min for de fleste å levere. 5min x 18 = 1,5 time for en ansatt til å stå i garderoben og pjatte. Da jeg var i praksis så jeg dette som en uting. Barnet blir tatt imot godt nok når det løper inn på avdelingen. :)

Skrevet

Jeg skjønner at du vil bli møtt i garderoben, men med underbemanning osv. blir det vanskelig å ta vare på barne inne på avdelingen hvis en av de ansatte går i garderoben hele tiden. Husk at 18 forskjellige barn blir levert til barnehagen før 10, og hentet etter 14 (avhenger av kjernetiden til barnehagen, hvis de i det hele tatt har neon). 5minutter på velkomst på hver unge blir ganske lang tid det altså! Og i praksis så jeg at det tok lengre enn 5 min for de fleste å levere. 5min x 18 = 1,5 time for en ansatt til å stå i garderoben og pjatte. Da jeg var i praksis så jeg dette som en uting. Barnet blir tatt imot godt nok når det løper inn på avdelingen. :)

Korreksjon: "...blir det vanskelig å ta vare på de andre barnA inne på avdelingen..."

Skrevet

Skjønner hva du mener, Anonym bruker. Jeg må presisere at jeg er ikke førskolelærer selv, men har pedagogikk som utdanningsbakgrunn, pluss litt barnehagejobbing for en god stund tilbake.

Hovedpoenget mitt er ikke fem minutter på hver av foreldrene. Hovedpoenget er å hilse på barnet og spørre hvordan det har det. Det er vel noe vi voksne også ville ha likt? Og at de SER at vi kommer, og møter oss. Og de få gangene vi har beskjeder å gi, at de da er lydhøre. Mine barn springer ikke bare inn på avdelingen. Mine barn er usikre, og hver morgen resulterer dette i gråt. Dette må tas tak i, og det er de barnehageansattes jobb spør du meg.

Skrevet

Å møte barna og få dem til å føle seg trygge når de kommer er et minimumskrav. Jeg jobber selv i barnehage, og hos oss er denne praksisen veldig viktig. Selvfølgelig er barn forskjellige. Noen kan faktisk ikke fordra oppmerksomhet om morgenen, og vil egentlig bare være i fred. Mens andre liker å bli møtt med "God morgen, navn", et smil og litt småprat. Dette skal tilrettelegges.

Når det kommer til maten synes jeg det er spennende at de prøver ut nye smaker. Om barna ikke liker alt så skal de ikke gå sultne resten av dagen. Da finnes jo alternativ som brød. Varmmat er noe som oftest bare serveres en gang i uka, og da er det bare positivt med litt nye ting. Alt det andre får de nok hjemme. Det beste vil være å variere litt. Litt "normal" mat og litt ny og spennende mat.

Skrevet

Som førskolelærerstudent vet jeg at foreldresammarbeid er en vesentlig del av oppgavene til ped.leder. Det er i utgangspunktet ped.leder som har ansvaret for at dette fungerer. I din barnehage har jeg ikke intrykk av at de følger opp på den biten.

Ang. maten så bør barnehagen legge opp til et sunt og variert kosthold hos barna. Vet du at barna lar være å spise maten de får i barnehagen fordi de ikke liker den eller er dette noe du antar? (Foreldresamarbeid igjen.) Har selv opplevd at foreldre nærmest hindrer barna i å smake på ny mat, fordi de antar at barna ikke vil like den. Men nå kjenner jo ikke jeg deg. Det viktigste er uansett at barna er mett og god når måltidet er over.

Jeg ville bedt om en prat med ped.leder der du tar opp de punktene du er usikker på. Lag gjerne en liste. Om det ikke blir forandringer bør du i hvert fall få vite begrunnelsen.

Skrevet

Jeg er mamma til to barnehagebarn, der vi for et halvt år siden byttet til en nokså nyetablert barnehage med en ung arbeidsstab. Først og fremst må jeg presisere at dette er ikke kritikk mot unge, nyutdannede førskolelærere. Jeg er selv en ung mor. Jeg setter spørsmålstegn ved kompetanse ved denne ped.lederen, samt andre ting ved dagligrutinene i denne barnehagen.

Jeg håper dere kan svare på disse spørsmålene. Da hadde jeg vært evig takknemlig, fordi vi er i en tankeprosess med det å ta barna ut av denne barnehagen.

1. Hvor mye veier foreldres synspunkt ift. barnehagehverdagen og enkelte ting? Er det problematisk dersom foreldre stiller spørsmålstegn ved:

- Hente/bringe-situasjonen? Ingen av de ansatte møter oss i garderoben. Jeg vet flere nyere barnehager praktiserer dette, men er det ikke da ok at noen møter oss i døren inn til avdelingen? At vi føler oss velkommen, at barnet føler det blir sett, at de viser interesse for beskjeder vi foreldre vil gi?

- Kosten barnehagen fører? Med litt reaseach finner jeg fort ut at barnehagens eier er vegitarianer, og noe alternativ i kosten. Dette bærer barnehagen preg av. Jeg er selv for alternativ mat, og er nok litt over gjennomsnittet interessert i kosthold. Likevel stiller jeg meg undrende til at barnehagen har den praksisen å servere små barn f.eks. sterkt krydret indisk mat, coscos-salat, fårikål, osv. Dette er jo i utgangspunktet ok. Men når vi betaler skyhøye kostpenger(over det som er normalt), forventer jeg at barna iløpet av en aktiv barnehagedag får servert mat de SPISER. Ped.ledere må jo ha kunnskap omkring barns smaksløker. Altså, små barn har sterkere smaksløker enn voksne. Slike utprøvinger er ok, men mener det er foreldrenes ansvar.

- Underbemanning i barnehagen? Er det noe vi foreldre kan blande oss inn i? Jeg har vet et par anledninger fått inntrykk av at det er vanskelig å fylle opp vaktene, noe som har resultert i IKKE akseptable holdninger. Vil ikke gå inn på episodene, men det er noe som er hårreisende. Rett og slett. Men som jeg har kviet meg med å si, og ergo en stund siden. Vil det da bli dumt å ta dette opp med ped.leder/styrer når episoden fant sted for to-fire måneder siden?

2. Er det problematisk å stille spørsmålstegn ved holdningen til en av ped.lederne? Jeg er selv over gjennomsnittet interessert i pedagogikk, og har flere år med utdanning på området, noe barnehagen er klar over. Likevel vil jeg nødig fremstå som noen besserwisser. Ped.leder det er snakk om er nyutdannet og ung. Hun er etter mitt skjønn over gjennomsnittet interessert i å "følge boka", noe som er typisk for enkelte nyutdannede. Det verste med henne er hennes stressende vesen. Hun prater veldig fort, og det kan ha innvirkning altså. Dette resulterer i at hun ikke "ser" barna, føler jeg. Hun overser barns glede, sorg, osv. i enkelte settinger, som en barnehageansatt med flere år på beina har kunnet ha sett. Jeg er oppriktelig bekymert for det ene barnet mitt, men vet ikke hvordan jeg skal gripe fatt i denne situasjonen???

jobber som ped.leder i bhg - svarer deg etter min mening.

1.- Det er viktig med foreldresamarbeid, men akkurat hvordan dagen foregår rent praktiskt er veldig vanskelig å ta hensyn til da det er mange foreldre med forskjellige meninger. Bhg må få finne den måten som fungerer best for dem, og de har nok sine argumenter på det. Er du misfornøyd så ta det gjerne opp med dem, gjerne på foreldremøte og la dem forklare hvorfor de ikke møter dere i garderoben. Har de ingen gode argumenter ser jeg heller ingen grunn til å ikke endre dem.

-Dere betaler for kosten i bhg, og har selvfølgelig noe dere skulle ha sagt. Bhg har retningslinjer de skal følge og dette innebærer ett relativt sunt og variert kosthold. De tingene du beskriver er ikke etter min mening usunne. Kanskje ikke dine barn liker det, men hva med alle de andre? Vi prøver selv ut retter som vi mener kan være spennende alternativer for barna, og barn trenger gjerne å smake 10 ganger på en ting før de liker det.

-Underbemmaning i bhg. Dette er ikke noe foreldre skal legge seg oppi. Dersom bhg har problemer med å få inn vikarer (noe som ER veldig vanskelig for tiden) gjør de gjenværende så godt de kan. Alternativet er å stenge bhg ved underbemanning.. du får jo selv vurdere hva du syns er best.. En episode som skjedde for 2-4 mnd siden syns jeg ikke du trenger å ta opp.. det er gått for lang tid... Du forteller om en hårreisende hendelse.. skulle gjerne ha visst hva det var?

2. Holdning til ped.leder... du sier hun er ett "stressende vesen" og ikke ser barna. Hvor mye ser du henne i arbeid i løpet av en dag...?? Du sier ikke noe om i hvilke situasjoner dette er, men jeg antar at det er i hente-og bringe situasjoner, og da kan jeg skrive under på at det ikke er lett å skulle ha full fokus på de andre barna når foreldre også forlanger full fokus på dem og deres barn når de leverer/henter. Å angripe en nyutdannet ped.leder (ja hun vil nok føle det som ett angrep) tror jeg definitivt ikke hjelper hennes "stressende vesen".. det er mulig derfor hun er stresset fordi hun er nyutdannet, og det faktum at hun vet du har utdanning innen pedagogikk. Hun er redd for å gjøre feil som ny, og da følger man alt etter boka. Man har ingen erfaringer å basere evt avgjørelser på..

Ikke glem å tenke på hva som er det beste for ditt barn og ikke deg.. Lykke til..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...