Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Nigiria
Skrevet

Tusen takk for alle svar! Det kommer jo frem litt ulike sider her, og noen av svarene var dessverre litt som jeg hadde fryktet. Byen jeg skal flytte til er Oslo, så vil tro at det er vanskelig å få fast stilling der ut fra hva noen av dere skriver.

Høres merkelig ut med grupperinger etter utdannelse på læreværelset, hehe. Vil kanskje tro at dette går mer etter alder og interesser enn at noen tenker at de er "høyere opp i systemet enn andre". Tenker selvfølgelig også på miljøet blant ALLE ansatte, og ikke kun lærerne på en VGS. Utrolig stusselig hvis folk faktisk grupperer seg veldig opp, men vil nå dessverre tro at dette er tilfellet på mange arbeidsplasser.

Tror ikke jeg kan tenke meg å jobbe på en ungdomsskole, fordi jeg tror miljøet blant elevene også er ganske annerledes der, og ikke kun blant de ansatte. Har ikke lyst til å fungere som en slags samtaleterapaut for enkeltelever, og har selv veldig dårlig erfaring fra egen tid på ungdomsskole. Er nok kun VGS som er aktuelt i mitt tilfelle, men veldig gøy og lærerrikt å høre erfaringer fra ungdomsskolelærere også.

Kommentarer som at lærere er kjedelige og gale mennesker som kun synger salmer i undervisningene overser jeg glatt. Men kjedelig å høre at det er såpass mange "eldre" i yrket, da jeg selv vil være 25 år når jeg evt. blir ferdig med PPU.

Har forresten aldri hørt noen som har negative holdninger mot lærere utenom på Kvinneguiden, så velger å tro at de fleste faktisk er oppegående nok til å forstå viktigheten og gleden av dette yrket ;)

Oppfølgingsspørsmål: Noen som vet hvor mange det ca jobber på en "gjennomsnittlig" VGS? Inkl. alt av personell?

Skrevet

^Det tror jeg varierer veldig. I Oslo er det vel stort sett store skoler, mens i Møre og Romsdal f.eks har de beholdt en del små skoler der de bare tilbyr 2-3 studieretninger f.eks. Mulig noen av skolene har en oversikt over ansatte på hjemmesidene sine? Min far (igjen :P ) jobber på en skole som er stor i landssammenheng , der er det ca 600 elever , 80 lærere og 20 andre ansatte. Men i byene er det vel en tendens med "kjempeskoler" med oppimot 1600 elever osv, vet ikke hvordan det er i Oslo da..

Jeg tar PPU nå forresten. Jeg tror at man får bedre kontakt med elevene på ungdomskolen. Det er vanskelig å ikke engasjere seg på en måte. På vgs kan man velge litt mer, elevene har blitt litt eldre, og jeg husker selv at jeg hadde lærere på vgs som ikke ga inntrykk av de brydde seg noe særlig. Samtidig hadde jeg også på vgs lærere som virkelig brydde seg, og som jeg snakker med dersom jeg møter de tilfeldig. Dette går vel også litt på om man er klassestyrer (basisgruppe-kontakt eller hva det nå heter nå) eller ikke da..

Skrevet

Har bare et lite spørsmål på siden - hvilken tittel får man når man har mastergrad + PPU? Hva hvis man har tatt utdanningen på flere ulike utdanningssteder, går det bra likevel? Og får man noen slags attest når man er ferdig utdannet med den tittelen man har, eller kan man selv bare si at man er adjunkt/lektor osv?

Skrevet

Har bare et lite spørsmål på siden - hvilken tittel får man når man har mastergrad + PPU? Hva hvis man har tatt utdanningen på flere ulike utdanningssteder, går det bra likevel? Og får man noen slags attest når man er ferdig utdannet med den tittelen man har, eller kan man selv bare si at man er adjunkt/lektor osv?

En lektor er en med mastergrad+ppu med jobb som lektor i skolen. Lektor er en stilling og ikke tittel en får etter endt utdanning.

Gjest Nigiria
Skrevet

En lektor er en med mastergrad+ppu med jobb som lektor i skolen. Lektor er en stilling og ikke tittel en får etter endt utdanning.

Så master + PPU = Lektor?

Master + PPU + et år til med fordypning i et undervisningsfag = Lektor med opprykk?

Jeg har som sagt master (5 år), og kan visst ha to hovedfordypninger på PPU.

Blir det riktig at jeg da evt. vil bli lektor?

Gjest Nigiria
Skrevet

Tusen takk for svar Porcelain! :)

Når det er såpass mange som jobber på en VGS, så skal det vel godt gjøres at man ikke går godt overens med iallfall noen av dem? Må jo være større sannsynlighet for å kunne trives der enn på en arbeidsplass med f.eks. 6-7 ansatte for eksempel.

Skrevet

Så master + PPU = Lektor?

Master + PPU + et år til med fordypning i et undervisningsfag = Lektor med opprykk?

Jeg har som sagt master (5 år), og kan visst ha to hovedfordypninger på PPU.

Blir det riktig at jeg da evt. vil bli lektor?

Jepp, master og PPU da er en lektor.

Har en 360 studiepoeng til sammen, eller mer, så er en lektor med tilleggsutdanning.

Gjest Tigress
Skrevet

Lærarar er like ulike menneske som alle andre. Somme er rare, somme er grueleg A4, somme kunne nok vore litt meir A4, somme er konservative, somme er kommunistar.

Dei fleste er folk som gir av seg sjølv og som bidreg med noko i livet ditt. Det er ikkje kollegene som gjer at eg håper å komme meg vekk frå læraryrket!

Skrevet

Trodde du ble adjunkt av PPU jeg..?

Skrevet

PPU bygger på graden du allerede har tatt. Jeg har bachelor+ årstudium + PPU og blir adjunkt med opprykk. Master + PPU blir lektor med opprykk, mens integrert lektorutdanning blir lektor. (master i noe + ppu innbakt i 5 år)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...