Gjest Nigiria Skrevet 6. desember 2010 #1 Skrevet 6. desember 2010 Hola! Jeg vurderer å ta PPU slik at jeg kan bli lærer på videregående. Har mastergrad og et årskurs fra før, og har fått bekreftet at jeg kan undervise i emner innen media/kommunikasjon, informatikk + samfunnskunnskap. Jeg har alltid hatt en liten lærerdrøm, men tror jeg har idealisert yrket litt for meg selv. Nå som jeg faktisk planlegger å påbegynne PPU-en, så dukker det opp noen spørsmål. Jeg skal flytte til en ny by da jeg begynner å jobbe, og er derfor litt avhengig av å få meg et nytt sosialt nettverk der jeg flytter. Dette håper jeg å få tildels gjennom en jobb. Men så slo det meg; er det ikke et kjedelig arbeidsmiljø på en VGS? Oppfattet selv når jeg gikk på VGS at det var litt gnisninger mellom en del lærere, og ikke så veldig godt samhold. Jeg frykter at det rett og slett er et dårlig sosialt arbeidsmiljø. Dere som er lærere; stemmer dette? Går dere ofte ut og spiser, ut på byen m.m. med deres lærerkollegaer? Man jobber jo så klart også med elever, men disse kan man vel ikke få noe særlig "vennskapelig" forhold til, ettersom man tross alt er læreren deres. Hvordan har dere det på jobb med kollegaene deres? Er det et morsomt arbeidsmiljø, eller sitter dere mest for dere selv og jobber? Hvordan foregår lunsjpausene? Fritidsaktiviteter sammen? Takknemlig for alle typer svar fra alle typer lærere der ute
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2010 #2 Skrevet 6. desember 2010 De fleste lærere på VGS er rundt 50+. Om en ikke selv er i den aldersgruppen blir det for kjedelig. Jeg kjenner noen andre lærere som er ganske greie som er unge og slikt, men det er jaggu ikke mange. Mange lærere er uansett så merkelige at det å være venn med dem er vanskelig. Jeg lurer av og til på om yrket tiltrekker seg en god den raringer som ikke klarer å skille jobb og privatliv i det hele tatt. Folk er lærere, de jobber ikke som det. Mennesker som er lærere helt og holdent og ikke klarer å skru av er så slitsomme og politiske korrekte at en kan bli kvalm av mindre. Jeg lurer egentlig på hvordan enkelte av disse er i klasserommene. Jeg husker en kollega mente at det var riktig å indoktrinere sosialisme og feminisme i elevene uten at elevene ble gjort oppmerksom på det. Andre igjen brukte timene sine til å kun synge salmer, ikke forstår jeg hvordan læreplanen gav åpning for det for jeg underviste i samme fag og salmesang står ikke noe sted at en skal være nødt å drive med. Mange lærere er egentlig helt kjørt fast i et spor og er lærere for å overbevise andre om å bli som de er...
sjøstjerna Skrevet 6. desember 2010 #3 Skrevet 6. desember 2010 Vurderer selv å ta lektorutdanning og bli lektor etter at jeg er ferdig med bachelorgraden min nå, og tror absolutt ikke at det er et kjedelig arbeidsmiljø på vderegående! På den videregåendeskolen jeg gikk på var det mange yngre lærere, og det virket som om alle gikk overens og at det egentlig var et bra samarbeid mellom lærere, uansett aldersgruppe. Så alltid ut som de storkoste seg når de satt på lærerrommet pg lønningspilsene hvertfall! så dette tror jeg avhenger av hvilken skole du velger å arbeide på.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2010 #4 Skrevet 6. desember 2010 http://www.ssb.no/utdanning_tema/ Halvparten av lærerne i videregående skoler er over 50 år.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2010 #5 Skrevet 6. desember 2010 Vurderer selv å ta lektorutdanning og bli lektor etter at jeg er ferdig med bachelorgraden min nå, og tror absolutt ikke at det er et kjedelig arbeidsmiljø på vderegående! På den videregåendeskolen jeg gikk på var det mange yngre lærere, og det virket som om alle gikk overens og at det egentlig var et bra samarbeid mellom lærere, uansett aldersgruppe. Så alltid ut som de storkoste seg når de satt på lærerrommet pg lønningspilsene hvertfall! så dette tror jeg avhenger av hvilken skole du velger å arbeide på. Håper de ikke drakk på skolen? Det er faktisk i mot lovverket. Men er det en ting jeg har lært av å jobbe i skolen så er det at lovverket er noe mange ser på som kan bøyes og brytes så lenge det passer en. Mange er lærere, men få er profesjonelle. Grunnen til at mange ikke er profesjonelle er at en klarer ikke å forstå hva som er jobb og hva som er livet forøvrig. Når skillet mellom klasserom og møte i partilaget eller kaffe med venninner i stua hviskes bort da er mye galt. Slik det dessverre i norsk skole i dag. Prøv å være en ensom stemme som bare ønsker å gjøre en god jobb og kun jobben sin og følge det som er så skal du se at du blir uglesett fort. Gud forby noe konstruktiv kritikk, innspill og forslag. Slikt blir sett på som pest og kolera. Om du skulle være frekk nok til å faktisk ha lest den nye (fire år gamle!) læreplanen så kan du forvente kalde skuldre resten av livet. Er du ekstra heldig klarer du å bryte en eller annen uskreven og av til skreven regel om at personen med etternavnet som mest ligner på Wergelands skal fylle opp kaffeboksen i uke 45 og 46 da kan du risikere å måtte spise lunsjen på kontoret resten av året for å unngå stygge blikk på lærerværelset. Gud forby og om du skulle spørre hvorfor alle må må betale 1500 kr i halvåret for kaffe. Eller du er ikke klar over at nye lærere skal ved årets slutt bake tre kaker fra bunnen av (butikkkjøpt er synden selv) som skal plasseres på lærerværelset slik at alle kan få. Om noen ikke får er det også din feil og helvete er løst. For å si det sånn: Jeg har aldri arbeidet et sted hvor det finnes så mye pedantiske regler og egenrådige tradisjoner og normer som overskygger alt. Av og til lurer jeg på om enkelte kolleger egentlig har noe familie og om de kompenserer for dette ved å gjøre klassene sine og kollegene sine til familier ved å ha "kaffeselskap" på jobben mer eller mindre hver dag. Jeg har arbeidet på skoler hvor det var obligatorisk å møte til kaffe og kake for bursdagsfeiring av alle ansatte og gjenlevende pensjonister fra skolen. Noe som til sammen ofte var over tre timer i uken(!). Læreryrket er fantastisk, problemet er at det er en stor minoritet som får dominere med sitt enorme markeringsbehov og som gjør det vanskelig å kunne fungere som en profesjonell arbeidstaker.
Porcelain Skrevet 7. desember 2010 #6 Skrevet 7. desember 2010 http://www.ssb.no/utdanning_tema/ Halvparten av lærerne i videregående skoler er over 50 år. Men det vil jo si at i løpet av de neste 10 årene vil de fleste av disse være byttet ut.. Dvs, man har god mulighet for å få seg jobb, og man vil kunne komme inn i unge miljøer der det er mange nytudannede. Ps: Det går ikke ann å ta anonymebrukere seriøst. Enten så får man stå for det man sier, eller så får man finne seg i å bli totalt oversett. 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2010 #7 Skrevet 7. desember 2010 Vurderer selv å ta lektorutdanning og bli lektor etter at jeg er ferdig med bachelorgraden min nå, og tror absolutt ikke at det er et kjedelig arbeidsmiljø på vderegående! På den videregåendeskolen jeg gikk på var det mange yngre lærere, og det virket som om alle gikk overens og at det egentlig var et bra samarbeid mellom lærere, uansett aldersgruppe. Så alltid ut som de storkoste seg når de satt på lærerrommet pg lønningspilsene hvertfall! så dette tror jeg avhenger av hvilken skole du velger å arbeide på. Hva har du utdannelse i fra før?
kallekrakil Skrevet 7. desember 2010 #8 Skrevet 7. desember 2010 (endret) Men det vil jo si at i løpet av de neste 10 årene vil de fleste av disse være byttet ut.. Dvs, man har god mulighet for å få seg jobb, og man vil kunne komme inn i unge miljøer der det er mange nytudannede. Ps: Det går ikke ann å ta anonymebrukere seriøst. Enten så får man stå for det man sier, eller så får man finne seg i å bli totalt oversett. Tull! Det er mange med lektorkompetanse som ikke får noe jobb i VGS fordi det finnes ikke noe ledig. Dette fører til at de som får faste stillinger er som oftest (på min arbeidsplass) 40+. Som ung lektor, om en ikke har realfag eller norsk, må en belage seg på å gå i vikariater i veldig mange år. Jeg kjenner enkelte som har gått i vikariater i hele 10 år! Innimellom har de tatt vikariater også utenfor skolen, eller i ungdomskolen. Den vanligste fast ansatte lektor i VGS har fartstid i vikariater, og har gjerne også hatt en fast stilling på en ungdomskole i mange år (noe som er lettere å få). Takket være denne bruken av vikariater blir de lektorene med lang fartstid i vikariater og ungdomskolen prioritert før yngre lektorer uten fartstid. De som tror på noe generasjonsskifte i norsk skole må nok tro om igjen. Forresten så er jo også lektorer når de er ferdig utdannet rundt 25-30 år gamle. Siden det da vil ta ca 10 år før alle disse skal kunne få jobb vil det jo si at alderen deres også stiger med ti år innen den tid, og fortsatt vil ikke alle få jobb for det vil jo komme flere og flere lærere for å møte en påstått "lærermangel". Vi har lærermangel, men ingen har tenkt å betale for å ansette flere. En skole i Asker som er en veldig ettertraktet arbeidsplass har til og med som policy og la de som de syntes er interessante å få som lærere (har vært der i praksis, eller tatt vikariat eller vikartimer) gå og få sin fartstid andre steder slik at de lærer seg alt de trenger. Ingen lærere på denne skolen ble ansatt om de var under 40 år. Endret 7. desember 2010 av kallekrakil
sjøstjerna Skrevet 7. desember 2010 #9 Skrevet 7. desember 2010 (endret) Hva har du utdannelse i fra før? Tar for tiden en bachelor i språklig kommunikasjon. Er ikke ferdig på et par år. Og lønningspils og lærerrommet var ment som to vidt ulike tema, beklager hvis det ble litt uklart. Selvsagt satt de ikke å drakk på skoleområdet! Såpass lite tiltro til lærerne i den norske skole kan du da virkelig ikke ha? Endret 7. desember 2010 av sjøstjerna
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2010 #10 Skrevet 7. desember 2010 Jeg velger å svare anonymt fordi jeg ikke er så interessert i å knytte brukeren min til læreryrket. Jeg kjenner meg i det hele tatt ikke igjen i beskrivelsene dere har over her. Jeg stortrives som lærer og har kjempehyggelige kollegaer.
sjøstjerna Skrevet 7. desember 2010 #11 Skrevet 7. desember 2010 jeg er absolutt ikke etter å skape en debatt nå, men jeg synes det råder veldig negative syn til læreryrket, ikke bare her på forumet men også blant folk flest. Da jeg fortalte en tidligere kollega av meg at jeg planla å utdanne meg til lektor, fikk jeg til svar at "ja, du er vel en sånn en som trenger flere måneder ferie du da..." Dette yrket krever en god del utdanning og livserfaring, og ikke minst sunn fornuft! En blir ikke en ettertraktet lærer av kun en lektorgrad, de fleste innser faktisk at en må ha litt utdanning ved siden av og en god del fartstid innenfor yrket før en blir fast ansatt. Dette er noe vi selv innser, men velger likevel å utdanne oss innenfor dette! Det har jo i lengre tid vært snakk i at en trenger flere engasjerte lærere, så da føler jeg det blir feil å sitte her og nærmest kritisere de som velger å gjøre noe med dette (ikke direkte ment til noen her, mer en generell slutning.) Phew, måtte bare få en liten utblåsning.. Hva mener dere? Jeg kan vel ikke være den eneste som føler dette? 1
Porcelain Skrevet 7. desember 2010 #12 Skrevet 7. desember 2010 Kallekrakil: Jeg vet ikke hvor du er fra? I Sogn og Fjordane f.eks trenger de 250 nye lærere i vgs de neste 10 årene. I bynære områder er det sikkert vanskeligere å få seg jobb, iom det er der studiene ligger , men TS sa ikke noe om hvor hun har tenkt å jobbe, så da svarer jeg utfra det jeg har hørt på karrieremesser, ved å snakke med lærere , osv osv. Sjøstjerna: Jeg er helt enig, dessverre. Utdanner meg til adjunkt med opprykk nå, har tatt fag på uni, og opplever skremmende ofte at folk er sånn "åja, men da har du jo noe å falle tilbake på da".. Akkurat som om det er helt utenkelig at jeg kommer til å være lærer resten av livet..
kallekrakil Skrevet 7. desember 2010 #13 Skrevet 7. desember 2010 Kallekrakil: Jeg vet ikke hvor du er fra? I Sogn og Fjordane f.eks trenger de 250 nye lærere i vgs de neste 10 årene. I bynære områder er det sikkert vanskeligere å få seg jobb, iom det er der studiene ligger , men TS sa ikke noe om hvor hun har tenkt å jobbe, så da svarer jeg utfra det jeg har hørt på karrieremesser, ved å snakke med lærere , osv osv. Sjøstjerna: Jeg er helt enig, dessverre. Utdanner meg til adjunkt med opprykk nå, har tatt fag på uni, og opplever skremmende ofte at folk er sånn "åja, men da har du jo noe å falle tilbake på da".. Akkurat som om det er helt utenkelig at jeg kommer til å være lærer resten av livet.. Ikke alle vil bo i utmarken. Ofte vil høyt utdannede mennesker unngå å bo slik som jeg vil tro en bor i Sogn og Fjordane (selv er jeg fra en mer sentralt område). Kjenner forøvrig ei fra PPU som var fra en mindre kommune i Buskerud, hun fikk tilbud om vikariater hun også, og da i fag hun ikke var kvalifisert til å undervise i på barnetrinnet eller mellomtrinnet. Så det er ikke akkurat enkelt å bare flytte til små steder og fylker med spredt befolkning og tro at arbeidet kommer til en. En må leve etter en er ferdig og da tar en det en kan få og det er som oftest et vikariat i byene hvor det er mange skoler. Altså er 250 lærere i VGS over 10 år ikke et tall som gir noen jobb nå. Også i utkanten vil en etterhvert da kunne velge og vrake i alle de som er lektorutdannet nå som er i andre yrker, og ikke minst de enorme mengdene med lektorer som kommer fra de nye lektorutdanningene som har dukket opp rundt om. Det vanlige er uansett at en må være på riktig sted til riktig tid, og med riktig erfaring om en ønsker jobb utenfor de store byene. I byene går det mer på hvor mye erfaring en har fra forskjellige steder. Dette pratet om hvor lett det skal bli og få jobb, og hvor mange en trenger er bare tåkeprat. Mange steder slår de heller sammen mindre grupper for.eks for å spare penger. I storkommuner slår de sammen skoler og mindre klasser og mange steder legger de til og med ned skoler.
Porcelain Skrevet 7. desember 2010 #14 Skrevet 7. desember 2010 Nå spør Ts om vgs her da, ikke om grunnskolen. Vgs drives av fylkekommunene, ikke av "vanlige" kommuner (heller ikke av storkommuner). så at jeg hadde helt glemt å svare på det sosiale miljøet. Jeg har to foreldre som har lærere, og kan kun svare for de siden jeg ikke er ferdigutdannet selv enda. Var forresten i praksis på ungdomskole tidligere i høst, og der virket det som om det var godt miljø. Var t.d to unge nyutdannede lærere der som jeg ble godt "kjent" med i løpet av praksisperioden. (Dette er snakk om en sentrumskole i en av Norges største byer.. Og de hadde fast jobb ). Uansett. Min far er i vgs. Han er snart 60 da, og han og de andre gubbene på den alderen har fast bord de sitter ved i lunsjen. Det er ganske "faste plasser" , de gamle gubbene sitter ved et bord, mannlige yrkesfaglærere ved et bord og damene ved et stort bord midt i et rom (i følge min far). Har ikke spurt han om hvordan det er å bytte "grupper", men på de fleste vgs-er vil det være ganske mange lærere ansatt, slik at man har iallfall noen å velge i. Det er noen single damer i 30årene på jobben til min far som pleier å gå ut og spise sammen en gang i uka. Min mor er i ungdomskolen. Der har jeg også vært som vikar. Det er en kvinnedominert arbeidsplass, så det er mye skravling i lunsj/friminuttene. Greia på ungdomskolen er at det veldig ofte er elevsaker å snakke om da ("jeg måtte gi anmerkning til han i gymmen i dag") , så det er alltid noe å prate om. Vet ikke hvordan dette er i vgs Jeg har som nevnt bare vært innom ungdomskoler, men det er jo ikke så stor forskjell på vgs og ungdomskole i forhold til hvem som søker jobber vil jeg tro (?). Jeg har iallfall tenkt å søke på begge deler når jeg er ferdig utdanna.. Og jeg syns det sosiale miljøet virker godt, iallfall mens man er på arbeidsplassen. Min mor jobber i team og de bruker å ha et av teammøtene i måneden utenfor arbeidsplassen, f.eks hjemme hos en av de. På den skolen har også lærerne pleid å ha volleyballtrening sammen en gang i uka - vet ikke om det er slik nå lenger, var slik da jeg var elev der. Dette ble mye ser jeg, og det er jo vanskelig for deg TS å trekke noe konkret ut av dette. Jeg tror/håper du har uflaks dersom du havner et sted med dårlig miljø. Det kommer jo også litt ann på hvordan du er som type selv, dersom du ser på alle trivelstiltak som "tvang" så blir det jo mindre trivelig..
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2010 #15 Skrevet 7. desember 2010 Men det vil jo si at i løpet av de neste 10 årene vil de fleste av disse være byttet ut.. Dvs, man har god mulighet for å få seg jobb, og man vil kunne komme inn i unge miljøer der det er mange nytudannede. Ps: Det går ikke ann å ta anonymebrukere seriøst. Enten så får man stå for det man sier, eller så får man finne seg i å bli totalt oversett. Vel, du som er så fornuftig skjønner vel at du er like anonym som resten av flokken her inne. Anonym, gjest eller "brukernavn" - hva er problemet? Jeg ser ikke hvorfor det at jeg ikke skriver under et nick som "Huldra", "Kjerringa" eller "Whatever" skal bidra til at jeg ikke kan bli tatt seriøst. Det største problemet her på forumet, er vel brukerne med kallenavn som maser om at de ikke er anonyme - noe de(re) heldigvis er! Hva var problemet med en faktaopplysning fra ssb.no? PS: Det går ikke an å ta brukere med kallenavn/nicknavn seriøst. Enten får man stå for det man sier, eller så får man finne seg i å bli totalt oversett. Så lenge du ikke skriver under ditt egentlige navn, og blottlegger alt om deg selv, så er vel ikke du akkurat den rette ræva til å rakke ned på "anonyme" brukere. Du blir ikke mer verdt som menneske av å skrive under nicknavn på et forum. Dessverre. God jul!
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2010 #16 Skrevet 7. desember 2010 Lønnen er supergod! Men, lærere er et kjedelig folkeslag...veldig tamme.
kallekrakil Skrevet 7. desember 2010 #17 Skrevet 7. desember 2010 (endret) Nå spør Ts om vgs her da, ikke om grunnskolen. Vgs drives av fylkekommunene, ikke av "vanlige" kommuner (heller ikke av storkommuner). I Oslo er fylkes- og vanlig kommune den samme. Jeg svarer med bakgrunn i VGS. Det jeg sier er at det vanskelig å få jobb VGS og mange selv på små steder må se seg nødt til å takke ja til det eneste de får på en barneskole eller ungdomskole. så at jeg hadde helt glemt å svare på det sosiale miljøet. Jeg har to foreldre som har lærere, og kan kun svare for de siden jeg ikke er ferdigutdannet selv enda. Var forresten i praksis på ungdomskole tidligere i høst, og der virket det som om det var godt miljø. Var t.d to unge nyutdannede lærere der som jeg ble godt "kjent" med i løpet av praksisperioden. (Dette er snakk om en sentrumskole i en av Norges største byer.. Og de hadde fast jobb ). Nå gjør du jo det du kritiserte meg for å gjøre, å snakke om grunnskolen når det er snakk om VGS. Jeg har forresten både arbeidet på ungdomskole og har hatt vikariater på flere VGS. Det er veldig stor forskjell på miljøet på ungdomskoler og på VGS. Det er likere mellom de forskjellige VGS, men noen få forskjeller der også. Fast jobb i ungdomskolen er ikke så vanskelig å få om en er lektor, det er VGS det er vanskelig å få jobb på. Uansett. Min far er i vgs. Han er snart 60 da, og han og de andre gubbene på den alderen har fast bord de sitter ved i lunsjen. Det er ganske "faste plasser" , de gamle gubbene sitter ved et bord, mannlige yrkesfaglærere ved et bord og damene ved et stort bord midt i et rom (i følge min far). Har ikke spurt han om hvordan det er å bytte "grupper", men på de fleste vgs-er vil det være ganske mange lærere ansatt, slik at man har iallfall noen å velge i. Det er noen single damer i 30årene på jobben til min far som pleier å gå ut og spise sammen en gang i uka. Høres ganske likt ut de skolene jeg kjenner til og. Adjunkter for.eks sitter med andre adjunkter, lektorer med hverandre, og gjerne deling etter alder også. Er generelt sett veldig mange skiller i det sosiale miljøet på VGS. Er ganske klart hvem som anser seg på toppen. Min mor er i ungdomskolen. Der har jeg også vært som vikar. Det er en kvinnedominert arbeidsplass, så det er mye skravling i lunsj/friminuttene. Greia på ungdomskolen er at det veldig ofte er elevsaker å snakke om da ("jeg måtte gi anmerkning til han i gymmen i dag") , så det er alltid noe å prate om. Vet ikke hvordan dette er i vgs På VGS går praten mer på "så du det stykket i morgenbladet?" og den slags. En god del veldig "kulturelite" samtaler om litteratur og den slags. Kan til tider bli veldig tørt og kjedelig syntes jeg. Foretrakk kollegaene på ungdomskolen når det kommer til det sosiale miljøet. Jeg har som nevnt bare vært innom ungdomskoler, men det er jo ikke så stor forskjell på vgs og ungdomskole i forhold til hvem som søker jobber vil jeg tro (?). Jeg har iallfall tenkt å søke på begge deler når jeg er ferdig utdanna.. Og jeg syns det sosiale miljøet virker godt, iallfall mens man er på arbeidsplassen. Min mor jobber i team og de bruker å ha et av teammøtene i måneden utenfor arbeidsplassen, f.eks hjemme hos en av de. På den skolen har også lærerne pleid å ha volleyballtrening sammen en gang i uka - vet ikke om det er slik nå lenger, var slik da jeg var elev der. Det er stor forskjell på hvem som arbeider på en ungdomskole og hvem som er på VGS. Mange lektorer føler at de må jobbe på VGS eller så visner de helt faglig (uten at det er noe sannhet i dette). Er mange med allmennlærerutdanning på ungdomskolen og ellers med høyskole utdanning. Er faktisk sjeldent at noen har studert på høyskole på VGS. Dette ble mye ser jeg, og det er jo vanskelig for deg TS å trekke noe konkret ut av dette. Jeg tror/håper du har uflaks dersom du havner et sted med dårlig miljø. Det kommer jo også litt ann på hvordan du er som type selv, dersom du ser på alle trivelstiltak som "tvang" så blir det jo mindre trivelig.. Hva som er dårlig miljø er jo helt individuelt, så der noen trives kan andre mistrives så det er jo litt sånn hipp som happ. Selv har jeg ikke arbeidet i skolen på en stund nå, men det er fordi det å kombinere et etablert liv med usikre vikariater går bare ikke. En kan ikke leve i uvisshet når en nærmer seg 40 raskt... Endret 7. desember 2010 av kallekrakil
nessie87 Skrevet 8. desember 2010 #18 Skrevet 8. desember 2010 Eg har vore så heldig å hatt bare fantastiske lærere når eg gjekk yrkesfag og skal utdanne meg til lærer i samme yrket. Det eg kan si om mine lærere er at dei aldri har en kjedelig dag, det er mange forskjellige personligheter der men dei stortrives med det, det er alltid noe nytt en kan ta tak i og dei samarbeider tett med elevene. Eg vil tru at det er ganske individuelt på forskjellige vgs, og alt etter som hvilket yrke/fag du ønsker å undervise i. Lykke til uansett, utfordrande er det i hvert fall! Lenge leve Ørskog VGS :-)
Gjest rosa90 Skrevet 8. desember 2010 #19 Skrevet 8. desember 2010 (endret) . Endret 31. juli 2011 av rosa90
Stinelin Skrevet 8. desember 2010 #20 Skrevet 8. desember 2010 (endret) Som 27/28-åring jobbet jeg som lærer i videregående skole, og stortrivdes! Mine kolleger var eldre enn meg, men max 45-50, og veldig koselige folk! Hyggelig i lunsjpausene og på møter, og vi var ute jevnlig, både organisert og på eget initiativ. Selv om du er læreren til elevene kan du absolutt ha et "vennskapelig" forhold til dem så lenge du balanserer rollen din! Kunne aldri undervist uten å være på go'fot med elevene. Edit: rettet på alder Endret 8. desember 2010 av Stinelin
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå