AnonymBruker Skrevet 6. desember 2010 #1 Skrevet 6. desember 2010 Jeg skriver jo dette i den viten at jeg har nulltoleranse for ulovlig rusmisbruk, eller størt inntak av alkohol/andre avhengigheter i den betydning at jeg ikke kan tenke meg å ha nære venner/livspartner som benytter det - og jeg ikke forstår nødvendigheten av å MÅTTE gjøre det når man har fått barn. men det er min mening - så derfor: har en bekjent/venn som er relativt nybakt mor. jeg vet hun har røyket endel hasj før, typisk flere ganger i uken(dette har hun gjort siden tidlig tenår). hun har så vært i et forhold, og fått barn. såvidt meg bekjent røyker barnefaren også. hun var altså på byen, og ville da kjøpe hasj av en person og røyke dette i en park sammen med vedkommende. Er dette helt ok og relativt vanlig av foreldre - og da spesielt nybakte foreldre? Jeg mener - en ting er at jeg personlig har noe imot det, men man risikerer jo fengselsstraff? Hva mener dere?
Fru Filifjonka Skrevet 6. desember 2010 #2 Skrevet 6. desember 2010 Jeg ville sendt en bekymringsmelding til barnevernet på bakgrunn av dine observasjoner. Det er bedre å melde i fra 10 ganger for mye enn 1 gang for lite. Hasj er et ulovlig rusmiddel i Norge. 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2010 #3 Skrevet 6. desember 2010 På én måte synes jeg ikke det er verre enn å drikke alkohol, så lenge en ikke gjør det hjemme/når en har ansvar for barnet der og da (og ikke for ofte...). Men hasj brytes vel langsommere ned i kroppen og jeg vet ikke om det er skadelig i forhold til amming? Sånn heeelt egentlig mener jeg også at når man har blitt foreldre, spesielt når man er baby/småbarnsforeldre, så bør en vel helst være voksen nok til å droppe ulovlige rusmidler.
Marry Skrevet 6. desember 2010 #4 Skrevet 6. desember 2010 Hvor gammel er babyen deres? Jeg syns det er litt drøyt hvis den fortsatt er veldig liten og trenger amming. De fleste holder jo seg unna alkohol under ammingen så da burde dette gjelde for andre rusmidler og. Desuten kan jo hajs ødelegge korttidshukommelsen noe, og det er vel ikke særlig praktisk når man er småbarnsforeldre. Som noen over her nevnte så er jo hasj også lengre i systemet ditt og det er ulovlig, så har de uflaks og blir tatt, så kanskje ungen blir tatt fra dem!
Gjest Airi Skrevet 6. desember 2010 #5 Skrevet 6. desember 2010 Hvis hun ammer, går hasjen i morsmelka. Det bør du i alle fall ta opp med vedkommende. Jeg legger meg stort sett ikke borti at bekjente bruker et så uskadelig rusmiddel som hasj, men når det går utover en tredjepart som ikke har noe den skulle sagt, blir det noe annet. Jeg sjekka på Norsk Freak Forum, og til og med gjengen der inne eksploderer over at man i det hele tatt tenker på å røyke mens man ammer. 2
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2010 #6 Skrevet 6. desember 2010 Jeg har røyket litt før, og liker det godt, og vil gjerne gjøre det igjen. Men ikke før mine barn er myndige og har flyttet ut! De burde skjerpe seg, livet forandrer seg faktisk når man får barn. Sånt kan man ta opp igjen når man blir pensjonist og igjen bare har seg selv å passe på. 1
Plym Skrevet 6. desember 2010 #7 Skrevet 6. desember 2010 Man kan mene mye om hvorvidt hasj er farligere enn alkohol, og om det bør legaliseres. Men når man blir foreldre må man rett og slett bare ta innover seg at det er forbudt. Da skylder man ungen sin å la være å gjøre seg til kriminell fordi man ønsker en spesiell rus. Jeg ville absolutt vurdert bekymringsmelding! 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2010 #8 Skrevet 6. desember 2010 Jeg var sammen med en som røykte daglig og hadde gjort det i 7 år når vi ble sammen, og jeg føler jeg kan si etter å ha sett det her fra "innsiden" at det er bare tull at hasj er så trivelig og uskyldig. Nei, det er ikke heroin, men det trigger faktisk misbrukeradferd og gir alvorlige psykiske bivirkninger/utslag.En gang imellom på fest er greit, men jevnlig bruk er SKADELIG. Syns ikke det er riktig å røyke seg fjern med bebi i huset, det sitter i lenger enn alkohol og er MYE mer skadelig i forhold til rusutløste psykoser og paranoia, som da gjerne kommer plutselig etter lang tids bruk, ikke kun ved første gangs prøving. 4
Gjest imli Skrevet 6. desember 2010 #9 Skrevet 6. desember 2010 Nei, det er ikkje normalt, og ikkje greit. Ferdig med den saka... 5
Christina_ Skrevet 6. desember 2010 #10 Skrevet 6. desember 2010 Nei, det er ikke ok og det er ikke normalt. Jeg ville vurdert bekymringsmelding til barnevernet.
Meridian Skrevet 6. desember 2010 #11 Skrevet 6. desember 2010 Alt moren spiser, drikker, innhalerer osv... går rett til morsmelken... Faren kan gjøre som han vil, men det går vel utover sædkvaliteten...
Caramba Skrevet 7. desember 2010 #12 Skrevet 7. desember 2010 For meg er det verken normalt eller OK å røyke hasj når man har fått barn. 1
Gjest Gjestine Skrevet 7. desember 2010 #13 Skrevet 7. desember 2010 Her må man velge, barn eller hasj og da burde valget være enkelt!!!!
Serenity88 Skrevet 7. desember 2010 #14 Skrevet 7. desember 2010 TS, du vet bare om 1 gang etter graviditet og fødsel? Hun har vel barnevakt når hun er ute på byen regner jeg med, og man kan bruke både mme eller ferdigpumpet mm, så det er ikke sagt at denne moren ammer i hasjrusen som noen her omtrent tror hun gjør... Jeg hadde ikke sendt bekymringsmelding, hvis dette var en av få ganger etter familieforøkelsen. Er det derimot flere ganger og damen tydeligvis ikke har nok informasjon om hva hun faktisk gjør mot barnet sitt, så synes du skal si i fra til barnevernet!
kaprifolen Skrevet 7. desember 2010 #15 Skrevet 7. desember 2010 I min verden er det ikke ok, og langt ifra normalt. Ville ikke vært bekjent med folk som røyker hasj. Og i alle fall ikke jevnlig! Med et barn i huset er det ikke annet enn forkastelig, og jeg hadde meldt min bekymring til barnevernet. 1
SusanneGullet Skrevet 7. desember 2010 #16 Skrevet 7. desember 2010 For meg er det verken normalt eller OK å røyke hasj når man har fått barn. Det er ikke ok da man ikke har barn heller sier da jeg men. 2
skandale Skrevet 7. desember 2010 #17 Skrevet 7. desember 2010 Jeg har ingenting imot hasj, og ville ikke sendt bekymringsmelding. Hvis hun har røyka i så mange år, kjenner hun rusen og har forhåpentligvis evnen til å se seg selv utenfra og forstå at du SELVFØLGELIG ikke ruser det på noe sterkere enn kaffe når du har et nyfødt barn som er hundre prosent avhengig av at du er der, klar i hodet. At hun tar seg en blås på fest ser jeg ingenting galt med, dersom hun hadde barnevakt til dagen etter og hadde pumpet melk i forkant. Det er naturligvis ikke greit å amme thcholdig melk til barnet, men du blir faktisk ikke automatisk en dårlig forelder om du røyker hasj en gang i blant. 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2010 #18 Skrevet 7. desember 2010 Jeg ville helt klart meldt ifra til barnevernet. Det er ikke normalt og absolutt ikke greit å røyke hasj når man har små barn.
Berentsens Skrevet 7. desember 2010 #19 Skrevet 7. desember 2010 Jeg ville sendt en bekymringsmelding til barnevernet på bakgrunn av dine observasjoner. Det er bedre å melde i fra 10 ganger for mye enn 1 gang for lite. Hasj er et ulovlig rusmiddel i Norge. Enig! "Dophuer" bør ikke omgås barn. 1
estrella Skrevet 7. desember 2010 #20 Skrevet 7. desember 2010 Jeg er imot røyking av hasj (og annet bruk av andre narkotiske stoffer) uansett om de har barn eller ei. At hun/de driver å røyker selv etter å ha fått barn forteller meg at det å være ansvarlig og godt forbilde ikke har den høyeste prioriteten. Så jeg ville sagt ifra til henne at hvis hun ikke slutter så sier du ifra til barnevernet (det betyr ikke nødvendigvis at de tar fra henne barnet, men at hun faktisk må skjerpe seg). 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå