Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må bare få ut litt frustrasjon her...

For litt siden flyttet jeg til England og det var litt skummelt og flytte ut fra huset til mamma og pappa og begynne på en utdanning i et helt annet land. Jeg har møtt mange hyggelig mennesker, men jeg opplever at jeg liker best de som også er fra andre land.

Jeg opplever at selv om det finner kjempe mange hyggelige briter er mange av dem utrolig frekke. Jeg har aldri møtt slik oppførsel før. Jeg er så vandt med mennesker som er varme og hyggelige selv om en ikke kjenner dem, men her er det utrolig mange som er frekk og iskald mot folk de ikke kjenner.

Det kan være fremmede på gaten, folk som jobber i butikken og spesielt de som jobber på toget.

I dag skjedde det en missforståelse på toget hvor jeg hadde fått feil billett i billett luken og selv om jeg hadde betalt mer enn nok penger for billetten gjaldt den ikke mellom 16-18.30 noe som jeg ikke hadde anelse om. Jeg ba om en billett som jeg kunne bruke hele tiden. Konduktøren gikk helt av skaftet og tvang meg til å betale 21 pund ekstra enda jeg forsøkte å si at jeg kjøpte billetten på tog-stasjonen og at de må ha gjort en feil eller latt være å si til meg at jeg ikke kunne bruke den da. Jeg prøvde også å si at jeg var norsk og at jeg ikke skjønte at når det sto off peak på billetten betyr det at du ikke får bruke den til et hvis tidspunkt, men han brydde seg ikke og alle på toget så på oss. Jeg kunne ikke skjønne hvorfor han lagde så mye oppstyr. Ingen skade skjedde, toget var ikke fult, alle hadde sitte plass og jeg hadde betalt for billetten. Men han behandlet meg som en som hadde sneket seg på toget. Han kunne i alle fall forklart meg hva som var galt på en pen måte, men isteden for var han sur og sint og hele toget fikk det med seg. Bare en person prøvde å forsvare meg.

Jeg ble så fornærmet at jeg begynte nesten å gråte. Det var så gale. Jeg greide å holde meg til jeg kom hjem før tårene kom. Jeg har aldri blitt behandlet på den måten og jeg vet at det ikke er noe å gråte over, men jeg er så sinnssykt lei av folk som er sint og sur på meg hele tiden. Jeg får det hver eneste dag i dette helvetes landet. Alt er nytt og det er ganske vanskelig å måtte klare seg selv og være helt alene i et fremmed land og så møter jeg på folk som er kald mot meg hver eneste dag. Jeg greier ikke ligge merke til det når folk er snill en gang fordi det er når folk er slem jeg tar det til meg. Det er egentlig litt psykisk nedbrytende.

Jeg føler ikke at folk er slik i Norge. Jeg trodde britiske mennesker skulle være snille jeg. Det er alltid det jeg har hørt. Jeg mener det er jo mange av dem som er veldig hyggelige, men så langt har jeg møtt UTROLIG mange slemme.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du av utenlandsk opprinnelse? Er ikke noe nytt at briter ikke liker muslimer

Skrevet

Er du av utenlandsk opprinnelse? Er ikke noe nytt at briter ikke liker muslimer

Nei jeg er etnisk norsk.

Skrevet

Bor du i London? Dette er litt storbyfenomen tror jeg. Folk er mere stressa og har piggene ute. Har også lagt merke til at folk kan kommentere noe ved en høylytt som om en ikke hørte en. Intrykket mitt er at jo større og travlere by jo mere lager folk seg "sin egen lille verden", de kan så slenge med leppa om andre utenforstående omtrent som de eksisterte i et parallellt univers og ikke kunne høre det men de liker overhodet ikke at noen andre bryter inn i deres.

Så det kan nok bli et kultursjokk for noen fra "lille Norge" men det går seg til etter hvert som du blir vant. Det er jo ikke noe personlig ment mot deg, ikke ta det innover deg!

• Liker 1
Skrevet

Det har ikke noe med deg personlig å gjøre kjære deg :)

Mennesker sier så mye rart og dumt, folk er slitne, strever med ting på hjemmebane, har en kjip og dårligbetalt jobb som konduktør.

Prøv å husk at folk strever med egne ting, og at det er vanskelig for dem å huske at andre også strever.

Konduktøren var nok vant med ungdommer som prøver å jukse med bilettene, og var irritert over dette. Husk at det aldri har noe med deg å gjøre personlig! Og at ting vil bedre seg når man blir eldre.. :) Når man er ungdom blir man ofte behandlet litt dårlig fordi det er så mange ungdommer som oppfører seg ille.

Skrevet

Jeg bor ikke i selve London. Det er en del av London, men det er 50 minutter med tog. Så det er ikke midt i storbyen akkurat. :tristbla:

Jeg vet at hvis de er frekk mot meg er de sikkert frekk mot alle, men det er ikke akkurat særlig morsomt å bli behandlet slikt.

Skrevet

Det har ikke noe med deg personlig å gjøre kjære deg :)

Mennesker sier så mye rart og dumt, folk er slitne, strever med ting på hjemmebane, har en kjip og dårligbetalt jobb som konduktør.

Prøv å husk at folk strever med egne ting, og at det er vanskelig for dem å huske at andre også strever.

Konduktøren var nok vant med ungdommer som prøver å jukse med bilettene, og var irritert over dette. Husk at det aldri har noe med deg å gjøre personlig! Og at ting vil bedre seg når man blir eldre.. :) Når man er ungdom blir man ofte behandlet litt dårlig fordi det er så mange ungdommer som oppfører seg ille.

Jo kanskje. :sjenert: Men jeg er faktisk 20 nå. Folk på min alder oppfører seg vanligvis ganske pent. Men det er mulig jeg ser en smule yngre ut...

Folk som tror at livet til ungdommer er problem fritt og enkelt må virkelig være på bærtur. Kan ikke vente med å bli behandlet som en "voksen" for å bli behandlet som er drittunge er ikke kult.

Skrevet

Det er ikke unikt for briter, akkurat. Jeg har faktisk møtt hyggeligere folk der enn i Frankrike, for å si det sånn. Jeg begynte nesten å gråte hos legen her i forrige uke (jeg er 25..) fordi hun var så frekk og lite forståelsesfull og skjelte meg ut. Og resepsjonistene her jeg bor spiser sitron til frokost.

Skrevet

Huff, høres ikke bra ut.

Men ja, det er også mange frekke briter. Jeg har bodd der selv (Glasgow) og man kom jo også over en del som ikke oppførte seg. Men, ha fokus på at det faktisk er veldig mange av dem som også er veldig hyggelige, faktisk høfligere og mer sosiale enn mange i Norge!

Det vil jo alltid finnes både skikkelige og dårlige mennesker uansett hvor du bosetter deg, det gjelder også i Norge. Man merker kanskje uvennlighet bedre når man bor i utlandet fordi man i begynnelsen kan oppleve å ikke kunne språket fullt ut med alle nyanser samt at man kanskje ikke er var over små kulturelle forskjeller som finnes. Tilsvarende er det jo mange utlendinger som beskriver nordmenn som kalde og uvennlige.

Men det var helt undøvendig av konduktøren og kjefte og smelle. Vel kan de kreve at man betaler mellomlegget mellom en billigbillett og en fullprisbillett dersom man faktisk ikke kan bruke billigbilletten men de skal si det på en rolig og saklig måte, og i slike tilfeller har du faktisk rett til å forsvare deg uansett hvor du er hen. Om du opplever noe tilsvarende igjen, se på navnskiltet som togkonduktører i Storbritannia gjerne har. Legg merke til hvilket togselskap du reiser med, hvilken rute og når. Dermed skriver du en skriftlig klage til selskapet. En fin ting med briter er ofte at selskaper legger vekt på å være serviceminded, det er hvertfall min erfaring. Dermed er det stor sannsynlighet for at de tar slike klager alvorlig.

Man har også lov til å svare i samme tone. "I don't like your behaviour you non educated delinquent" er noe som kan fungere :lur:

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke unikt for briter, akkurat. Jeg har faktisk møtt hyggeligere folk der enn i Frankrike, for å si det sånn. Jeg begynte nesten å gråte hos legen her i forrige uke (jeg er 25..) fordi hun var så frekk og lite forståelsesfull og skjelte meg ut.

Det er dessverre ikke bare i Frankrike, heller. Det samme skjedde meg meg på mitt norske legekontor. Jeg tror at man treffer slike mennesker overalt, Norge er dessverre intet unntak. Men muligens tar man slikt mer til seg i utlandet hvor man kanskje ikke har et trygt og etablert nettverk å støtte seg til.

Skrevet

Det er dessverre ikke bare i Frankrike, heller. Det samme skjedde meg meg på mitt norske legekontor. Jeg tror at man treffer slike mennesker overalt, Norge er dessverre intet unntak. Men muligens tar man slikt mer til seg i utlandet hvor man kanskje ikke har et trygt og etablert nettverk å støtte seg til.

Jeg begynte å gråte hos legen en gang, men det var fordi fastlegen min ikke var der og en ung mann som sikkert var ganske ny som lege var der istedet. Jeg kom for å spørre om psykolog time fordi jeg var skikkelig deprimert og slet med dårlig selvtillit og han var ikke forståelsesfull i det hele tatt.

• 3 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Nesten det samme skjedde med meg i går, og det var utrolig ekkelt og lite hyggelig å oppleve.

Jeg er i Norge, og jeg bruker å betale "student" fordi jeg er elev ved videregående skole. Har alltid med meg skolekortet som bevis.

Av forskjellige grunner har jeg måttet bruke skolekortet fra 2012 og får ikke noe nytt fra skolen. Bakpå skolekortet er det en kulturkode, og fordi mitt er fra forrige sesong så har jeg visstnok feil farge.

Dette har egentlig hendt 2 ganger, og det er bare eldre togkonduktører i 60-70-årene det har hendt, de fleste sjekker det ikke. Den første gangen, da jeg ikke var klar over det, måtte jeg betale mellomlegget og kontduktøren var litt småfrekk.

Jeg har hatt planer om å prøve å bytte den fargebrikken på baksiden, men jeg er sjeldent på skolen og har vært litt usikker på hvordan jeg skal gjøre det, så jeg har utsatt det og håpet på at ingen sjekker baksiden igjen.

Men i går var jeg så utrolig uheldig igjen, og da den gamle mannen ba om å få sjekke baksiden av kortet skjønte jeg at de neste sekundene ikke kom til å bli behagelige. Togvognen var HELT full, det var ganske seint så det var ganske stille og.

Han startet talen sin med .."Hadde jeg vært deg, så hadde jeg tatt å byttet kodebrikken bakpå kortet ditt, for dette kortet er nemlig ikke gyldig! Jeg gir deg en, ÈN sjanse til å bytte, og det får du gjøre i morra! Det er din feil at du ikke gidder å gjøre det!" i den sure tonen.

Jeg satt der helt lamslått, klarte ikke si annet enn "ok.." med gråten i halsen.

Jeg er klar over at jeg bør bytte så raskt så mulig, jeg håper bare at jeg slipper å betale for nytt skolekort. Uansett, denne "brikken" visste jeg ikke om før jeg ble konfrontert av konduktør, og jeg mener det burde vært informert om da man kjøper billetten.

De fleste konduktører er greie, men enkelte burde jekke seg ned 5 hakk. Jeg er klar over at de bare følger reglene, men de kan ihvertfall forklare det på en pen måte i stedet for å underholde hele vogna.

Gjett hvem som ikke klarte å komme seg på skolen i dag heller da?

Jeg blir oppriktig sur for at det fortsatt finnes slike folk i serviceyrker i 2014, men det er ikke noe jeg kan gjøre noe med.

Skal ihvertfall bytte så fort jeg kommer meg på skolen.

Anonymous poster hash: f5493...c32
AnonymBruker
Skrevet

Glefs tilbake. Altså, ikke vær stygg mot folk, men vis at du ikke lar deg tråkke på. Ofte legger de ikke merke til hvordan de behandler andre, trøtte og stressa som de gjerne er, men det er ingen unnskyldning til å oppføre seg som dritt. Dessuten er det flere steder litt der at dersom du ikke setter deg i respekt, får du ikke respekt.

Etterhvert som du får den holdningen inn at ingen får kødde med deg blir du også mer autoritær og det merker folk. Du lærer fort å ikke ta det til deg når andre glefser, selv om det er litt hardt i starten.

Anonymous poster hash: 80da1...225
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...