Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uten at dette er noe som interesser meg spesielt, er det ikke slik at varme ikke er jevnt fordelt i atmosfæren, at jorda ikke er en termodynamisk likevekt, at det er golfstrømmen som har mest og si for klimaet vårt, og at det derfor er fint mulig å både få global oppvarming, men lokal nedkjøling?

mmmjo... men hva om vi ikke er enig med deg i måten du fremstiller det på? Mange ville heller sagt det dreide seg om LOKAL oppvarming, men GLOBAL NEDKJØLING!?

Skrevet

2010 er det varmeste året noensinne, ikke i Norge men i verden samlet sett. Nøyaktig hvor varmt vet man ikke siden det er noen dager igjen av året men tallene burde være klare nok.

http://www.guardian.co.uk/environment/2010/jun/02/2010-could-be-warmest-year-ever

Global oppvarming svekker golfstrømmen og endrer vindsystemer. Det ser ut til at det har gitt Norge og England kjøligere vinter enn vanlig. Vi nyter med andre ord ikke godt av den globale oppvarmingen, i hvert fall ikke akkurat nå

Skrevet

Uten at dette er noe som interesser meg spesielt, er det ikke slik at varme ikke er jevnt fordelt i atmosfæren, at jorda ikke er en termodynamisk likevekt, at det er golfstrømmen som har mest og si for klimaet vårt, og at det derfor er fint mulig å både få global oppvarming, men lokal nedkjøling?

Helt riktig :)

Er ikke så vanskelig å forstå at dersom man isolerer jordkloden bedre vil denne være i stand til å holde bedre på varmen. CO2 er også en utmerket indikator på (over)forbruket vårt, da nesten all "vellstand" forbruker energi. Derfor vil også CO2 være en indikator på utdslipp av andre miljøskadelige stoffer, andre drivhusgasser, sotpartikler osv.

Noe av det verste synest jeg er at man sløser med en høyverdig energiform som oljen er, og at vi kommer til å bruke denne opp i løpet av få generasjoner. Det sier noe om oss mennesker, og det gjør meg ikke stolt :sukk:

• Liker 1
Gjest pastablasta
Skrevet

Å herlighet, er så lei den der "Hvor blei det av den globale oppvarminga a?". Som om det er så enkelt.

Dere som sitter er og finner alle mulige unnskyldninger for at dere skal sitte der å spy ut ditten og datten, så dere nyhetene idag om luftforurensinga i de store byene? Om dere ikke tror på den globale oppvarminga, hva med luftforureningen og den generelle folkehelsa? Nei, så lenge dere kan gjøre som dere vil, så er det ikke så nøye med andre folk som astmatikere etc. Meg, meg, meg....

Miljø er da så mye mer enn global oppvarming. Olja tar slutt en dag, så litt føre var kan ikke skade noen.

Tja..

Ifølge bergen kommune, er mye av grunnen til den ekstreme luftforurensningen i Bergen hjerneløs vedfyring..

Likevel blir det ikke kjørt noen store kampanjer for å få folk til å fyre riktig, det blir fokusert på biltrafikk!

Veldig merkelig, når man vet at eksosen fra biler, er veldig mye renere enn røyken fra en gjennomsnittlig huspipe. Biler blir også skiftet ut i en langt høyere takt enn vedovner. Biler må også gjennom en avgasstest annenhvert år. Går den ikke gjennom testen, får den ikke godkjent eu kontroll=skiltene ryker! Avgasskravene blir også kontinuerlig strammet inn. Det er også innført piggdekkforbud i mange byer, for å minimere mye av svevestøvet som pigger forårsaker.

Det fins ikke tilsvarende strenge krav til ildsteder/ovner. Det eneste kravet er at det monteres en sk. rent-brennende ovn, hvis man bytter ut den gamle ovnen. Men selv en rent-brennende ovn kan produsere mye helseskadelige gasser, om den brukes ukyndig (brenne søppel, våt ved f.eks).

Siden du i det hele tatt ikke nevner at mange asmatikere sliter jævlig i fyringssesongen, vil jeg tippe du ikke er asmatiker selv.. ?

Gjest pastablasta
Skrevet

Vesentlig renere luft hadde man ihvertfall fått. Også er det noe med at alle monner drar. Dessuten hvis alle de voksende middelklassene i de mer folkerike utviklingslandene får seg egne biler, vil dette vokse vesentlig.

På den annen side tror jeg man hadde kommet enda lenger hvis man faktisk hadde satset enda mer på grønn teknologi, enn enda fler avgifter.

1.Tror kanskje du har sett deg blind på at CO2 er synonymt med forurensning.. ? Det er faktisk en ikke-giftig farge/luktfri gass, som er helt grunnleggende for ekosystemet.. (!)

2.Du tenker kanskje på Kina? I Kina har de ett enormt problem med partikkelforurensning fra kraftverk som fyrer med brunkull, i tillegg til vanlige husstander som også fyrer med samme materialet. Det gjør selvsagt ikke tingene bedre at biltrafikken kommer i tillegg til dette her, men så var det å velge korrekt prioriteringsrekkefølge da?

3.Det blir allerede satset på grønn teknologi i stort monn, i mange norske hjem i disse vinterdager: Vedfyring! Riktignok veldig gammel og velprøvd teknologi, men den er definitivt grønn! Den er dessuten tradisjonelt en kortreist ressurs, som har blitt produsert på en miljøvennlig måte (luft-tørking). Problemer er at mange folk "kjører rundt i eldgamle vedovner" som forurenser myyye. Da snakker vi ikke om menneskeskapt CO2 (vedfyring er CO2 nøytralt), men om reell lokal forurensning, partikkel/svevestøv, som mange mennesker blir sterkt plaget av. Tradisjonelt produsert ved er også mer CO2 nøytralt enn f.eks vedbriketter og pellets til pelletsovner, da disse krever ytterligere raffinering.

Skrevet (endret)
1.Tror kanskje du har sett deg blind på at CO2 er synonymt med forurensning.. ? Det er faktisk en ikke-giftig farge/luktfri gass, som er helt grunnleggende for ekosystemet.. (!)

2.Du tenker kanskje på Kina? I Kina har de ett enormt problem med partikkelforurensning fra kraftverk som fyrer med brunkull, i tillegg til vanlige husstander som også fyrer med samme materialet. Det gjør selvsagt ikke tingene bedre at biltrafikken kommer i tillegg til dette her, men så var det å velge korrekt prioriteringsrekkefølge da?

Eh, nei jeg referer faktisk til den luftforurensinga(altså partikkelforurensning fra biler) som er i Norge blant annet i disse dager. Har ikke dratt Kina inn i dette i det hele tatt. Dette er som sagt en realitet i Norge idag hvor biler blant annet er en sterk bidragsyter til dette. Det er derfor jeg synes disse argumentene om at man bare kan la bilen gå er helt bak mål. Er lei av alle argumenter som prøver og ro seg bort av at dette faktisk er et problem, klima eller ei. Og som en astmatiker som må puste inn denne lufta, grusomt glad jeg ikke bor i en større by. Da hadde livskvalitetn min vært betydelig verre.

Men tilbake til poenget. De lokale variasjonene vi ser i Norge som noen bruker er jo argumenter som ikke går lenger enn ens egen nesetipp. Noe jeg også synes mange av de andre bærer preg av. Som at det hele er en eneste stor konspirasjon.

Menneskeskapt eller ikke, vi mennesker må begynne å se på livsførselen vår hvis vi ønsker en bedre fremtid på alle måter. Og ja bare for å svare på, jeg tror klimaendringene er menneskekapt. Det er bare og se på inngrepene vi har gjort i naturen de siste hundre årene eller mer. Kan jeg bevise dette? Nei, jeg er ingen forsker, bare ser på det som skjer rundt meg. Noen velger å lukke øynene for at dette skjer. Personlig vil jeg heller risikere å ta feil og være føre var.Er ingen engel jeg heller når det gjelder miljø, men jeg forsøker da, desverre tror jeg nok de største endringene ikke er noe vi kan gjøre noe med. Dette må og bør gjøres på høyere politisk nivå, hadde bare viljen vært der. Det er vel her vi som privatpersoner må pusje på.

Siden du i det hele tatt ikke nevner at mange asmatikere sliter jævlig i fyringssesongen, vil jeg tippe du ikke er asmatiker selv.. ?

Joda, astmatiker her.Aldri vært stort plaget av vedfyring nei. Fullstendig klar over at vedfyring også er en del av det, men er det også gjort bedringer i fyringsovner. Dessuten tror jeg ikke smogen i LA er forårsaket av vedfyring. Kullkraftverk i noen asisatiske land som noen andre nevnte kan nok være en medvirkende årsak, men langt fra hele forklaringen når en tenker på bilparken og trafikken på disse stedene.

Endret av Cordelia
Skrevet

Folk er godtroende, ergo eksisterer ikke global klimaforandring?

Siktet til de som skrev under på forbudet mot dihydrogenmonoksid, deriblant politikere. Hvorvidt klimaforandringer eksisterer er jo hevet over enhver tvil, om de er menneskeskapte eller ikke kan diskuteres. Selv mener jeg at de antagelig er det, men samtidig er jeg uenig i den offentlige debatten rundt CO2-utslipp som vi har her til lands.

Skrevet
Selv mener jeg at de antagelig er det, men samtidig er jeg uenig i den offentlige debatten rundt CO2-utslipp som vi har her til lands.

Litt enig, jeg synes man legger veldig mye ansvar på den enkelte person, og samtidig gjemmer seg litt bort selv(altså myndigheter etc) og sitt ansvar. Det er grenser for hvor mye avgifter hjelper, og grenser for hvor mye som skal legges på oss. Jeg kommer fra bygda, der må bil brukes for å komme seg steder, avgifter eller ei.

Skrevet

Den globale oppvarmingen har IKKE stoppet.

Tvert imot blir det langsomt varmere. Alle målinger viser det. Varmeøkningen er også ganske jevn. Vi vet cirka hvor mye varmere det blir hvert år.

Det som kan forvirre er at temperaturen fra år til år varierer. Derfor sammenligner man ikke enkeltår men lengre perioder. IPCC opererer med 20 års sykluser, mens andre bruker 30 års sykluser.

Seriøse tall for klimaendringer kan man finne hos den amerikanske romfartsorganisasjonen NASA eller hos det britiske meteorologiske instituttet som kalles Hadley-senteret. De utarbeider materiale på grunnlag av mange tusen målinger årlig. De benytter både bakkestasjoner og satelittmålinger og bruker mindre grupper av målestasjoner som referanser for å være helt sikker på at tallene er riktige

AnonymBruker
Skrevet

Alle dere som syter over kulde og lurer på hvor det blir av den globale oppvarminga:

Vel såvidt jeg lærte i pensum på vgs, så fører global oppvarming med seg mer ekstremvær. Det kan inkludere at det blir kaldere der hvor det er kaldt, varmere der hvor det er varmt,fuktigere klima der det er fuktig, flere stormer, naturkatastrofer etc...

Vel, isåfall er det kanskje ikke så rart at vinteren i fjor f.eks var så kald? At vi har hatt så mange naturkatastrofer rundt omkring i verden osv...?

Gjest pastablasta
Skrevet

Den globale oppvarmingen har IKKE stoppet.

Tvert imot blir det langsomt varmere. Alle målinger viser det. Varmeøkningen er også ganske jevn. Vi vet cirka hvor mye varmere det blir hvert år.

Det som kan forvirre er at temperaturen fra år til år varierer. Derfor sammenligner man ikke enkeltår men lengre perioder. IPCC opererer med 20 års sykluser, mens andre bruker 30 års sykluser.

Seriøse tall for klimaendringer kan man finne hos den amerikanske romfartsorganisasjonen NASA eller hos det britiske meteorologiske instituttet som kalles Hadley-senteret. De utarbeider materiale på grunnlag av mange tusen målinger årlig. De benytter både bakkestasjoner og satelittmålinger og bruker mindre grupper av målestasjoner som referanser for å være helt sikker på at tallene er riktige

Tja..

Tidligere tiders datainnsamling var ved ekspedisjoner. Uttalelsen fra US Weather Burea i 1922 er illustrerende: ”Det arktiske hav varmes opp, isfjell blir sjeldnere og noen steder er vannet for varmt for selene. Alle rapportene peker på en radikal forandring i de klimatiske forhold og hittil uhørt høye temperaturer i den arktiske sone. Ekspedisjoner rapporterer at sjelden har man møtt så lite is så langt nord som 81gr 29’ N. Store ismasser er blitt erstattet av morener av jord og stein, mens på mange steder har velkjente isbreer helt forsvunnet”.

...høres det kjent ut?

Det er mange andre sammenligninger mellom nåværende klima, og i starten/midten av 1900tallet. Interessant artikkel skrevet av en norsk kjemiprofessor!

Gjest pastablasta
Skrevet

Alle dere som syter over kulde og lurer på hvor det blir av den globale oppvarminga:

Vel såvidt jeg lærte i pensum på vgs, så fører global oppvarming med seg mer ekstremvær. Det kan inkludere at det blir kaldere der hvor det er kaldt, varmere der hvor det er varmt,fuktigere klima der det er fuktig, flere stormer, naturkatastrofer etc...

Vel, isåfall er det kanskje ikke så rart at vinteren i fjor f.eks var så kald? At vi har hatt så mange naturkatastrofer rundt omkring i verden osv...?

De to siste somrene her i landet har vært heller kjølige. Hvorfor slår ikke ekstremværet ut i mer varme?

Skrevet

De to siste somrene her i landet har vært heller kjølige. Hvorfor slår ikke ekstremværet ut i mer varme?

Ekstremværet slår ut i mer varme!

Men varmen har ikke kommet i Sør Norge - Om sommeren - De siste to årene. Derimot har kloden som sådan vært varmere enn ellers. De nordlige polarstrøk har vært svært varme og det samme gjelder store områder av Midtvesten og Russland.

For Norges vedkommende mener noen forskere at global oppvarming ikke vil slå ut i varmere vær, men mer ustabilt vær. Man kan få kombinasjoner av mer regn, kortvarige hetebølger og kraftige kuldeperioder

Skrevet

Ekstremværet slår ut i mer varme!

Men varmen har ikke kommet i Sør Norge - Om sommeren - De siste to årene. Derimot har kloden som sådan vært varmere enn ellers. De nordlige polarstrøk har vært svært varme og det samme gjelder store områder av Midtvesten og Russland.

For Norges vedkommende mener noen forskere at global oppvarming ikke vil slå ut i varmere vær, men mer ustabilt vær. Man kan få kombinasjoner av mer regn, kortvarige hetebølger og kraftige kuldeperioder

Hvorfor prøver du og bløffe oss med at "alle målinger viser det"? Du kan ikke ha fulgt med i de siste dagers nyhetsoppslag, bl.a. fra NORSK ROMSENTER, og dagsaviser som forkynner den kaldeste vinteren i Storbritania på TUSEN år? Og at den gjennomsnittlige temperaturen på verdensbasis faktisk har gått NED med 0,2 grader de siste åtte årene? Mens de etter langtidsvarselet skulle ha gått OPP med 0,1 grad? STIKK HULL PÅ BOBLA DI!!!

Skrevet

Hvorfor prøver du og bløffe oss med at "alle målinger viser det"? Du kan ikke ha fulgt med i de siste dagers nyhetsoppslag, bl.a. fra NORSK ROMSENTER, og dagsaviser som forkynner den kaldeste vinteren i Storbritania på TUSEN år? Og at den gjennomsnittlige temperaturen på verdensbasis faktisk har gått NED med 0,2 grader de siste åtte årene? Mens de etter langtidsvarselet skulle ha gått OPP med 0,1 grad? STIKK HULL PÅ BOBLA DI!!!

Hear! Hear!!

Vurderer faktisk å skrive ut endel av skriveriene til de ihuga klimatilhengerne (bl.annet Koala), om propagandaen skulle vise seg å være basert på bløff..

Jævlig kjekt å kunne vise til hva gærningene skrev i starten av 2000 tallet! :)

Skrevet (endret)

Storbrittania er ikke globalt, og når det snakkes om global oppvarming så betyr ikke det at alle år vil være suksessivt varmere enn de foregående, avvik vil forekomme. På samme måte som at årstemperaturen for et gitt sted ikke vil følge en glatt sinuskurve.

Endret av Larsern
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...