Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nyskjerrig på hva folk mener når de bruker ordet "kristen".

Videoannonse
Annonse
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Det første som slår meg er "en person som tror på Gud", men det er selvfølgelig like mange difinisjoner som det er kristne.

Skrevet (endret)

Jeg tror noe av det nærmeste man kommer er noe sånt som: "en som ser på Jesus som Kristus, og dermed også som ens frelser". Det er Jesus som er det sentrale i kristendommen, og som skiller den fra de andre semittiske religionene. Både muslimer og jøder "tror på Gud".

Endret av Tabris
  • Liker 1
Skrevet

Vi hadde denne diskusjonen i klassen for noen uker siden. En i klassen svarte "en som er medlem i statskirka". Det er feil i mine øyne. Jeg mener er kristen er en som har tatt Gud og spesielt Jesus til seg i hjertet sitt.

Gjest Blondie65
Skrevet

Ja det er nok mange forskjellige definisjoner. Rent bokstavelig betyr det nok at man tror på Jesus Kristus som sin frelser og som Guds sønn.

Skrevet

Hva som er kjernen i kristendommen oppsummeres i trosbekjennelsen som menigheten sier i fellesskap under gudstjenesten. I Den norske kirke brukes normalt Den apostoliske trosbeskjennelse. Det finnes også en annen trosbekjennelse, Den nikenske trosbekjennelse. Imidlertid bygger de begge på det samme grunnlaget, men uttrykker deg på ulik måte

Jeg synes Tabris forklarer det på en fin måte. Å være kristen er mer enn bare å tro på Gud, det handler også om å tro på Jesus som sin frelser. Muslimer og jøder tror også på Gud og at det finnes en skaper. Samtidig deler de ikke de kristnes tro på Jesus.

Skrevet

Det jeg er litt nyskjerrig på, er om man kan kalle seg for kristen hvis man daglig f.eks "synder", ikke følger de ti bud, ikke er døpt osv osv..

Jeg vil nemlig ikke kalle det for å være en god kristen(eller muslim for den saks skyld), men kanskje heller religiøs/åndelig, uten en stor religion som forbilde/reglement. Man kan jo fint tro på en gud/overmakt uten å tilhøre en religion, og jeg syns det er feil å kalle seg kristen og benytte seg av kristen dåp/bryllup o.l. hvis man ikke lever etter kristen ideologi.

"En som ser på Jesus som Kristus, og dermed også som ens frelser", bra definisjon syns jeg!

Men handler dette kun om tro og ikke regler? Jeg blir ikke enig med meg selv og vil gjerne høre andre synspunkter på dette!

Og et tilleggsspørsmål;

Om f.eks. Hitler hadde bekjent sine synder og blitt frelst før han skjøt av seg hodet, hadde han da like enkelt som enhver annen person blitt tilgitt av Gud og sluppet inn i det såkalte himmelriket? (i følge Bibelen/kristen tro)

Og en vanlig person som har levd sitt liv etter kardemommeloven uten å være døpt, ville denne personen, i følge kristen tro, sluppet inn i himmelens porter eller dømt til evig synd!?

"Men den som spotter Den Hellige Ånd, han får aldri tilgivelse, men forblir skyldig i en evig synd." (Mark 3, 29)

For meg så virker det som om de fleste "kristne" har sin egen lille oppfatning av hva som gjelder av regler og hvordan man skal leve som en god kristen, men hvordan kan noe være mer rett enn noe annet? Ser man ikke at ikke alle kan ha "rett" og at det eneste vi faktisk vet er at vi ikke vet?

Skrevet

Men handler dette kun om tro og ikke regler? Jeg blir ikke enig med meg selv og vil gjerne høre andre synspunkter på dette!

Dette er vel også en av de tingene som skiller kristendommen fra de to andre semittiske religionene. Både jødedommen og islam har mange leveregler man må følge, ofte svært detaljerte (spesielt i jødedommen). Kristendommen har lite av dette, fordi det sentrale her er tro. Hvis jeg ikke blander kortene nå, så var vel også Luther opptatt av dette. Det er ikke handlingene som avgjør, men troen (mulig jeg tar feil her, er litt på tynn is nå).

De andre spørsmålene dine vet jeg ikke om jeg tør svare på, jeg er ikke teolog. Men slik jeg har forstått det, så, ja, hvis Hitler oppriktig hadde angret og oppriktig hadde trodd, så ville han blitt tilgitt. Guds tilgivelse har ingen begrensninger. Jesus sier noe av det samme ("Hvor mange ganger skal du tilgi din bror som krenker deg? Syv?" spør disiplene. "Ikke syv," svarer Jesus. "Men syv ganger syv.").

Når det gjelder gode mennesker som ikke er kristne, så er det vel litt ulike tolkninger omkring dette. Jeg vet en tolkning er at alle får en sjanse til, for Jesus vil komme igjen for andre gang etter tusen år (derav tusenårsriket, fra Bibelen), og da får alle en siste sjanse til å velge om de vil komme inn i Guds rike eller ikke. Hvor utbredt denne tanken er, eller detaljene rundt den, kjenner jeg ikke til, dessverre. Men det er interessante spørsmål. :)

• Liker 1
Skrevet

En kristen er en som tror på en Gud (eller tre i en?) og tror Jesus er Guds siste budbringer..

Gjest BabyBlue
Skrevet

En som tror på Gud, Jesus og hele herligheten?

Det er nå en jungel av definisjoner der ute, men jeg mener nå at det er nok å tro på Gud.

Skrevet

Som andre har sagt, det som gjør en kristen er å tro på at jesus er guds sønn i tilegg til å tro på gud. Det finnes jo et hav av retninger innenfor kristendommen men felles for alle er jesus som guds sønn.

Om man er slem eller snill avgjør ikke om man er kristen.

Hehe jeg kom til å tenke på en ting, det det finnes faktisk en organisasjon som heter Judes for Yeshua. Noe som egentlig er ganske morsomt :fnise:

Skrevet

Djevelen både tror på Gud og på at Jesus er hans sønn, men han er ikke kristen for det.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

En kristen er en som tror på en Gud (eller tre i en?) og tror Jesus er Guds siste budbringer..

For meg blir den siste delen din litt feil. For Jesus er jo ikke guds siste budbringer, men en del av treenigheten og derfor også gud selv. Dessuten er han den som kommer for å dø for menneskers synder og frigi mennesket fra synd, og er derfor også frelseren.

Den siste budbringer høres mer ut som Mohammed ifm islam.

Min tanke er at for å være kristen, så må du tro på treenigheten og Jesus som frelser.

Men for all del, det har jo vært mange diskusjoner om Jesus, treenigheten, synd og syndeforlatelse oppigjennom kirkehistorien. Og klokere (og ikke minst mer kristne) hjerner enn min har hatt problemer med treenigheten og Jesus sin rolle.

Skrevet

For meg blir den siste delen din litt feil. For Jesus er jo ikke guds siste budbringer, men en del av treenigheten og derfor også gud selv. Dessuten er han den som kommer for å dø for menneskers synder og frigi mennesket fra synd, og er derfor også frelseren.

Den siste budbringer høres mer ut som Mohammed ifm islam.

Min tanke er at for å være kristen, så må du tro på treenigheten og Jesus som frelser.

Men for all del, det har jo vært mange diskusjoner om Jesus, treenigheten, synd og syndeforlatelse oppigjennom kirkehistorien. Og klokere (og ikke minst mer kristne) hjerner enn min har hatt problemer med treenigheten og Jesus sin rolle.

For meg er det fortsatt riktig at de tror han er den siste, fordi de ikke tror på de som er kommet etter ham - på samme måte som at jødene tror Moses er den siste, på samme måte som muslimene tror Mohammed er den siste. Det er det som for meg skiller de forskjellige religionene, at de tidligere troende ikke følger det neste budskap.. men så er jo dette også ut i fra min tro, og jeg tror altså det har kommet tre budbringere etter Jesus!

Skrevet

Djevelen både tror på Gud og på at Jesus er hans sønn, men han er ikke kristen for det.

Hehe men hvem mener du egentlig når du snakker om djevelen?

Skrevet

Det er nå en jungel av definisjoner der ute, men jeg mener nå at det er nok å tro på Gud.

Det kan ikke være nok å tro på Gud, for da vil jo både jøder og muslimer også være kristne.

Skrevet

Gud/Allah/Overmakten osv osv går vel for å være "det samme" og man trenger vel ikke være en del av en religion for å tro på dette, og det vil dermed ikke være nok å tro på Gud for å kalle seg kristen.

Det jeg syns blir litt "urettferdig" er at noen følger slavisk alle "regler" innen religionen sin, mens andre bare velger selv hva som er viktig for dem og ellers "synder" i vei med det de ikke orker/gidder/ser på som viktig og følge.

Stiller da en "god kristen" bedre eller på lik linje med en "dårlig kristen" når dommens time er kommet og man skal leve sitt evige liv i himmelen?

Jeg hadde blitt skikkelig snurt hvis jeg hadde brukt livet mitt på å være en god kristen og fått samme behandlingen som en dårlig kristen når dommens time var kommet!!Da hadde jo mye av anstrengelsene mine vært bortkasta!

For øvrig lurer jeg på hva bønn er godt for.. Gud må være ufattelig lei av bønner som "vær så snill å la laget mitt vinne fotballkampen i dag" og "pass på den og den"... Til syvende og sist er det vel han som bestemmer hva som skal skje uansett?!(i følge Bibelen)

Skrevet

Jeg hadde blitt skikkelig snurt hvis jeg hadde brukt livet mitt på å være en god kristen og fått samme behandlingen som en dårlig kristen når dommens time var kommet!!Da hadde jo mye av anstrengelsene mine vært bortkasta!

Hehe men den typen tankegang høres heller ikke særlig kristen ut. Hvis man kun følger regler eller gjør gode gjerninger for å oppnå noe blir handlingene tomme. Bedre med en ærlig skurk enn en falsk dommer for å si det sånn ;)

• Liker 1
Skrevet

Stiller da en "god kristen" bedre eller på lik linje med en "dårlig kristen" når dommens time er kommet og man skal leve sitt evige liv i himmelen?

hehe jeg ser poenget ditt og du er ikke den eneste som tenker slik. Spørsmålet du stiller har blitt tatt opp i Bibelen i liknelsen om vingården

Liknelsen poengterer at Gud er annerledes enn en menneskelig arbeidsgiver, han lønner annerledes og han lønner rikelig. Hos Gud skal de siste bli de første og de første de siste. Gud gir alle sine medarbeidere full lønn, uansett når de har startet i jobben

http://www.prekenhjelp.net/Aapenbaringstiden,%20I/Vingaardsssondagen.htm

Skrevet (endret)

Det jeg er litt nyskjerrig på, er om man kan kalle seg for kristen hvis man daglig f.eks "synder", ikke følger de ti bud, ikke er døpt osv osv..

Jeg vil nemlig ikke kalle det for å være en god kristen(eller muslim for den saks skyld), men kanskje heller religiøs/åndelig, uten en stor religion som forbilde/reglement. Man kan jo fint tro på en gud/overmakt uten å tilhøre en religion, og jeg syns det er feil å kalle seg kristen og benytte seg av kristen dåp/bryllup o.l. hvis man ikke lever etter kristen ideologi.

I så fall er ingen som deltar i gudstjenester i Den Norske Kirke kristne, ettersom det er en del av liturgien at man fremfører syndsbekjennelsen; "Se i nåde til meg, syndige menneske, som har krenket deg med tanker, ord og gjerninger, og kjenner lysten til det onde i mitt hjerte."

(Eller er denne endret siden sist jeg var i kirken?)

Om f.eks. Hitler hadde bekjent sine synder og blitt frelst før han skjøt av seg hodet, hadde han da like enkelt som enhver annen person blitt tilgitt av Gud og sluppet inn i det såkalte himmelriket? (i følge Bibelen/kristen tro)

I følge Luther, ja. Men Hitler var vel katolikk, så da måtte han vel øvd en god del bot for å bli tilgitt...

Og en vanlig person som har levd sitt liv etter kardemommeloven uten å være døpt, ville denne personen, i følge kristen tro, sluppet inn i himmelens porter eller dømt til evig synd!?

Nøkkelspørsmålet er vel hvorvidt han/hun trodde på Kristus som Frelseren og at han sonet for våre synder?

"Men den som spotter Den Hellige Ånd, han får aldri tilgivelse, men forblir skyldig i en evig synd." (Mark 3, 29)

Tipper Luther slet med den der ;)

For meg så virker det som om de fleste "kristne" har sin egen lille oppfatning av hva som gjelder av regler og hvordan man skal leve som en god kristen, men hvordan kan noe være mer rett enn noe annet? Ser man ikke at ikke alle kan ha "rett" og at det eneste vi faktisk vet er at vi ikke vet?

Det er det bare Gud som kan svare på når den dagen kommer ;)

I den protestantiske kirken holder det, såvidt jeg forstår, at man mener det man sier i trosbekjennelsen. Og der sier man "Jeg TROR...", ikke "Jeg VET...". Mange mener til og med at det er en gudsbespottelse å mene at man VET, for det er det bare Gud som kan.

I den katolske kirken må man øve bot for sine synder for å få tilgivelse, og tilgivelsen er en forutsetning for å bli frelst.

Det er ikke lett - derfor bekjenner jeg meg heller ikke til noen kirke. Om jeg kaller meg kristen, får være min sak; ingen andre enn Gud har rett til å dømme meg for hva jeg tror eller hva jeg kaller meg.

Endret av Stillest vann

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...